Home / Travel management / Nederlandse zakenreiziger vermijdt onveilige landen

Nederlandse zakenreiziger vermijdt onveilige landen

Nederlandse zakenreiziger vermijdt onveilige landen

Nederlandse zakenreizigers zijn de voorzichtigste van heel Europa. Een meerderheid (55 procent) vermijdt ‘riskante landen.’ Dit blijkt uit onderzoek van SAP Concur.

Denemarken en Frankrijk staan op plek twee en drie van ‘voorzichtigste zakenreizigers’, met respectievelijk 50 en 48 procent van de ondervraagden die gevaarlijke gebieden links laten liggen.

SAP Concur, een bedrijf gespecialiseerd in reis- en uitgavenmanagement, schrijft de terughoudendheid bij het reizen naar onveilige landen onder meer toe aan de vrees onder werknemers dat hun werkgever daar geen hulp kan bieden als dat nodig is. ‘Bijvoorbeeld wanneer ze snel een land willen verlaten of rechtstreeks contact wensen na een incident.’

Echt gevaar
SAP Concur heeft ook gevraagd hoeveel zakenreizigers zich het afgelopen jaar daadwerkelijk in een gevaarlijk situatie – in hun ogen – hebben bevonden, zoals een epidemie, rellen, een aardbeving,  een terroristische aanslag et cetera.

Voor heel Europa kwam dit uit op 18 procent; onder de Nederlandse zakenreizigers is naar eigen zeggen 16 procent in gevaar geweest. ‘Het onderzoek laat zien dat ondernemingen meer moeten doen om medewerkers in dit soort omstandigheden snel te kunnen helpen,’ zegt SAP Concur.

Zorgplicht
“Organisaties moeten aandacht hebben voor hun zorgplicht. Nog steeds sturen bedrijven hun medewerkers ‘blind’ op reis,“ zegt Patrick Klaver, managing director SAP Concur Benelux.

“Ze weten dan niet precies waar hun mensen zich op een bepaald moment bevinden, wat de actuele situatie in een land is of hoe ze assistentie kunnen bieden als dat nodig is,” aldus Klaver.

“Het is voor medewerkers op reis belangrijk om te weten dat ze altijd op hun werkgever kunnen rekenen als er iets vervelends gebeurt of wanneer zich een gevaarlijke situatie voordoet. Bijvoorbeeld bij het verlies van een paspoort, een medisch noodgeval of – in een enkel geval – serieuzere incidenten, zoals natuurrampen. Er zijn oplossingen die bedrijven daarin ontzorgen, met helder inzicht, concrete informatie en effectieve stappen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Uitstel A-pier op Schiphol

Uitstel A-pier op Schiphol

19/04/2019

De opening van de nieuwe ‘A-pier’ op Schiphol is met een jaar vertraagd en staat nu gepland voor december 2020. De luchthaven noemt uitgelopen werkzaamheden als reden voor het uitstel….

Albert Plesman landde in zee

Albert Plesman landde in zee

15/04/2019

KLM wordt in oktober honderd jaar oud. Zakenreis blikt in een aantal episodes alvast terug, samen met Ron Wunderink, op een eeuw luchtvaart in Nederland. Deel 1: Albert Plesman. Het…

KLM stopt jv naar Mauritius

KLM stopt jv naar Mauritius

15/04/2019

KLM en Air Mauritius schorten na twee jaar hun joint venture voor vluchten tussen Mauritius en Amsterdam met ingang van het komend winterseizoen op. De route, tweemaal per week gevlogen…