Home / Travel management / NATM Actueel: Waar wordt ‘de’ zakenreiziger gelukkig van?

NATM Actueel: Waar wordt ‘de’ zakenreiziger gelukkig van?

NATM Actueel: Waar wordt ‘de’ zakenreiziger gelukkig van?

De laatste jaren tekent zich een trend af in travel management waarbij niet langer kostenefficiëntie het uitgangspunt vormt, maar de zakenreiziger centraal staat (traveller centricity). Een tevreden zakenreiziger is een productieve zakenreiziger, is de redenering. Maar bestaat er wel zoiets als ‘de’ zakenreiziger?

In het algemeen zijn frequente zakenreizigers een tevreden groep: 88 procent heeft een goed gevoel over de zakentrip, en 84 procent wil evenveel of zelfs vaker reizen. Het is geen geheim dat gelukkige werknemers geneigd zijn om productiever te zijn, wat tot een beter bedrijfsresultaat kan leiden. Maar waar worden deze reizende medewerkers met verschillende demografische achtergronden, ervaring en generaties nou precies gelukkig van?

GBTA (Global Business Travel Association) en American Express Global Business Travel deden samen onderzoek naar de ervaringen en tevredenheid van frequente zakenreizigers. Ze onderzochten ook hoe drie opeenvolgende generaties hun zakelijke reizen ervaren: de Millennials (‘80-‘90), Generatie X (‘60-‘70) en de Baby Boomers (‘45-‘60). Daarbij werd gekeken naar vier thema’s: boeken, tracking & reporting, productiviteit op reis en privéleven.

Controles op luchthaven zijn grootste frustratie
Boeken omvat alles: van de verschillende leveranciers waaruit reizigers kunnen kiezen tot aan het gemak waarmee zij hun reservering zo nodig kunnen wijzigen. Millennials hechten er waarde aan dat zij keuze­mogelijkheden hebben, terwijl Gen X met name het gemak om wijzigingen door te voeren waardeert. Voor de Boomers is boeken helemaal geen issue.

Tracking & reporting
heeft betrekking op de verschillende methoden om onkostendeclaraties in te dienen en zakenreisuitgaven bij te houden die zijn betaald met een zakelijke of persoonlijk creditcard. De Millennials willen graag hun onkostendeclaraties en bonnetjes elektronisch indienen. Gen X wil foto’s van bonnetjes via hun smartphone sturen en hun onkosten­declaraties afhandelen via een computerprogramma. Voor de Boomers was dit allemaal niet van belang.

Productiviteit tijdens reizen heeft betrekking op het vliegen, in een hotel verblijven, een auto huren en het gebruik van een programma voor snelle grenspassage, zoals Global Entry. Voor de meeste zakenreizigers vormen de (trage) veiligheidscontroles op de lucht­haven de grootste frustratie. Frequente zakenreizigers (51 procent) betalen vaak uit eigen zak voor deze programma’s waarmee je de lange rijen voor de paspoort­controle kunt vermijden. Millennials en Gen X vinden dit iets wat hun zakelijke reiservaring duidelijk verbetert, terwijl de Boomers goede Wifi belangrijker vinden.

Het privéleven
en de mogelijkheid om goede relaties met vrienden en kinderen tijdens zakenreizen te blijven onderhouden, is met name voor Baby Boomers erg belangrijk. Millennials of Gen X’ers hechten hier veel minder waarde aan.

Verschillende behoeften
Het is een uitdaging voor bedrijven om een reis­pro­gram­ma te ontwikkelen dat alle zakenreizigers van het bedrijf tevreden stemt. Het blijkt dat de verschil­lende generaties zakenreizigers duidelijk verschillende behoeften hebben. Erkennen dat er geen one-size-fits-all oplossing is, is al een stap in de goede richting voor bedrijven die graag tevreden zakenreizigers hebben. Dan gaat het vaak om medewerkers die het bedrijf vertegenwoordigen of promoten.

Het onderzoek toont aan dat er significante verschillen tussen de generaties frequente zakenreizigers zijn waar­bij elke generatie unieke behoeften heeft. Bedrijven moeten zich richten op de belangrijkste zaken die voor tevreden zakenreizigers zorgen en onderkennen dat er nu eenmaal generatieverschillen zijn.

“Het stroomlijnen en aanbieden van een diverse groep toeleveranciers aan de frequente zakenreizigers geeft de zakelijke reiziger het gevoel van vrijheid in handelen, terwijl de kostennorm vanuit zakelijk gewenst oogpunt geborgd kan blijven,” zegt Odete Pimenta da Silva, managing director van NATM.  “Een uitdaging voor
de corporate travel manager en het management. Een verandering die realiseerbaar moet zijn.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Records voor de hotelmarkt

Records voor de hotelmarkt

10/09/2019

De Nederlandse hotelmarkt heeft het afgelopen jaar ‘een absolute piek’ bereikt. Dit zegt Horwath HTL in een vandaag verschenen rapport. De bezettingsgraden, gemiddelde kamerprijzen en omzetten zijn volgens de consultancy…

Ten Brink verlaat Transavia

Ten Brink verlaat Transavia

09/09/2019

De CEO van Transavia, Mattijs ten Brink, stapt deze maand over naar de Sunweb Group, waar hij dezelfde functie zal vervullen. Dit heeft de dochtermaatschappij van KLM vandaag bekendgemaakt. Ten…

Staking legt heel BA plat

Staking legt heel BA plat

09/09/2019

British Airways heeft voor vandaag en morgen vrijwel alle vluchten geannuleerd vanwege een pilotenstaking, de eerste in de geschiedenis van het bedrijf. Naar schatting 1.700 vluchten, vooral van en naar…