
De meeste zakenreisboekingen worden gemaakt via online booking tools. Dit blijkt uit onderzoek van Amadeus onder zeshonderd internationale travel managers/inkopers.
Drieënvijftig procent zegt dat meer dan de helft van hun boekingen worden via zelfboekingssystemen gemaakt in plaats van telefonisch of per e-mail. De adoptieratio van online booking tools is dus hoog, vooral gezien het feit dat slechts 59 procent van de ondervraagden zegt dat hun reizigers toegang hebben tot dergelijke systemen.
Verder blijkt dat 41 procent van de travel managers wil dat hun zakenreisagent zich meer als een consultant gaat opstellen in plaats van een ‘ticketboer’ en 39 procent wil dat de TMC meer mogelijkheden biedt voor het zelf beheren van boekingen door reizigers.
De travel managers willen bovendien graag feedback van hun reizigers over hun ervaringen met het boeken van de zakenreis. Vierenvijftig procent zegt dat minder dan de helft van de reizigers reageert op de vraag om een terugkoppeling. Meer dan de helft (51 procent) van de travel managers is genegen meer reisopties te geven, zoals bijvoorbeeld vertrek in het weekend in plaats van maandag, als daar vraag naar is. Iets meer dan een kwart (27 procent) staat niet afwijzend tegenover het combineren van een zakenreis met een vakantie door de medewerkers.
