Travel managers kijken te weinig naar ‘kleine’ problemen van zakenreizigers wanneer ze hun duty of care toepassen. Dit was de uitkomst van een forum op de Business Travel Show, deze week in Londen.
Grote zaken als natuurrampen, criminaliteit en verkeersongelukken staan voor travel managers bovenaan in de lijst van duty of care. Maar wat als de zakenreiziger haar of zijn medicijnen is vergeten, of tijdens de reis het paspoort kwijtraakt? Vervelende kwesties waar travel managers meestal niet aan denken. Emma Maslen, de managing director van SAP Concur in de UK en Ierland zei dat er ‘veel grijze gebieden’ zijn die niet meteen naar voren komen bij duty of care.
Het begint al met de juiste reispapieren en visa. Soms zijn die niet op orde, of de regels blijken na aankomst toch weer anders te zijn en de zakenreiziger moet zich dan zelf redden. In sommige landen moet een vertrekbelasting worden betaald; als dat niet is gebeurd kan de reiziger niet vliegen.
Toeristenvisum
“Het komt ook heel vaak voor dat individuele zakenreizigers met de verkeerde papieren op pad gaan, zoals het gebruik van een toeristenvisum voor zakelijke doeleinden,” aldus Rajesh Bhundia, van accountancy EY. “Dit kan leiden tot grote persoonlijke consequenties. De travel manager moet checken of de mensen die op reis gaan over de juiste papieren beschikken, nog voordat de reis wordt geboekt.”
Bij de BTS geldt Chatham House Rule: deelnemers mogen alleen met naam en toenaam worden geciteerd als ze in een forum zitten Daarbuiten niet, om hen niet bij de eigen werkgever in verlegenheid te brengen. “Ik vind het allemaal prima, maar vraag me wel af waar de grens ligt,” zegt een travel manager tegen Zakenreis. “Straks is iemand vergeten thuis het fornuis uit te zetten of is in het hotel de kamersleutel kwijt. Of wij dat even willen regelen. Een zakenreiziger moet ook zelf verantwoordelijkheid nemen.”
Verkeer grootste risico
Afgezien van het vele kleine leed dat zakenreizigers kan overkomen, is het grootste gevaar in den vreemde nog altijd het verkeer. Een ongeluk is het meest voorkomende thema waar travel managers de zakenreiziger te hulp moeten schieten, zei Claire McKinnon, van het Britse security bedrijf Healix International.
“Hier ligt een morele en wettelijke plicht, via de duty of care, van de travel manager om de reizigers te assisteren. Als die hulp niet adequaat is kan dat grote consequenties hebben voor de reputatie van het bedrijf.”
