Home / Travel management / NATM Actueel: travel manager kan meer voordeel behalen bij hotels

NATM Actueel: travel manager kan meer voordeel behalen bij hotels

NATM Actueel: travel manager kan meer voordeel behalen bij hotels

De eisen die de hedendaagse zakenreiziger stelt aan zijn hotelaccommodatie veranderen. Dat varieert van de beschikbaarheid van wifi en inchecken zonder sleutel, tot gezonde maaltijden en fitness centra die 24/7 open zijn.

De moderne manager die op pad is, zoekt hotels die hem of haar in staat stellen efficiënt te werken, maar ook om gezond te blijven als hij of zij op reis is. Beloningen ter compensatie van het vaak vermoeien­de zakenreizen, zijn eveneens welkom. Dit blijkt uit een gezamenlijk rapport van onderzoeksbureau Skift en American Express, die de gewoonten van de zaken­reiziger in kaart hebben gebracht in Lifestyle Habits of the 24/7 Business Traveller.

Een zakenreis kan gepaard gaan met een rits aan ongemakken: vluchtvertragingen, slecht internetbereik, ongezonde maaltijden en dodelijke vermoeidheid als gevolg van jetlag. Hotels weten dit en ze weten ook dat er veel geld wordt uitgegeven aan zakelijk reizen. Daarom proberen zij het verblijf in hun hotels zo aan­genaam mogelijk te maken. Zo hebben zij nieuwe technologieën ontwikkeld waarbij je op afstand mobiel kunt inchecken en zelfs de temperatuur in je hotel­kamer kunt regelen. Ergonomische stoelen en tafels, kantoorbenodigdheden en de juiste verlichting scoren ook goed bij zakenreizigers, net zoals gezonde maal­tijden en fitnessfaciliteiten.

Thuis weg van huis en kantoor weg van kantoor
In het rapport wordt nauwkeurig beschreven wie de moderne zakenreiziger is. Hij (of zij natuurlijk) is snel van begrip, altijd bereikbaar en tijd is een kostbaar goed. Hij ziet zijn hotel als een thuis weg van huis en verwacht dezelfde faciliteiten als wanneer hij niet op pad is. Hij vertrouwt volledig op technologie om zijn werk efficiënt uit te kunnen voeren. Dat houdt in dat hij verwacht dat er automatisch wifi-verbinding tot stand komt en omdat hij gewend is om in een informatierijke omgeving te werken, verlangt hij dat problemen snel en zonder gedoe worden opgelost. Zijn gezondheid bewaken is heel belangrijk – ook al betekent dit dat hij snel zijn fitness-oefeningen moet doen voordat een conference call begint – en hij wil als ontbijt een smoothie kunnen nemen in plaats van eieren met spek. De hotelkamer moet van alle gemakken zijn voorzien. De zakenreiziger wil niet alleen een thuis weg van huis, maar ook een kantoor weg van kantoor. De moderne zakenreiziger gebruikt meer mobiele appa­raten dan zijn collega’s die niet op zakenreis gaan. Hij is eraan gewend om via zijn mobieltje online bestellingen te plaatsen en verwacht dit ook in zijn hotel te kunnen doen. Hij is geneigd zijn zakentrip te verlengen voor plezier en ge­bruikt daar de punten van het loyaliteitsprogramma voor.

Gratis wifi en ontbijt
Op een webinar van GBTA afgelopen maand, was één van de conclusies dat travel managers meer kunnen halen uit deze loyaliteitsprogramma’s dan nu het geval is. Zoals dat in de luchtvaartindustrie al langer gebeurt, koppelen hotels steeds vaker nuttige diensten aan het zakelijke gebruik van de lidmaatschapskaarten. Denk hierbij aan gratis wifi, of ontbijt. Een probleem bij loyaliteitsprogramma’s is echter dat de deelnemers vaak worden aangemoedigd om zelf te boeken. Om dit als travel manager te ondervangen, kun je met het hotel afspreken dat de reiziger dubbele punten krijgt wanneer hij of zij conform de travel policy en via de juiste kanalen boekt. Hotels doen vaak persoonlijke aanbiedingen aan de leden; als travel manager moet je onderhandelen dat je via het programma minstens dezelfde of zelfs betere aanbiedingen krijgt.

Op het webinar kwam eveneens ter sprake dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van ketenkorting. Ook al zijn de volumes te laag om een contract af te sluiten met een hotel, dan nog is het mogelijk om een korting te verkrijgen via zogenoemde ketenkorting. Daarbij wordt een kortingspercentage gegeven op de kamerprijs wanneer bij een bepaalde hotelketen wordt geboekt. Die korting ligt gemiddeld tussen de 8 en 12 procent, maar kan nog hoger uitkomen. Hier moet je als travel manager vaak zelf om vragen, want deze wordt niet actief aangeboden.

Tenslotte adviseerde het panel van deskundigen om MICE-activiteiten mee te nemen in de onderhandelingen met hotels. Door deze twee te koppelen, wat nu lang niet altijd gebeurt, kunnen eveneens voordelen worden behaald. GBTA voert op dit moment een onderzoek uit om dit beter in kaart te brengen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…

GBT steunt UNICEF

GBT steunt UNICEF

07/08/2019

American Express Global Business Travel (GBT) is samenwerking aangegaan met UNICEF, het kinderfonds van de Verenigde Naties. Het partnership maakt deel uit van GBT’s wereldwijd Responsible Business-programma. GBT heeft in…

BCD Travel koopt TMC in VS

BCD Travel koopt TMC in VS

05/08/2019

BCD Travel heeft een van de grootste TMC’s in Noord-Amerika, de Adelman Travel Group, overgenomen. Adelman is een full-service zakenreisbureau in Milwaukee, Wisconsin. “Onze financiële kracht biedt ons de mogelijkheid…