Home / Travel management / NATM: digitalisering zet door

NATM: digitalisering zet door

NATM: digitalisering zet door

Ondanks alles zet de digitale transformatie van de zakenreisbranche momenteel door. Dit was de boodschap van een online sessie van de NATM, met drie managers van de Amadeus IT Group als sprekers.

How to leverage your travel data, was de insteek: hoe moet je als onderneming reisgegevens gebruiken? Maarten Matthieu, sales manager corporations van Amadeus in de Benelux beet het spits af. “Digitale transformatie is het proces voor het creëren van nieuwe – of het aanpassen van bestaande – zakelijke processen en cultuur en klantervaring om te voldoen aan de veranderende eisen van bedrijven en de markt,” Alle bedrijven maken deze transformatie mee, aldus Matthieu. “Het leidt tot een nieuwe werksituatie, waarin communicatie, samenwerking en sociale media samenkomen.”

Amadeus gaat uit van business intelligence (BI). Wat is dat? Het bedrijf definieert dit aan de hand van kernbegrippen: een modern platform, eenvoudig in gebruik, input van IT-personeel is vrijwel niet nodig, het produceren van informatie waar anderen verder mee kunnen en gebruik van hulpmiddelen zoals dashboards, charts en grafieken.

Andrés Pérez Morato, verantwoordelijk voor ‘commercial strategy planning & business efficiency’ bij het Global IT bedrijf, met hoofdkantoor in Madrid, noemt de belangrijkste ingrediënten van de digitale soep: kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI), machine learning, deep learning en big data. “Als je kijkt naar de wereldeconomie kan 22 procent ervan worden herleid tot digitale processen.”

Maar dit betekent volgens Pérez niet dat alles al koek en ei is. “80 procent van de bedrijven beschikt niet over voldoende informatie om strategische besluiten over T&E (travel & expense, red.) te nemen. Slechts 26 procent van de zakenreizigers gebruikt een corporate card, terwijl niet meer dan een derde van de CFO’s regelmatige rapportage krijgt over reisuitgaven.” Hij voegt eraan toe dat 15 tot 20 procent van de zakenreizen in het geheel niet wordt gemanaged.

Amadeus kan veel taken van de travel managers ondersteunen, zegt Pérez. Business Intelligence tooling kan de juiste informatie aan de travel manager geven, zodat ze de juiste keuzes kunnen maken.

Amadeus gaat uit van drie vormen van analyse in de data:
descriptief (beschrijvend): de analyse van real time data én de historische data om inzicht te krijgen in de toekomstige benadering;
predictief (voorspellend): geeft aan wat er mag worden verwacht, antwoorden die niet uit business intelligence komen;
prescriptieve analyse: via simulatie en optimalisatie ontstaat de vraag: Wat moet een bedrijf doen? Het is een combinatie van data en verscheidene zakelijke regels. De data van een prescriptieve analyse kunnen intern (in de organisatie) zijn en extern (zoals data van social media).

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….