Home / Travel management / Zorgplicht is een serieuze zaak bij internationaal zakendoen

Zorgplicht is een serieuze zaak bij internationaal zakendoen

Zorgplicht is een serieuze zaak bij internationaal zakendoen

Het kan niet vaak genoeg worden gezegd: bedrijven hebben een zorgplicht ten aanzien van hun zakenreizigers. Wie geen maatregelen treft om de risico’s die zij lopen te beperken, kan aanzienlijke schade oplopen.

Volgens de Travel Management Survey 2014 die Zakenreis eind december publiceerde, heeft 48 procent van de Nederlandse bedrijven een formeel beleid ten aanzien van duty of care voor de reizende medewerkers. Negenentwintig procent is dat aan het ontwikkelen en 23 procent heeft geen risk management policy. Een slechte zaak, vindt Ian Nunn, hoofd Crisis Consulting van Aon, een bedrijf dat is gespecialiseerd in risicomanagement. Nunn merkt in de praktijk dat bedrijven het moeilijk vinden om de risico’s van internationaal zakendoen in te schatten. “We hadden een cliënt die in Afghanistan een olieplatform wilde bouwen. Wij berekenden de kosten van het risico op 13 miljoen dollar per jaar plus de prijs van hekken, gewapende bewakers, et cetera. Dat bleek te zwaar te drukken op het bedrijfsresultaat en het platform ging niet door. Een ander voorbeeld: een 800 miljoen dollar kostende fabriek in een gevarenzone moest worden verzekerd tegen terrorisme. Nu is het zo dat bij een aanslag nooit de hele fabriek op zal worden geblazen. Met een computermodel onderzochten we de mogelijke scenario’s en bleek dat de verzekering kon worden beperkt tot 60 miljoen dollar.”

Anticiperen en voorkomen
Nunn benadrukt dat het erom gaat gevaren te anticiperen en proberen te voorkomen. “Dat kan natuurlijk niet altijd. Maar ik zie vaak in hotelbars mensen zitten met een lokaal jaarsalaris om hun pols, die flink drinken en daarna nog even de rosse buurt in gaan. Dan kun je net zo goed een bordje omhangen met de tekst: beroof mij. Ons devies is: als preventie niet mogelijk is, reageer dan toepasselijk. Het klinkt cru, maar je kunt medewerkers leren omgaan met moeilijke situaties zoals kidnapping of een auto-ongeluk.”

Belangrijk is verder dat het bedrijf weet waar medewerkers zijn en dat er een crisisteam is samengesteld. Nunn: “Bij de aanslagen in Mumbai van een paar jaar geleden werden wij door een klant gebeld, die wilde weten of daar medewerkers zaten. Als u dat zelf niet weet, waarom zouden wij dat dan wel weten? Vraag jezelf af: als er om 3 uur ‘s nachts wordt gebeld vanwege een crisissituatie, wie neemt er dan bij het bedrijf de telefoon op?”

Helaas is het zo dat er vaak eerst iets ergs moet gebeuren, voordat bedrijven duty of care serieus nemen. Nunn noemt als voorbeeld de aardbeving in Haïti, waar veel universiteiten mensen hadden zitten en domweg niet wisten waar zij waren. Of denk aan de IJslandse aswolk, waarbij medewerkers overal ter wereld strandden en de Arabische lente, toen Aon vijf mensen moest evacueren uit Tripoli, omdat zij eerdere oproepen om te vertrekken hadden genegeerd. Maar travel risk management gaat natuurlijk niet alleen om rampen. “Verlies of diefstal van een paspoort, welke vaccinaties reizigers nodig hebben, medische adviezen – het zijn allemaal reisgerelateerde risico’s die het bedrijf moet afdekken.”

Afstemmen van risk management en reisbeleid
Risicoanalyses zijn niet eenvoudig te maken, omdat ze kunnen verschillen per demografische groep, maar ook per sector. Professionele hulp kan dan uitkomst bieden. “Het is natuurlijk nogal een verschil of het bedrijf koffiebekers produceert of atoomkoppen,” zegt Nunn. “En is de reiziger man of vrouw? Een student misschien? Dit moet je in kaart brengen wil je het risico kunnen begrijpen.”

Nunn adviseert bovendien om de risk management policy en het reisbeleid op elkaar af te stemmen. Het handigst is het om gebruik te maken van bestaande systemen, die de wereld in risicogebieden indelen op basis van actuele informatie. Wanneer een reiziger naar een laagrisicogebied gaat, volstaat een standaardbriefing van de risicomanager. “Als het gaat om een gevaarlijke regio, dan moet de reiziger uitgebreide informatie hierover krijgen. Misschien is het handiger om de reis uit te stellen. Sommige risico’s zijn immers van tijdelijke aard, als ergens verkiezingen plaats vinden bijvoorbeeld. Daarom is het goed om een contactpersoon in het bedrijf te hebben, die zich met dit soort vraagstukken bezighoudt.”

LgogoNATM270px

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….