Home / Travel management / Reistrends 2019 volgens BCD Travel en FCM Travel Solutions

Reistrends 2019 volgens BCD Travel en FCM Travel Solutions

Reistrends 2019 volgens BCD Travel en FCM Travel Solutions

De belangrijkste zakelijke reistrends die we in 2019 veel zullen tegenkomen zijn op het gebied van automatisering, distributie, data en duty of care. Travel management companies (TMC’s) BCD Travel en FCM Travel Solutions (FCM), noemen deze punten in hun vooruitblik op het nieuwe jaar.

Reiscontent zal volgens FCM verder versnipperen doordat enerzijds de New Distribution Capability (NDC) meer wordt geïmplementeerd en anderzijds hotelleveranciers hun klanten nog steeds proberen te verleiden om direct te boeken. Dit vormt voor travel managers en hun TMC’s.

Duty of care
Travel managers die aan de duty of care verplichtingen van het bedrijf willen voldoen, kunnen volgens FCM geen genoegen meer nemen met TMC’s die zeggen dat ze alleen reizigers kunnen traceren die via hun reserveringssystemen hebben geboekt. Alle data zal volgens FCM binnen deze systemen moeten kunnen worden verzameld en gecombineerd. TMC’s worden hierdoor verzamelaars van management informatie vanuit diverse boekingskanalen.

Kosten en rendement
Het besparen van kosten en vergroten van het rendement van bestede reiseuro’s is volgens FCM ook in 2019 nog de voornaamste focus van travel managers. Bedrijven focussen op zakelijke reizen waarmee ze hun doelen voor zakelijke groei kunnen bereiken.

Interactie met robots
BCD Travel wijst erop dat Artificial intelligence (AI) in de reiswereld inmiddels al op veel plekken wordt toegepast. Van chatbots achter de websupport van luchtvaartmaatschappijen tot spraakassistenten in hotels bij wie je op elk moment van de dag een maaltijd kunt bestellen. Met steeds meer leveranciers die experimenteren met robottechnologie, is de kans groot dat zakenreizigers er in 2019 mee in aanraking komen.

Bijvoorbeeld in de vorm van robots op de luchthaven die helpen met auto’s parkeren, de juiste gate vinden of het aanbevelen van een restaurant. AI en Internet of Things (IoT) zullen ook een belangrijke rol spelen in de manier waarop het verkeer wordt geregeld. Denk aan verkeerslichten die zich automatisch aanpassen aan de verkeersdrukte. Dit leidt weer tot minder verkeersopstoppingen, minder vervuiling en minder frustratie voor zakenreizigers.

Reizen zonder cash
Een andere trend die BCD Travel noemt is de ontwikkeling naar een steeds meer papier- en geldloze samenleving. Volgens BCD zijn bedrijven zoals Uber koplopers met een hele nieuwe manier van betalen, waarbij gebruikers geen cash of creditcard bij zich hoeven te hebben. En met steeds meer bedrijven die hetzelfde model overnemen, wordt de technologie volgens BCD elke dag beter. Volgens de Evening Standard wordt de helft van alle metroritjes in Londen nu al contactloos betaald. Het systeem is zo succesvol, dat steden zoals New York en Boston het voorbeeld volgen.

Gepersonaliseerde ervaringen
BCD Travel verwacht dat de voorkeuren van reizigers volgend jaar een veel grotere rol zullen spelen in reizigersservice en -tevredenheid. Volgens Forrester’s Age of the Consumer-onderzoek verwacht 72% van alle consumenten dat bedrijven hun unieke verwachtingen begrijpen. Ook hier speelt data een grote rol. Zakenreizigers verwachten volgens BCD dezelfde gepersonaliseerde, eenvoudige en naadloze ervaring die ze van consumentenmerken krijgen en zijn bereid om persoonlijke informatie te delen omwille van gemak en service. Leveranciers verzamelen op hun beurt steeds meer relevante data over merkvoorkeuren van reizigers, boekingsgedrag en reispatronen. Ze combineren volgens BCD die informatie met het zakelijke reisbeleid om uitgavebeslissingen tijdens het reizen te beïnvloeden en service te verbeteren.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Nieuwe look Aer Lingus

Nieuwe look Aer Lingus

20/01/2019

Aer Lingus heeft een nieuw logo en livery gepresenteerd in Dublin. Het veranderde uiterlijk valt samen met het aantreden van de nieuwe CEO, Sean Doyle, deze maand. Het is de…