Home / Travel management / NATM Actueel: Trends en technologie

NATM Actueel: Trends en technologie

NATM Actueel: Trends en technologie

De NATM-ledenbijeenkomst vorige maand stond in het teken van trends en innovatie. Zakenreis­leveranciers van verschillende disciplines gaven hun visie op de laatste, veelal technologische, ontwikkelingen én wat die betekenen voor hun klanten, de zakelijke reizigers.

Apollo Hotels heeft de positionering ‘We break the rules for you’ omarmd, zegt Lillian Stam. ‘Waarom alles standaardi­se­ren, de gast is toch ook niet standaard?’ is de nieuwe benadering van Apollo. Dat betekent soms ingesleten patronen doorbreken. Bij Apollo kunnen gasten 24/7 ontbijt bestellen en het denkbeeldige kamermeisje ‘Jenny’ appen of bellen voor alle huishoudelijke zaken, bijvoorbeeld als er niet voldoende handdoeken zijn. Het belangrijkste is echter de houding van de medewerkers. Zij worden getraind op een ‘Yes attitude’, om zo veel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de gasten. Slechts één iemand heeft gelijk: de klant bepaalt wat succesvol is en wat niet.

To bot or not to bot?
Jan Latenstein van Voorst van Carlson Wagonlit Travel (CWT) vatte de toptrends op het gebied van zakelijk reizen als volgt samen: business travel has gone consumer; Uber is gigantisch; connectivity is king; en minder reisagenten, meer selfservice, chatbots en Artificial Intelligence (AI).

De hedendaagse zakenreiziger verlangt meer flexibiliteit in de keuzemogelijkheden die het bedrijf biedt ten aanzien van zakelijk reizen, net zoals hij of zij privé gewend is. Het gebruik van Uber wint ook bij zakelijke reizigers terrein. Airbnb daarentegen spreekt vooral een specifieke doelgroep aan, bijvoorbeeld consultants die langer in het buitenland moeten verblijven. De meeste zakenreizigers vinden het prettiger om tegen een relatie te zeggen: ‘Ik zit in het InterContinental’ dan: ‘Ik slaap in de logeerkamer van iemand die John heet’. Dat zakenreizigers te allen tijde contact kunnen hebben met kantoor en het thuisfront, is een vanzelfsprekendheid. Uiteraard heeft technologie eveneens een grote impact op business travel, óók op de werkwijze van travel management companies.

To bot or not to bot?’, dat is de grote vraag, zegt Laten­stein van Voorst. CWT ontvangt per jaar 23 miljoen e-mails – een groot deel daarvan zou kunnen worden afgehandeld door ‘geautomatiseerde antwoorden’ van chatbots. Deze ‘sprekende’ bots zijn zelflerend, dus worden met behulp van AI steeds een beetje slimmer. Er blijft echter een risico dat het antwoord een teleurstelling is, net zoals Siri, de assistent op de iPhone, vaak zegt: ‘Sorry, ik heb dat niet goed begrepen’.

CWT gebruikt meerdere chatbots, waaronder Carla, een virtuele assistent die informatie verstrekt over de bestemming en het reisbeleid. Reece geeft antwoord op alles wat te maken heeft met reisaanvragen. Dit is een zogeheten hybride bot; als Reece het even niet meer weet, dan grijpt de ‘echte’ travel consultant in om de klant alsnog het juiste antwoord te geven.

Liever een loft dan een zaaltje
Judith Huisman van Meetingselect informeerde de NATM-leden over de laatste trends op het gebied van meetings en evene­men­ten. Net zoals bij zakenreizen speelt Duty of Care, de wettelijke zorgplicht van bedrijven voor hun medewerkers, een steeds belangrijker rol. Ook de bescherming van persoonsgegevens en de veiligheid van dataverkeer staan hoog op de agenda.

Verder valt op dat er een voorkeur is voor bijzondere locaties om bijeenkomsten te organiseren. Dus niet langer het standaard zaaltje in een doorsnee hotel, maar een trendy loft of een locatie buiten. De jaarlijkse meeting is passé, deze wordt vervangen door innova­tieve bijeenkomsten die inspireren en mensen met elkaar verbinden. Het draait allemaal om de beleving en het delen van persoonlijke ervaringen.

Bij het organiseren van een evenement komt veel kijken; het is dan ook niet vreemd dat de meeting planner op de vijfde plaats van meest stressvolle beroepen staat. De event manager wordt een event architect, iemand die alle verschillende aspecten van het evene­ment coördineert. Uiteraard speelt technologie ook hier een grote rol. Bij het organiseren van een evene­ment worden chatbots en AI ingezet om (het plannen van) een bijeenkomst een aangename en persoonlijke ervaring te maken. Nu nog de accep­tatie dat het opstellen van een meeting policy geen luxe, maar noodzaak is voor grotere bedrijven.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
De Nooijer CEO Transavia

De Nooijer CEO Transavia

14/10/2019

Marcel de Nooijer wordt per 1 januari 2020 de nieuwe CEO van Transavia, zo heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. De zittende topman, Mattijs ten Brink, is eind september vertrokken. Marcel…

Boete Sabre om Farelogix

Boete Sabre om Farelogix

14/10/2019

Sabre heeft van de Britse marktautoriteit CMA een boete gekregen van 20.000 pond (22.000 euro) vanwege nalatigheid bij de geplande overname van branchegenoot Farelogix. Beide bedrijven zijn Amerikaans, maar opereren…

BCD koopt L37 Creative

BCD koopt L37 Creative

14/10/2019

BCD Meetings & Events (BCD M&E) heeft het Amerikaanse bedrijf L37 Creative overgenomen. L37 is onder meer gespecialiseerd in ‘creative production’ en media content ontwikkeling. Hoeveel BCD, een niet-beursgenoteerde onderneming,…

Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…