Home / Travel management / NATM uit zorgen over vliegtaks

NATM uit zorgen over vliegtaks

NATM uit zorgen over vliegtaks

Bij de internetconsultatie van de Nederlandse regering over de invoering van een vliegtaks heeft de Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) in haar schriftelijke reactie hierop haar bedenkingen geuit.

Het kabinet Rutte III heeft besloten dat er, in 2021, een nieuwe vliegtaks komt. De regering wil het liefst een pan-Europese regeling, maar als die er binnen drie jaar niet is, voert Den Haag de heffing zelf in.

‘De vorige vliegtaks die in Nederland werd geïntroduceerd (tussen 1 juli 2008 en 1 juli 2009 – red.) heeft laten zien dat een nationale belasting op luchtvervoer ertoe leidt dat passagiers met de auto of de trein naar naburige luchthavens reizen om daarvanuit te vertrekken’, schrijft de NATM in haar commentaar. ‘Een nationale vliegtaks zal daardoor geen of nauwelijks milieuwinst opleveren, maar wel de concurrentiepositie van ondernemend Nederland nadelig kunnen beïnvloeden’, aldus de branchevereniging, die het reizende bedrijfsleven in Nederland en haar industriepartners vertegenwoordigt.

De NATM verwacht dat de invoering van een pan-Europese vliegtaks wél tot de beoogde klimaatdoelstellingen zou kunnen leiden. ‘De NATM ondersteunt de Europese samenwerkingsvariant, waarbij het gelijke speelveld binnen Europa blijft geborgd. Een nationale belasting zorgt alleen voor een verschuiving van vliegbewegingen naar het buitenland, keuze voor alternatieve vervoersopties en levert volgens onderzoek van CE Delft nauwelijks milieuvoordelen op. De introductie van deze nationale belasting zal het bedrijfsleven niet tot inzicht brengen om duurzamer te gaan reizen’.

Verder is de NATM van mening dat indien een nationale vliegtaks wordt ingevoerd, deze volledig moet worden aangewend om het gebruik en de doorontwikkeling van biobrandstof te stimuleren, waardoor (zakelijk) vliegverkeer duurzamer wordt.
‘De nationale belasting mag niet worden gebruikt voor andere doeleinden dan initiatieven om duurzaam vliegen financieel te ondersteunen en naar een hoger niveau te tillen’, schrijft de NATM. ‘Deze investeringen voor innovatieve en duurzame verbeteringen mogen vervolgens niet worden afgewenteld op het bedrijfsleven’.

‘Aangezien dit niet het startpunt van de Nederlandse overheid is, ondersteunt de NATM een nationale vliegtaks niet’, besluit de branchevereniging. Wel zal de NATM een Europese aanpak blijven steunen, via de lobbygroep GBTA Advocacy van haar internationale zusterorganisatie de Global Business Travel Association GBTA).

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…