Home / Travel management / Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE is failliet gegaan – kan GBTA wel overleven?

GBTA heeft deze week Dave Hilfman aangesteld als interim-CEO. Hilfman is door GBTA teruggehaald uit pensioen. Hij werkte jarenlang voor luchtvaartmaatschappijen, waaronder United Airlines en het vroegere Continental Airlines.

De zakenreisorganisatie plaatste eind juni de zittende topman, Scott Solombrino, op non-actief en gelastte een onderzoek. Solombrino zou zich volgens klokkenluiders hebben schuldig gemaakt aan seksisme, racisme, zelfverrijking en aan ‘bullying’ van het personeel. De GBTA Board zei de zaak zeer serieus te nemen. GBTA heeft recentelijk geen mededelingen meer gedaan over Solombrino.

Samenloop van omstandigheden
Voor GBTA is er sprake van een buitengewoon ongelukkige samenloop van omstandigheden: mogelijk onoorbaar gedrag van CEO Scott Solombrino én de grootste economische crisis die de wereld sinds mensenheugenis heeft gezien, als gevolg van de corona pandemie.

Zonder corona had GBTA de brand in de bestuurskamer waarschijnlijk wel kunnen blussen: de zakenreisbranche was tot begin dit jaar een lucratieve branche. Maar corona heeft alles veranderd.

GBTA en ACTE
De Global Business Travel Association en de Association for Corporate Travel Excecutives zoals GBTA en ACTE voluit heten, zijn (waren) soortgelijke organisaties. De grootste van de twee, GBTA, gaat terug naar 1968, ACTE, dat deze week failliet ging, ontstond in 1988. Beide verenigingen waren bedoeld om beslissers over zakelijke reisbudgetten (travel managers/travel buyers) en partners in de zakenreisbranche (airlines, hotels, zakenreisagenten, etc) met elkaar te verbinden door middel van educatieve sessies en kleine en grote conferenties.

De hoofdkantoren van de twee associaties liggen (lagen) op steenworp afstand van elkaar, in Alexandria, Virginia, vlakbij Washington DC. Beide non-profit organisaties bestonden hoofdzakelijk van de sponsorgelden en fees die zij in rekening brachten voor tal van conferenties over zakenreizen, en in mindere mate van contributie door de leden.

Degenen die zakenreizen inkopen (travel managers en travel buyers) vormen het hart van de organisaties, zonder hen zouden industriepartners niet bereid zijn om veelal grote bedragen te investeren in de verenigingen. GBTA had in het laatst gemeten jaar 529 werknemers en draaide een omzet van 11,5 miljoen dollar.

Niet transparant
Er was ook kritiek op beide organisaties, over de wijze waarop vorig jaar Scott Solombrino als leider van GBTA werd aangesteld en Leigh Bochicchio de topvrouw van  ACTE werd. Beiden waren al lange tijd actief binnen de organisaties en de processen rondom hun aanstelling zouden niet transparant zijn geweest.

De titel van Solombrino werd eerder dit jaar aangepast van ‘executive officer’ naar chief executive officer (CEO). De board zei erbij dat het salaris van Solombrino, rond de één miljoen dollar, onveranderd bleef.

Voor ACTE was het deze week einde verhaal. Sinds april waren er geen conferenties meer, waardoor vrijwel alle inkomsten wegvielen. Voor GBTA geldt mutatis mutandis hetzelfde: geen bijeenkomsten betekent ook geen omzet.

GBTA hield traditioneel in augustus, in de Verenigde Staten, haar Conventie: een grootschalige beurs annex conferentie waar iedereen uit de internationale zakenreiswereld elkaar ontmoette. De editie van 2020 was eerder al doorgeschoven naar november en zou plaatsvinden in de stad Denver (Colorado). Maar deze week werd bekend dat de bijeenkomst dit jaar in zijn geheel niet doorgaat.

Derving
De board van de associatie noemt het besluit om de Conventie te annuleren ‘een van de moeilijkste’ die ooit is genomen. Net als voor ACTE geldt voor GBTA dat het niet doorgaan van grote bijeenkomsten, zoals de Conventie, een enorme inkomstenderving betekent.

Wat zal interim-CEO Dave Hilfman (foto rechts) nu doen? Beschikt de associatie over voldoende middelen om het uit te houden tot na de corona-crisis, waarschijnlijk niet eerder dan 2021, om daarna weer verder te gaan. Of heeft de board hem de opdracht gegeven GBTA te ontmantelen, zoals met ACTE is gebeurd?

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…