
Uit een onderzoek van een zakenreisbureau blijkt dat de prijzen voor vliegtickets de komende maanden licht zullen dalen. De lage olieprijs en overcapaciteit zijn daarvan de oorzaak. De prijzen voor hotelovernachtingen zullen juist licht stijgen.
De zakelijke reisorganisatie, Advito, verzorgt ieder kwartaal een ‘industry forecast’. Volgens deze vooruitblik komt voorlopig nog geen einde aan de lage olieprijzen, waardoor tarieven voor vliegtickets blijven dalen. Reizigers die ruim van tevoren hun ticket boeken, kunnen zo van een voordeliger tarief genieten. Maar de organisatie constateert dat in Noord-Amerika de vluchtcapaciteit verhoogt is, terwijl de vraag uit de markt achter blijft, waardoor ook last-minute beslissers in sommige regio’s voordelig uit zijn.
De prijsverwachting voor de hoteltarieven wordt naar boven bijgesteld voor enkele regio’s. De prijzen stijgen in Europa met 2-4 procent, in Latijns-Amerika met 5-7 procent en in Afrika met 4-6 procent.
Trends
Advito meldt dat het de laatste maanden veel vragen krijgt over de mogelijkheden om reizigers te traceren. Daar waar bedrijven vroeger vooral bezorgd waren om reizigers die naar risicogebieden gingen, zijn ze nu op zoek naar breder inzetbare oplossingen. On-demand tracking biedt daarop een antwoord: bedrijven kunnen reizigers volgen zodra er zich een crisissituatie voordoet, of enkel wanneer reizigers zich in een specifieke zone bevinden.
Daarnaast wijst het bedrijf op de toenemende trend van leveranciers die apps ontwikkelen om direct te kunnen communiceren met reizigers, zoals direct messaging en communicatie in crisissituaties. Jeroen Hurkmans, Vice President EMEA/APAC bij Advito zegt over het onderzoek:“De prijzen in de reissector veranderen voortdurend. We raden bedrijven aan om constant op te letten: wat zijn de piek-en dalmomenten in hun zakelijke reizen, hoe zien de prijzen eruit bij andere leveranciers, enz. We zien daardoor wel een verandering in de inkoopcyclus: van een keer per jaar, naar meerdere keren per jaar.”
