Home / Travel management / NATM Actueel: IATA promoot NDC bij bedrijfsleven

NATM Actueel: IATA promoot NDC bij bedrijfsleven

NATM Actueel: IATA promoot NDC bij bedrijfsleven

Eind juni organiseerde IATA een business travel summit met als titel ‘NDC, the future of air retailing’. Europese travel managers waren samen met andere partijen uit in de zakenreisbranche door IATA uitgenodigd om zich voor te bereiden op IATA’s New Distribution Capability.

Namens de NATM waren managing director Odete Pimenta da Silva en voorzitter Irma Rinkel (travel manager Bluewater) aanwezig. Rinkel vertegenwoordigt Nederland eveneens in de Travel Manager Advisory Group (TMAG) van IATA.
IATA’s New Distribution Capability (NDC) is een standaard voor data-uitwisseling die voor het eerst werd gelanceerd in oktober 2012. Het uitgangspunt is dat de leden van IATA, en dat zijn bijna alle luchtvaartmaatschappijen, elk aspect van hun dienstverlening duidelijker aan hun klanten kenbaar kunnen maken.
De mogelijkheden van de traditionele distributie­kanalen – de global distribution systems (GDS’en) – voldoen niet, vindt IATA. Airlines willen niet alleen vluchtschema’s en tarieven tonen, maar ‘verrijkte’ content laten zien met foto’s en filmpjes. Daarom werd een technologische oplossing gecreëerd waarbij ook extraatjes (ancillaries) zoals stoelen met meer beenruimte, gourmetmaaltijden, kosten voor ruimbagage, enzovoort zichtbaar zijn. Niet alleen op de website
van de airline zelf, maar ook via andere boekings­platformen die de NDC-standaard gebruiken. Het komt erop neer dat airlines betere retailers willen worden, naar het voorbeeld van Amazon. Het grote verschil met GDS’en is dat NDC een open, wereldwijde standaard is die iedereen kan gebruiken.

Afwachtende houding
IATA signaleert bij travel managers vooral een afwachtende houding. “In de zakenreisindustrie,” stelt IATA, “is de incentive om in gebruikersgemak te investeren niet zo sterk als in de vrijetijdsmarkt. Vaak zijn zakenreizigers verplicht om op een bepaalde manier hun trip te boeken. En als dat online niet het gewenste resultaat oplevert, kunnen zij altijd nog de telefoon pakken.”
Als onderdeel van haar charmeoffensief heeft IATA de voordelen van NDC voor travel managers in kaart gebracht. Door ancillaries te boeken via een NDC-kanaal worden bijvoorbeeld álle uitgaven per airline inzichtelijk, en niet alleen die voor vliegtickets. Ook kunnen travel managers gerichter onderhandelen met voorkeursleveranciers, doordat de wensen van reizigers zowel op bedrijfs- als persoonsniveau helder kunnen worden gecategoriseerd. Daarbij kun je denken aan gratis loungetoegang of het meenemen van extra ruimbagage. Hiermee voorziet NDC in het gebruiks­gemak voor de zakenreiziger. Travellers satisfaction
van de corporate reiziger wordt als een belangrijke interne parameter gezien door travel managers. Het pricing-model verschuift zo meer naar dynamic pricing gebaseerd op vraag en aanbod of tarievenbundels.

Adverteren doet begeren
Moeten travel managers NDC omarmen en de airlines en TMC’s stimuleren hetzelfde te doen? Dat is te vroeg om te zeggen, vindt zowel Irma Rinkel als Odete Pimenta da Silva. “Dat de luchtvaartmaatschappijen hun producten en diensten aantrekkelijk willen presenteren, is begrijpelijk,” zegt Rinkel. “Voor het reizende bedrijfsleven is het vooral prettig om verschillende opties van airlines – inclusief ancillaries – met elkaar te kunnen vergelijken. De bijdrage vanuit TMAG heeft IATA doen inzien dat voor het bedrijfsleven controlemogelijkheden in de nieuwe standaard cruciaal zijn, om op deze wijze de kosten te kunnen beheersen. Transparantie is goed, zo kunnen de corporates er zeker van zijn dat er weloverwogen keuzes worden gemaakt.”
Of NDC gunstig is voor het bedrijf, hangt er mede vanaf wie binnen de organisatie de boekingen verzorgt, zegt Pimenta da Silva. “Adverteren doet begeren. Als het verleidelijk wordt om allerlei extra diensten af te nemen, kan de rekening wel snel oplopen. Het bedrijf kan bepaalde controlemogelijkheden instellen. Het is een goede zaak dat IATA nu voor het eerst alle stakeholders bij elkaar heeft gebracht om hierover van gedachten te wisselen. Maar in onze optiek zal het nog wel een paar jaar duren voordat NDC is ingeburgerd als standaard in de zakenreisindustrie.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren volgens de GGD ten minste 15 mensen besmet met corona, een aantal dat kan oplopen naar 85, omdat nog niet…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…