Home / Travel management / Reactie bedrijfsleven op distributietoeslag KLM

Reactie bedrijfsleven op distributietoeslag KLM

Reactie bedrijfsleven op distributietoeslag KLM

Air France-KLM gaat per 1 april 2018 een toeslag heffen op vluchtreserveringen via de GDS’en (Global Distribution Systems) van 11 euro per segment. Zakenreis vroeg de NATM en CORTAS – de twee belangenverenigingen in Nederland voor het reizende bedrijfsleven en (overheids)organisaties, naar hun reactie.

“De vraag was niet óf maar meer per wanneer en op welke wijze Air France-KLM de distributietoeslag ging invoeren. Onze direct members, de corporates, zullen naar verwachting in gesprek gaan met de travel management companies (TMC’s) die hun zakelijke reizen verzorgen,” zegt Odete Pimenta da Silva, managing director van de NATM (Nederlandse Associatie voor Travel Management). “Het overgrote deel van zakelijke reisboekingen vindt via een GDS plaats. Dat is niet voor niets, want op dit distributieplatform kun je de prijzen en tarieven van álle luchtvaartmaatschappijen vergelijken. Hoe weet je anders dat je de best beschikbare optie hebt gekozen voor een zakenreis? Daarbij komt dat het belang van de luchtvaartmaatschappij en van degene die de vliegtickets betalen, de bedrijven, niet per definitie hetzelfde is. Airlines willen graag de verkoop van zogeheten ancillaries stimuleren, wat mogelijk wordt gemaakt door hun nieuwe NDC-boekingsplatform. Maar dat past niet altijd binnen het reisbeleid van het bedrijf. Die extra producten en diensten leiden weer tot hogere zakenreisuitgaven.”

Duty of Care
Er zijn veel vragen die nog niet beantwoord zijn, zegt Pimenta da Silva. “Als buiten de GDS’en om wordt geboekt, hoe is dan de Duty of Care gewaarborgd? Vanuit de wettelijk zorgplicht van het bedrijf moet je ervoor zorgen dat je te allen tijde weten waar jouw reizigers zich bevinden. Buiten de vaste kanalen om boeken kan verlies van data en/of toch hogere kosten leiden. Voor Delta geldt geen GDS-toeslag, terwijl zij een joint venture partner is van Air France-KLM op de transatlantische routes. Kunnen de bedrijven die de GDS’en als platform preferen, dan maar beter voortaan op Delta hun tickets boeken? Blijven GDS’en toegang tot full content krijgen? Wie gaat voor de kosten van inefficiëntie opdraaien, als TMC’s product en prijzen moeten vergelijken op twee verschillende platforms?”

Vanuit het Europese Parlement is de zorg uitgesproken dat het steeds moeilijker wordt om vliegtarieven te vergelijken, zegt Pimenta da Silva. “Prijstransparantie van luchtvaarttarieven is geregeld in EU-wetgeving door Verordening 80/2009 over Global Distribution Systems (GDS). Sinds de invoering van de Distribution Cost Charge van Lufthansa ligt de druk vanuit verschillende betrokken partijen nu bij het Europese Commissaris van Transport. De NATM is vertegenwoordigd door middel van de lobby van ons internationale partner de GBTA Advocacy Group (Global Business Travel Association). Het reizende bedrijfsleven is gebaat bij transparantie en efficiëntie. Wij horen graag van KLM of en op welke wijze KLM dat denkt te kunnen waarborgen op haar nieuwe NDC-platform. Tijdens de NATM-vergadering op 16 november zal KLM een toelichting geven.”

Niet verrast
CORTAS (Corporate Travel Association) zegt niet geheel verrast te zijn over de aankondiging van KLM. “Gezien de ontwikkelingen in de industrie van de laatste jaren met Lufthansa en de IAG Group wisten we dat dit zou gaan komen.” zegt managing director Stephanie Smook. “We gaan als CORTAS graag in gesprek met KLM over het doel en de impact van deze beslissing; we moeten opnieuw het wiel uitvinden met GDS. Ook zullen onze individuele leden afzonderlijk met KLM om de tafel gaan zitten om de gevolgen voor hun reisprogramma’s te bespreken.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….