Home / Travel management / Ook vergeten medicijnen vallen onder duty of care

Ook vergeten medicijnen vallen onder duty of care

Ook vergeten medicijnen vallen onder duty of care

Travel managers kijken te weinig naar ‘kleine’ problemen van zakenreizigers wanneer ze hun duty of care toepassen. Dit was de uitkomst van een forum op de Business Travel Show, deze week in Londen.

Grote zaken als natuurrampen, criminaliteit en verkeersongelukken staan voor travel managers bovenaan in de lijst van duty of care. Maar wat als de zakenreiziger haar of zijn medicijnen is vergeten, of tijdens de reis het paspoort kwijtraakt? Vervelende kwesties waar travel managers meestal niet aan denken. Emma Maslen, de managing director van SAP Concur in de UK en Ierland zei dat er ‘veel grijze gebieden’ zijn die niet meteen naar voren komen bij duty of care.

Het begint al met de juiste reispapieren en visa. Soms zijn die niet op orde, of de regels blijken na aankomst toch weer anders te zijn en de zakenreiziger moet zich dan zelf redden. In sommige landen moet een vertrekbelasting worden betaald; als dat niet is gebeurd kan de reiziger niet vliegen.

Toeristenvisum
“Het komt ook heel vaak voor dat individuele zakenreizigers met de verkeerde papieren op pad gaan, zoals het gebruik van een toeristenvisum voor zakelijke doeleinden,” aldus Rajesh Bhundia, van  accountancy EY. “Dit kan leiden tot grote persoonlijke consequenties. De travel manager moet checken of de mensen die op reis gaan over de juiste papieren beschikken, nog voordat de reis wordt geboekt.”

Bij de BTS geldt Chatham House Rule: deelnemers mogen alleen met naam en toenaam worden geciteerd als ze in een forum zitten Daarbuiten niet, om hen niet bij de eigen werkgever in verlegenheid te brengen. “Ik vind het allemaal prima, maar vraag me wel af waar de grens ligt,” zegt een travel manager tegen Zakenreis. “Straks is iemand vergeten thuis het fornuis uit te zetten of is in het hotel de kamersleutel kwijt. Of wij dat even willen regelen. Een zakenreiziger moet ook zelf verantwoordelijkheid nemen.”

Verkeer grootste risico
Afgezien van het vele kleine leed dat zakenreizigers kan overkomen, is het grootste gevaar in den vreemde nog altijd het verkeer. Een ongeluk is het meest voorkomende thema waar travel managers de zakenreiziger te hulp moeten schieten, zei Claire McKinnon, van het Britse security bedrijf Healix International.

“Hier ligt een morele en wettelijke plicht, via de duty of care, van de travel manager om de reizigers te assisteren. Als die hulp niet adequaat is kan dat grote consequenties hebben voor de reputatie van het bedrijf.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NH Flower Market geopend

NH Flower Market geopend

17/05/2019

Het NH Hotel Collection Amsterdam Flower Market heeft deze week officieel zijn deuren geopend. Het hotel stond tot nu toe bekend als het NH Carlton en is na een uitgebreide…

Banen weg bij Air France

Banen weg bij Air France

15/05/2019

Air France krimpt haar netwerk op de korte afstand in, waardoor 465 banen verdwijnen. Een woordvoerder zegt in Parijs tegen Zakenreis dat de concurrentie van de hogesnelheidstrein Air France op…

Topman Jet Airways stapt op

Topman Jet Airways stapt op

15/05/2019

Vinay Dube, de CEO van Jet Airways, is opgestapt. Dit heeft de carrier vandaag bekendgemaakt. Ook drie andere topmanagers hebben Jet verlaten. De ondergang van de Indiase partner van Air…

Inclusief denken bij Transavia

Inclusief denken bij Transavia

14/05/2019

Transavia wil de eigen uitstoot van CO2 verlagen en tegelijkertijd ‘vliegen voor iedereen mogelijk houden.’ Dit heeft directeur Mattijs ten Brink gezegd op de Lentebijeenkomst van de Dutch Aviation Group…