Home / Travel management / Regels UK slopen reisbranche

Regels UK slopen reisbranche

Regels UK slopen reisbranche

Nieuwe, strenge quarantaineregels in de UK, per 15 februari, vormen straks een ‘sloopkogel’ voor de zakenreisbranche, zegt een Brits consortium van TMC’s. Ook Heathrow is furieus en oordeelt dat de grenzen “in feite dichtgaan.”

Vanaf aanstaande maandag moeten alle passagiers die aankomen in het Verenigd Koninkrijk, ongeacht waar ze vandaan komen of welk paspoort ze hebben, tien dagen in zelfquarantaine. Op overtreding van de regels staan zeer strenge straffen, met boetes van 10.000 pond en gevangenisstraffen oplopend tot tien jaar.

Tussen de vier landen van de UK verschillen de regels. In Schotland is de toepassing het strengst: hier moeten alle internationale arrivals tien dagen verplicht in quarantainehotels verblijven, op eigen kosten, tegen een tarief van rond de 2.000 euro. In Engeland, Wales en Noord-Ierland geldt de hotelplicht alleen voor reizigers uit 33 landen die de Britse code rood hebben. Wie invliegt uit andere landen mag de zelfisolatie thuis uitvoeren.

Alle passagiers moeten bij aankomst in bezit zijn van een negatieve PCR-test, niet ouder dan 72 uur op het moment van vertrek en moeten aansluitend tien dagen in quarantaine. Verder zijn tijdens de quarantaine, op dag twee en acht, sneltesten verplicht, op eigen kosten. Wie dan positief test, moet nog eens tien dagen in isolatie blijven.

Hoge boetes
Wie op een vliegtuig naar de UK stapt moet allereerst een passenger locator form invullen, met contactgegevens, land van herkomst, adres van verblijf en testgegevens. Wie geen geldige PCR-test heeft bij aankomst of anderszins de bepalingen verzaakt, krijgt meteen een boete van 1.000 pond. Bovendien krijg de airline die hem of haar heeft vervoerd een geldstraf van 2.000 pond.

Het missen van de vervolgtesten leidt ook tot een fine van 2.000 pond. De persoon in kwestie moet daarna, ongeacht de uitslag van de test die alsnog volgt, voor straf nog eens veertien dagen in zelfisolatie. Op valsheid in geschrifte over de testen komen celstraffen te staan, oplopend tot tien jaar.

TMC’s van vitaal belang
Focus Travel Partnership, een consortium van de grootste travel management companies in het Verenigd Koninkrijk, reageert onthutst op  het pakket van maatregelen. ”Dit betekent de sloopkogel voor onze industrie,” aldus CEO Abby Penston. “De regering kan het niet maken deze verplichtingen op te leggen, zonder een plan te hebben voor ondersteuning van onze sector. De travel management company sector speelt een vitale rol om zakenreizigers veilig en verantwoord op pad te laten gaan. Zo kunnen we ook de economie straks herstarten.”

Heathrow ziet de bui eveneens hangen. De Londense luchthaven, vóór corona de grootste van Europa, maakte donderdag de vervoerscijfers over januari 2021 bekend en daaruit blijkt een teruggang in aantallen passagiers van 89 procent, in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Door het nieuwe pakket van regels blijft er van die laatste 11 procent ook weinig meer over, denkt Heathrow. “Het extra ongemak en de kosten van de quarantainehotels, vervolgtesten en andere stappen, komen er op neer dat de grenzen van het Verenigd Koninkrijk feitelijk dichtgaan.”

Nederland wil eveneens handhaving
Vanuit Nederland zijn sinds 23 januari in het geheel geen vluchten meer naar de UK. Dit is een besluit genomen door de Nederlandse regering, bedoeld om de nieuwe ‘Britse’ variant van corona zoveel mogelijk tegen te houden. Ook in Den Haag worden sindsdien plannen gemaakt voor handhaving van de quarantaine en straffen voor overtreders; de regering komt naar verwachting binnenkort met nieuw beleid op dit punt. Tot nu toe is steeds sprake geweest van een ‘dringend advies’ en staan er geen boetes op het niet-nakomen van de regels.

Zodra dit beleid vorm heeft gekregen, mogen de vluchten naar de UK worden hervat. KLM geeft alvast 23 februari aan als eerste datum waarop reizen naar Londen weer mogelijk is, maar is hierbij wel afhankelijk van de opstelling van de Nederlandse regering. De Britse prijsvechter easyJet, die voorheen een grote operatie had tussen de UK en Nederland, neemt het zekere voor het onzekere en biedt in de boekingssystemen pas vanaf eind maart weer bestemmingen in de UK aan.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…