Home / Travel management / NATM Actueel: ontwikkel een mobiele travel strategie

NATM Actueel: ontwikkel een mobiele travel strategie

NATM Actueel: ontwikkel een mobiele travel strategie

De Global Business Travel Association (GBTA) en Carlson Wagonlit Travel (CWT) onderzochten hoe mobiele technologie wordt geïntegreerd in corporate travel programma’s. De conclusie: om meer profijt te hebben van de nieuwe technologische hulpmiddelen moeten travel managers een mobiele strategie ontwikkelen.

De eerste reisapps werden in 2009 gelanceerd. Ze werden massaal door reizigers omarmd. Uit onderzoek van Tnooz, een internationaal adviesbureau voor de reisindustrie, blijkt dat nog geen twee jaar later al 60 procent van de bezitters van een mobiele telefoon een reisgerelateerde app had gedownload en gebruikt. Inmiddels maken ook veel travel managers gebruik van reisapps als onderdeel van hun travel management programma. Toch ontbreekt vaak een duidelijk mobiel beleid voor zo’n programma, terwijl steeds meer reisgerelateerde apps op de markt komen.

Onderzoek van GBTA en CWT toont aan dat 69 procent van de travel managers nog steeds geen strategie heeft ontwikkeld voor het gebruik van mobiele apparatuur en apps. Hoewel meer dan de helft (54 procent) van de respondenten het afgelopen jaar een reisapp heeft geïntroduceerd, heeft de meerderheid van de travel managers dus geen richtlijnen opgesteld over het gebruik hiervan. Bijna de helft (45 procent) is wel van plan dat de komende twee jaar te gaan doen.
“Momenteel kijken we hoe we met hulp van onze Travel Management Company (TMC) een mobiele strategie kunnen ontwikkelen,” zegt een travel manager met ruim 25 jaar ervaring. “We hebben een reisapp die wordt ondersteund door onze TMC en onze expense en booking tools zijn ook mobiel te gebruiken. De volgende stap is om safety en communicatie ‘mobiel’ te maken.”

Struikelblokken
Travel managers zien in dat het implementeren van een mobiele strategie meerdere voordelen kan opleveren. De meest voorkomende antwoorden zijn een grotere betrokkenheid van zakenreizigers bij het travel management programma (78 procent) en een betere navolging van het reisbeleid (55 procent). Ook noemen zij minder boekingen buiten het programma om (43 procent) en lagere transactiekosten (34 procent).

Er zijn ook struikelblokken. Uit het onderzoek blijkt dat travel managers IT-beveiliging de grootste uitdaging vinden bij het implementeren van een mobiele strategie (41 procent). Andere obstakels: reizigers gebruiken hun eigen mobiele apparaten (32 procent) en te veel medewerkers binnen de organisatie zijn betrokken bij het besluitvormingsproces (21 procent). Het ontbrekende stukje van de puzzel is dus om een strategie te ontwikkelen die rekening houdt met de cultuur van het bedrijf en de behoeften van de reizigers en tegelijkertijd de doelstellingen van het reisbeleid ondersteunt.

Sleutelrol
Odete Pimenta da Silva, managing director van de NATM, onderschrijft de conclusies van het GBTA-rapport. “Je kunt niet volstaan met het downloaden van een paar apps die misschien handig zijn voor zakenreizigers. Travel managers moeten een mobiele strategie ontwikkelen. Dan pas kunnen zij met gebruikmaking van reisapps de betrokkenheid van de reizigers vergroten, naleving van het reisbeleid monitoren en kosten besparen. Een mobiele strategie moet erop zijn gericht het reizigersgemak zo comfortabel te maken, dat het aantrekkelijker is de regels van het bedrijf te volgen dan buiten het reisbeleid om te boeken.”

Volgens Pimenta da Silva is het impliciet dat de travel manager een sleutelrol speelt bij het ontwikkelen en implementeren van een mobiele strategie voor zakenreizen. “Uit de survey blijkt dat bijna twee derde (64 procent) van de ondervraagde travel managers een grote (39 procent) of hele grote (25 procent) rol speelt bij een mobiel reisbeleid. Dit is voor de travel manager een uitgelezen kans om zijn toegevoegde waarde voor het bedrijf voor het voetlicht te brengen.”

Aan het onderzoek van GBTA en CWT werkten 231 Amerikaanse travel managers online mee. Daarnaast  werden 16 diepte-interviews gehouden met travel managers in Europa en de Verenigde Staten.

 

Bijeenkomsten NATM en GBTA 2016:

GBTA Europe Conference
14 – 16 november 2016
Locatie: Messe Frankfurt Venue GmbH, The Forum, Ludwig-Erhard-Anlage 1, 60327 Frankfurt, Duitsland
Meer informatie en aanmelden kan via: http://europeconference.gbta.org/

NATM bijeenkomst over Duurzaamheid
22 november 2016 – 10.00 – 18.30 uur
Locatie: Steigenberger Airport Hotel, Schiphol-Oost
Meer informatie en aanmelden kan via: http://www.natm.nl/event/ledenbijeenkomst-5/

NATM Nieuwjaarsreceptie – alleen voor genodigden
19 januari 2017
Locatie: ntb

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Londen-Sydney in 19 uur en 19 minuten

Londen-Sydney in 19 uur en 19 minuten

17/11/2019

Van Londen naar Sydney in één keer. Volgens de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas wordt dat over drie jaar werkelijkheid, als tenminste een proefvlucht half november de economische en fysieke haalbaarheid aantoont….

City Connection van NH 

City Connection van NH 

14/11/2019

De NH Hotel Group heeft een nieuw product gelanceerd: City Connection. Gasten kunnen zo gebruik maken van diensten van alle hotels van de keten in de stad van verblijf. Voor…

KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

14/11/2019

KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties….

Directe Eurostar in april 2020

Directe Eurostar in april 2020

13/11/2019

Vanaf het voorjaar van 2020 zal de Eurostar zonder overstap rijden tussen Amsterdam en Londen. Afgaande op de online dienstregeling zal op 6 april de eerste directe trein over het…