Home / Travel management / NATM Actueel: Luchtvaartpanel geeft toelichting op NDC

NATM Actueel: Luchtvaartpanel geeft toelichting op NDC

NATM Actueel: Luchtvaartpanel geeft toelichting op NDC

NDC is geen commercieel model, maar leidt wel tot nieuwe commerciële strategieën. Hoe kunnen travel managers ervoor zorgen dat zij grip op de zakenreisuitgaven houden, terwijl luchtvaartmaatschappijen zich met persoonlijke aanbiedingen rechtstreeks richten tot ‘hun’ zakenreizigers?

Deze vraag stond centraal tijdens de educatieve NATM-bijeenkomst in juli, waarbij een luchtvaart­panel een toelichting gaf op hun NDC-strategie. “NDC gaat bij ons om customer centricity,” zegt Roberto Mamone, general manager Sales van Lufthansa in Nederland. “We willen onze klanten relevante en tailor­made aanbiedingen doen. Als wij bijvoorbeeld weten dat een passagier vier uur moet wachten in München voor zijn doorverbinding, dan is het relevant om toegang tot de lounge aan te bieden. Verder gaat het om het herkennen en erkennen van de behoeften van onze corporate klanten. Nu krijgen grote klanten veel korting en kleine klanten minder korting. We willen weg van het model waarbij de prijs allesbepalend is. De verschillende elementen van ons product, zoals wifi aan boord, maken nu nog geen onderdeel uit van het corporate contract. NDC maakt dat wel mogelijk.”

Differentiatie per kanaal
“Een van de voordelen van NDC is dat wij gebruik kunnen maken van onze distributievrijheid: als luchtvaartmaatschappij kunnen we zelf beslissen wat we via welk kanaal distribueren,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM Benelux. “Dat zullen we doen met inachtneming van een gelijk speelveld, dus er is géén sprake van selectieve distributie. We kunnen per kanaal differentiëren op prijs, content en het moment dat acties worden aangeboden, maar via de verschillende kanalen hebben wel álle partijen toegang tot hetzelfde aanbod. We zullen overigens pas beginnen met differentiëren als wij met NDC voldoende functionaliteiten kunnen bieden. Zodra NDC is geïmplementeerd, kunnen we een ‘rijke’ menukaart laten zien. Travel managers bepalen vervolgens wat zij van die menukaart willen ‘serveren’ aan hun reizigers, binnen de kaders van hun reisbeleid. The name of the game in distributie zal personalisatie zijn.”

“Als Turkish Airlines doen wij het een beetje anders,” zegt Cengiz Inceosman, general manager van Turkish Airlines in Nederland. “Wij zien de toege­voegde waarde van NDC, maar stellen ons afwachtend op, al lerend van de ervaringen van andere luchtvaart­maatschappijen. Voorlopig kijken wij de kat uit de boom en is het business as usual.”

Volgens Lufthansa’s Mamone zal de overgang in de branche naar een NDC-platform geleidelijk gaan. “Wij verwachten in 2020 dynamic pricing en dynamic offering te kunnen aanbieden. Dan zijn we niet meer gelimiteerd tot 26 boekingsklassen, maar kunnen wij ieder gewenst pakket samenstellen en daar een prijskaartje aan hangen. Ook komen er corporate bundels zoals Office in the Sky, met wifi aan boord en brainfood. En nieuwe ancillaries, zoals een van deur tot deur bagageservice. Uiteindelijk zal dit de trans­parantie vergroten, omdat corporates precies weten voor welke componenten zij kiezen en betalen.”

Interlining, Duty of Care en datacollectie
Arlette van Bezu, commercieel directeur van Schiphol Travel international (STI), plaatste een kritische kanttekening. “Het verhaal is duidelijk als je bij één luchtvaartmaatschappij boekt. Maar als TMC boeken wij voor onze corporate klanten vaak reizen waarbij met verschillende airlines moet worden gevlogen. Hoe zit het met interlining?”

“Dat werkt nog niet,” erkent Mamone. “We zitten in een overgangsfase waarbij de technologie nog in ontwik­keling is. Op termijn zal interlining wel mogelijk zijn.”

“Wat nu speelt is niet van de ene op andere dag gerealiseerd, maar zal het distributielandschap de komende jaren beheersen,” zegt Kreulen. “Zaken zoals Duty of Care en datacollectie hebben ook onze aandacht. Wij zijn nog niet helemaal klaar, alle focus ligt momenteel op de development roadmap. Vanaf 1 april 2020 zal ook de zakelijke markt niet langer worden gevrijwaard van de distributietoeslag, dus de druk is hoog. KLM wil samen met haar partners in de branche die overgangsfase op een constructieve manier doorlopen. Met de huidige technologie is het mogelijk van alles te automatiseren, maar uiteindelijk zullen travel managers keuzes moeten maken die bij hun reisbeleid passen.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…