Home / Travel management / NATM Actueel: social media ook belangrijk voor de travel manager

NATM Actueel: social media ook belangrijk voor de travel manager

NATM Actueel: social media ook belangrijk voor  de travel manager

Om social media kan niemand meer heen – al is het soms gedwongen door de omstandigheden, zoals een puber die je dagelijks de Instagram-must sees voorschotelt. Ook het feit dat de zakenreiswereld aan de apps en tweets moet om haar klanten te bereiken, wordt breed geaccepteerd.

Maar het aantal travel managers dat social media binnen het eigen bedrijf benut, was op de druk­bezochte NATM-vergadering op minder dan een hand te tellen. Niet één om precies te zijn. Nina Ruokonen was jarenlang als senior sourcing manager verantwoordelijk voor het reisbeleid binnen het Finse Nokia, een bedrijf met destijds zo’n 30.000 medewerkers in meer dan zestig landen. Nadat de mobiele tak van Nokia werd overgenomen door Microsoft, was ze betrokken bij de integratie van het reisbeleid van beide bedrijven. De softwaregigant heeft op dat moment meer dan 100.000 werknemers in dienst.

In de slechte jaren bij Nokia – en dat waren er heel wat – zag Ruokonen dat de werknemers binnen haar bedrijf de interne e-mails nauwelijks meer lazen en een afkeer kregen van intranet. Er stond toch alleen maar slecht nieuws op. Bovendien vond ze het intranet een onpersoonlijke manier om in contact te treden met haar reizende medewerkers. Ze besloot social media in te zetten, via een zogenoemd Enterprise Social network (ESN). Eerst met social cast en later met Yammer. “Ken je publiek voordat je besluit welk social platform je gaat gebruiken en vraag je af wat de toegevoegde waarde is,” zegt Ruokonen. “Instagram en Twitter zijn niet geschikt, LinkedIn leent zich beter voor B2B en recruiting, maar Yammer leent zich er heel goed voor persoonlijk contact met de reizigers.”
Als er al iets bestaat binnen het bedrijf, zoals een Facebook-groep, dan is dat ook een mogelijkheid. Social media heeft voor op een intranet dat het interactief is. “Je stuurt niet alleen berichten vanuit het bedrijf, je reizende medewerker kan ook berichten terugsturen.”
De TMC mag volgens Ruokonen niet worden over­geslagen. “Die moet je blijven informeren. Maar het is niet de bedoeling dat de TMC deelnemer wordt in het ESN, dit communicatiemiddel is nadrukkelijk iets voor binnen het eigen bedrijf.


Niet alleen die stok gebruiken, maar ook de wortel

Volgens Ruokonen gebruiken de werknemers het social network voor travel niet zo snel als negatieve uitlaatklep, wat bij Twitter wel vaak gebeurt. “Je kunt een slechte boodschap op een veel aangenamere manier brengen. Toen het bij Nokia heel slecht ging, mocht niemand meer business class reizen. Dat heb ik via ons ESN uitgelegd en er was alleen maar begrip voor.”
Het social media-instrument is nuttig voor, tijdens en na de reis. Vooraf kun je een hoop informatie door­geven, tijdens de reis heb je interactie met de reizende medewerker en achteraf kan je de reis evalueren. “Bovendien kun je er een soort wedstrijd van maken,” zegt Ruokonen. “Niet alleen die stok gebruiken, maar ook de wortel. Beloon werknemers die zich aan de policy houden en zet dat op je platform.”

Een ESN geeft de travel manager ook direct inzicht in waar de werknemers tegenaan lopen. “Zij doen een deel van het werk voor je.” Andere voordelen zijn volgens Ruokonen dat er een betere samenwerking met andere afdelingen ontstaat, dat mensen er uit zichzelf op kijken, het een goede manier is om je policy voor het voetlicht te brengen en het makkelijk te gebruiken is. “Ook als je niet technisch bent.”
Nadelen hebben vooral betrekking op de veiligheid van het netwerk en de gevoeligheid van de informatie. Een groot voordeel en meteen ook een valkuil voor het gebruik van social media is het feit dat het interactief is. “Zorg dus dat je altijd realtime wat te bieden hebt.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Batterijen groeiend gevaar

Batterijen groeiend gevaar

11/12/2019

Lithium-batterijen die spontaan in brand kunnen vliegen vormen een groeiende bedreiging voor de veiligheid van de luchtvaart. Dit heeft Nick Careen van IATA gezegd tijdens de media-dagen van de organisatie…

Biofuel KLM vanaf Schiphol

Biofuel KLM vanaf Schiphol

10/12/2019

KLM heeft voor het eerst biofuel ingekocht voor vluchten vanaf Schiphol. De brandstof wordt geproduceerd door het Finse bedrijf Neste, dat zich tevens heeft aangesloten bij het programma voor duurzame…