Home / Travel management / NATM: digitalisering zet door

NATM: digitalisering zet door

NATM: digitalisering zet door

Ondanks alles zet de digitale transformatie van de zakenreisbranche momenteel door. Dit was de boodschap van een online sessie van de NATM, met drie managers van de Amadeus IT Group als sprekers.

How to leverage your travel data, was de insteek: hoe moet je als onderneming reisgegevens gebruiken? Maarten Matthieu, sales manager corporations van Amadeus in de Benelux beet het spits af. “Digitale transformatie is het proces voor het creëren van nieuwe – of het aanpassen van bestaande – zakelijke processen en cultuur en klantervaring om te voldoen aan de veranderende eisen van bedrijven en de markt,” Alle bedrijven maken deze transformatie mee, aldus Matthieu. “Het leidt tot een nieuwe werksituatie, waarin communicatie, samenwerking en sociale media samenkomen.”

Amadeus gaat uit van business intelligence (BI). Wat is dat? Het bedrijf definieert dit aan de hand van kernbegrippen: een modern platform, eenvoudig in gebruik, input van IT-personeel is vrijwel niet nodig, het produceren van informatie waar anderen verder mee kunnen en gebruik van hulpmiddelen zoals dashboards, charts en grafieken.

Andrés Pérez Morato, verantwoordelijk voor ‘commercial strategy planning & business efficiency’ bij het Global IT bedrijf, met hoofdkantoor in Madrid, noemt de belangrijkste ingrediënten van de digitale soep: kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI), machine learning, deep learning en big data. “Als je kijkt naar de wereldeconomie kan 22 procent ervan worden herleid tot digitale processen.”

Maar dit betekent volgens Pérez niet dat alles al koek en ei is. “80 procent van de bedrijven beschikt niet over voldoende informatie om strategische besluiten over T&E (travel & expense, red.) te nemen. Slechts 26 procent van de zakenreizigers gebruikt een corporate card, terwijl niet meer dan een derde van de CFO’s regelmatige rapportage krijgt over reisuitgaven.” Hij voegt eraan toe dat 15 tot 20 procent van de zakenreizen in het geheel niet wordt gemanaged.

Amadeus kan veel taken van de travel managers ondersteunen, zegt Pérez. Business Intelligence tooling kan de juiste informatie aan de travel manager geven, zodat ze de juiste keuzes kunnen maken.

Amadeus gaat uit van drie vormen van analyse in de data:
descriptief (beschrijvend): de analyse van real time data én de historische data om inzicht te krijgen in de toekomstige benadering;
predictief (voorspellend): geeft aan wat er mag worden verwacht, antwoorden die niet uit business intelligence komen;
prescriptieve analyse: via simulatie en optimalisatie ontstaat de vraag: Wat moet een bedrijf doen? Het is een combinatie van data en verscheidene zakelijke regels. De data van een prescriptieve analyse kunnen intern (in de organisatie) zijn en extern (zoals data van social media).

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…