Home / Travel management / NATM Actueel: meningen over NDC zijn verdeeld

NATM Actueel: meningen over NDC zijn verdeeld

NATM Actueel: meningen over NDC zijn verdeeld

De New Distribution Capability (NDC) van IATA, de branchevereniging van luchtvaartmaatschappijen, houdt de gemoederen nog steeds bezig. Tegenstanders vrezen dat de airlines persoonsgegevens zullen misbruiken en de zakenreiziger te hoge tarieven zullen berekenen.

Reden voor de NATM om begin maart een paneldiscussie te organiseren met IATA, KLM, Amadeus, easyJet en Schiphol Travel, onder leiding van Huub Smeets van Simacon, over de New Distribution Capability.

David Rutnam van IATA benadrukt dat de NDC niets meer of minder is dan een standaard, waar elke geïnteresseerde partij een distributiesysteem op kan baseren. Hij stelt dat de huidige distributiekanalen tekortschieten in het presenteren van het product en de dienstverlening van de luchtvaartmaatschappijen. Zij kunnen op hun eigen website wel duidelijk maken wat de consument koopt, maar op het bekende ‘groene scherm’ van de GDS’en is dat een stuk moeilijker over te brengen. “De NDC gaat erom het gat, dat zo ontstaat tussen de website van de airlines en de verkoopmogelijkheden van de reisagent, te dichten. Daarnaast willen we de mogelijkheid hebben om consumenten persoonlijke reisaanbiedingen te doen, als zij daarvoor open staan. Er is geen sprake van dwang.”

Betere winkelervaring

IATA’s oorspronkelijke kritiek op de GDS’en dat zij dinosaurussen zijn, is flink gematigd. De branchevereniging geeft toe dat onder andere Amadeus hard bezig is om technologische innovaties door te voeren, die een betere winkelervaring betekenen voor de passagier. Luc Pannecoeck van Amadeus zegt dat ‘zijn’ GDS meer dan bereid is om airlines te helpen hun aanbod te personaliseren en differentiëren. Maar dan moet er sprake zijn van samenwerking en niet van eenzijdig een standaard opleggen. “Verder wil ik opmerken dat een XML-standaard, zoals de NDC, slechts een klein onderdeel is van de zich evoluerende distributie. Amadeus houdt zich al veel langer bezig met de roep om differentiatie en personalisatie in de luchtvaart. Zo hebben we sinds 2007 een XML-connectie met easyJet en genereren onze oplossingen voor de verkoop van ancillary diensten miljoenen extra omzet.”

Voorts ziet Pannecoeck een mogelijk probleem om de IATA XML-standaard aan te passen aan de display op mobile applicaties. Voor wat betreft de corporate markt ontwikkelt Amadeus toepassingen, die reeds verder gaan dan de pure XML-standaard, maar ook inspelen op de vraag van de corporates om onder andere videoconferencing in het boekings­proces te integreren. Pannecoeck is blij met de overeenkomst tussen Open Allies, een grote groep corporate klanten, GDS’en en andere belanghebbenden, en IATA over de NDC. Hierin staat onder andere, dat het geven van persoonlijke informatie niet verplicht is en dat bestaande standaarden gewoon kunnen worden gebruikt naast de NDC. “Reisagenten zien het nut van een rijkere content zeker in, maar deze moet alleen worden aangeboden als de agent daarom vraagt. Het mag niet ten koste gaan van snel en vergelijkend winkelen of van de productiviteit. En het blijft een uitdaging om de transparantie van de content te waarborgen.”

Wie gaat betalen voor de innovaties?

Volgens Huub Smeets van consultancybedrijf Simacon is er bij de NDC meer gaande, dan alleen de drang van de airlines om extra ancillary omzet te realiseren. Zij willen ook de distributiekosten verlagen door de afhankelijkheid van de GDS’en te verminderen. En er zijn genoeg kapers op de kust, meent Smeets. “Een interessante vraag is, wat de impact zal zijn van ‘de bende van vijf’ op de introductie van de NDC: Concur, dat TripIt heeft overgenomen, Apple met Passbook, Facebook, Google en Amazon. Ik ben heel benieuwd hoe de GDS’en deze nieuwe concurrentie het hoofd zullen gaan bieden. Verder is de kwestie rond de distributie­kosten er één om in de gaten te houden. De airlines voeren een tweesporenbeleid: enerzijds willen zij meer afzetten via de traditionele kanalen en anderzijds hoopt IATA dankzij de NDC op nieuwe spelers op de markt, die minder duur zijn dan de GDS’en. Maar nieuwe technologie kost geld. Wie gaat uiteindelijk betalen voor de innovaties? Mijn verwachting: de eindgebruiker, dus de corporate.”

LogoNATM2

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren volgens de GGD ten minste 15 mensen besmet met corona, een aantal dat kan oplopen naar 85, omdat nog niet…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…