Home / Travel management / Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE is failliet gegaan – kan GBTA wel overleven?

GBTA heeft deze week Dave Hilfman aangesteld als interim-CEO. Hilfman is door GBTA teruggehaald uit pensioen. Hij werkte jarenlang voor luchtvaartmaatschappijen, waaronder United Airlines en het vroegere Continental Airlines.

De zakenreisorganisatie plaatste eind juni de zittende topman, Scott Solombrino, op non-actief en gelastte een onderzoek. Solombrino zou zich volgens klokkenluiders hebben schuldig gemaakt aan seksisme, racisme, zelfverrijking en aan ‘bullying’ van het personeel. De GBTA Board zei de zaak zeer serieus te nemen. GBTA heeft recentelijk geen mededelingen meer gedaan over Solombrino.

Samenloop van omstandigheden
Voor GBTA is er sprake van een buitengewoon ongelukkige samenloop van omstandigheden: mogelijk onoorbaar gedrag van CEO Scott Solombrino én de grootste economische crisis die de wereld sinds mensenheugenis heeft gezien, als gevolg van de corona pandemie.

Zonder corona had GBTA de brand in de bestuurskamer waarschijnlijk wel kunnen blussen: de zakenreisbranche was tot begin dit jaar een lucratieve branche. Maar corona heeft alles veranderd.

GBTA en ACTE
De Global Business Travel Association en de Association for Corporate Travel Excecutives zoals GBTA en ACTE voluit heten, zijn (waren) soortgelijke organisaties. De grootste van de twee, GBTA, gaat terug naar 1968, ACTE, dat deze week failliet ging, ontstond in 1988. Beide verenigingen waren bedoeld om beslissers over zakelijke reisbudgetten (travel managers/travel buyers) en partners in de zakenreisbranche (airlines, hotels, zakenreisagenten, etc) met elkaar te verbinden door middel van educatieve sessies en kleine en grote conferenties.

De hoofdkantoren van de twee associaties liggen (lagen) op steenworp afstand van elkaar, in Alexandria, Virginia, vlakbij Washington DC. Beide non-profit organisaties bestonden hoofdzakelijk van de sponsorgelden en fees die zij in rekening brachten voor tal van conferenties over zakenreizen, en in mindere mate van contributie door de leden.

Degenen die zakenreizen inkopen (travel managers en travel buyers) vormen het hart van de organisaties, zonder hen zouden industriepartners niet bereid zijn om veelal grote bedragen te investeren in de verenigingen. GBTA had in het laatst gemeten jaar 529 werknemers en draaide een omzet van 11,5 miljoen dollar.

Niet transparant
Er was ook kritiek op beide organisaties, over de wijze waarop vorig jaar Scott Solombrino als leider van GBTA werd aangesteld en Leigh Bochicchio de topvrouw van  ACTE werd. Beiden waren al lange tijd actief binnen de organisaties en de processen rondom hun aanstelling zouden niet transparant zijn geweest.

De titel van Solombrino werd eerder dit jaar aangepast van ‘executive officer’ naar chief executive officer (CEO). De board zei erbij dat het salaris van Solombrino, rond de één miljoen dollar, onveranderd bleef.

Voor ACTE was het deze week einde verhaal. Sinds april waren er geen conferenties meer, waardoor vrijwel alle inkomsten wegvielen. Voor GBTA geldt mutatis mutandis hetzelfde: geen bijeenkomsten betekent ook geen omzet.

GBTA hield traditioneel in augustus, in de Verenigde Staten, haar Conventie: een grootschalige beurs annex conferentie waar iedereen uit de internationale zakenreiswereld elkaar ontmoette. De editie van 2020 was eerder al doorgeschoven naar november en zou plaatsvinden in de stad Denver (Colorado). Maar deze week werd bekend dat de bijeenkomst dit jaar in zijn geheel niet doorgaat.

Derving
De board van de associatie noemt het besluit om de Conventie te annuleren ‘een van de moeilijkste’ die ooit is genomen. Net als voor ACTE geldt voor GBTA dat het niet doorgaan van grote bijeenkomsten, zoals de Conventie, een enorme inkomstenderving betekent.

Wat zal interim-CEO Dave Hilfman (foto rechts) nu doen? Beschikt de associatie over voldoende middelen om het uit te houden tot na de corona-crisis, waarschijnlijk niet eerder dan 2021, om daarna weer verder te gaan. Of heeft de board hem de opdracht gegeven GBTA te ontmantelen, zoals met ACTE is gebeurd?

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Europese luchttaxi op komst

Europese luchttaxi op komst

22/01/2021

Een Europees programma rond drones wil vanaf volgend jaar proeven doen met vliegende taxi’s, zonder piloot. Nederland is betrokken bij het project, dat “een veilige integratie van drones in een…

Sneltest UK ook op Eurostar

Sneltest UK ook op Eurostar

22/01/2021

Reizigers die vanaf zaterdag per Eurostar vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland willen, moeten voordat ze op de trein stappen een sneltest ondergaan. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van…

Minister negeert bede KLM

Minister negeert bede KLM

21/01/2021

Voor KLM-crew wordt vooralsnog geen uitzondering gemaakt bij de verplichte sneltest die vanaf 23 januari ingaat. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag gezegd in de Tweede…

Nieuwe ontslaggolf bij KLM 

Nieuwe ontslaggolf bij KLM 

21/01/2021

KLM schrapt 800 tot 1.000 banen, bovenop de reductie met 5.000 banen in 2020. Het bedrijf zegt dat herstel langer duurt dan verwacht. In de nieuwe saneringsronde zijn het vliegverbod…

Nieuw reisbeleid onder Biden

Nieuw reisbeleid onder Biden

20/01/2021

Joe Biden, die woensdag om 11.48 uur lokale tijd is beëdigd als 46ste president van de Verenigde Staten, neemt voor de reisbranche de komende dagen maatregelen om het beleid van…