Home / Travel management / Nederlandse zakenreiziger vermijdt onveilige landen

Nederlandse zakenreiziger vermijdt onveilige landen

Nederlandse zakenreiziger vermijdt onveilige landen

Nederlandse zakenreizigers zijn de voorzichtigste van heel Europa. Een meerderheid (55 procent) vermijdt ‘riskante landen.’ Dit blijkt uit onderzoek van SAP Concur.

Denemarken en Frankrijk staan op plek twee en drie van ‘voorzichtigste zakenreizigers’, met respectievelijk 50 en 48 procent van de ondervraagden die gevaarlijke gebieden links laten liggen.

SAP Concur, een bedrijf gespecialiseerd in reis- en uitgavenmanagement, schrijft de terughoudendheid bij het reizen naar onveilige landen onder meer toe aan de vrees onder werknemers dat hun werkgever daar geen hulp kan bieden als dat nodig is. ‘Bijvoorbeeld wanneer ze snel een land willen verlaten of rechtstreeks contact wensen na een incident.’

Echt gevaar
SAP Concur heeft ook gevraagd hoeveel zakenreizigers zich het afgelopen jaar daadwerkelijk in een gevaarlijk situatie – in hun ogen – hebben bevonden, zoals een epidemie, rellen, een aardbeving,  een terroristische aanslag et cetera.

Voor heel Europa kwam dit uit op 18 procent; onder de Nederlandse zakenreizigers is naar eigen zeggen 16 procent in gevaar geweest. ‘Het onderzoek laat zien dat ondernemingen meer moeten doen om medewerkers in dit soort omstandigheden snel te kunnen helpen,’ zegt SAP Concur.

Zorgplicht
“Organisaties moeten aandacht hebben voor hun zorgplicht. Nog steeds sturen bedrijven hun medewerkers ‘blind’ op reis,“ zegt Patrick Klaver, managing director SAP Concur Benelux.

“Ze weten dan niet precies waar hun mensen zich op een bepaald moment bevinden, wat de actuele situatie in een land is of hoe ze assistentie kunnen bieden als dat nodig is,” aldus Klaver.

“Het is voor medewerkers op reis belangrijk om te weten dat ze altijd op hun werkgever kunnen rekenen als er iets vervelends gebeurt of wanneer zich een gevaarlijke situatie voordoet. Bijvoorbeeld bij het verlies van een paspoort, een medisch noodgeval of – in een enkel geval – serieuzere incidenten, zoals natuurrampen. Er zijn oplossingen die bedrijven daarin ontzorgen, met helder inzicht, concrete informatie en effectieve stappen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
BCD versimpelt declaraties

BCD versimpelt declaraties

19/06/2019

BCD Travel zegt dat het maken en indienen van declaraties door zakenreizigers veel makkelijker zullen worden door nieuwe technologieën zoals ‘machine learning.’ In een rapport over opkomende technologie, onder de…

Big Brother is watching you

Big Brother is watching you

18/06/2019

Alle airlines die in Nederland opereren zijn voortaan verplicht om hun gegevens te delen met de passagiersinformatie eenheid (Pi-NL), een nieuwe instantie die valt onder het ministerie van Justitie &…

Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…