Home / Travel management / NATM Actueel: Blockchain grote disruptor in reisbranche

NATM Actueel: Blockchain grote disruptor in reisbranche

NATM Actueel: Blockchain grote disruptor in reisbranche

Blockchain zou weleens de disruptor kunnen worden die de manier waarop partijen zakendoen volledig verandert, ook in de reisindustrie. Dat zegt technologiebedrijf Amadeus, dat er een ‘white paper’ aan heeft gewijd onder de naam ‘Blockchain: harnessing its potential in travel’.

Het is niet makkelijk uit te leggen hoe blockchain werkt, erkent Amadeus, het is een beetje als de Rubiks kubus oplossen. Dat komt doordat zoveel verschillende dimen­sies een rol spelen, waaronder technische, zakelijke, economische en zelfs sociale aspecten.

Transacties zonder tussenpersoon
Met blockchaintechnologie kun je platformen opzetten die transacties afhandelen zonder dat daar een centrale partij (een beheerder) voor nodig is. Je kunt het vergelijken met internet: iedereen met een internet­toegang kan websites bezoeken. Terwijl internet met name gericht is op het uitwisselen van informatie, gaat het bij blockchain om het digitaal uitwisselen van ‘waarde’. Bedrijven, overheden en individuen kunnen rechtstreeks, dus zonder een tussenpersoon zoals een bank, digitaal (financiële) transacties met elkaar hebben. Er hoeft niemand te worden aangewezen voor het beheer en de beveiliging, want dat is afgedekt door cryptografie en de IT-architectuur van blockchain. Tot nu toe wordt de ‘uitgewisselde waarde’ verrekend in bitcoins, maar Amadeus laat in haar rapport zien dat blockchaintechnologie ook kan worden gebruikt om informatie te delen die het reisproces verbetert en betrouwbaarder en kostenefficiënter maakt.

Minder rompslomp
Amadeus identificeert vier gebieden waarbij blockchain voordeel kan opleveren in de reisbranche: gebruiksvriendelijker loyaliteitsprogramma’s; verbeterde bagage tracking; vereenvoudigde betalingen tussen reis­bureaus en luchtvaartmaatschappijen; en simpeler en veiliger passagiersidentificatie.

‘Hoe prettig zou het zijn als je slechts één loyaliteitskaart nodig hebt om punten van je favoriete hotel, luchtvaartmaatschappij en autoverhuurder te sparen?’ geeft Amadeus als voorbeeld. Nu is het voor reizigers vaak een moeizaam proces om punten in te wisselen, waarbij je lang van tevoren moet aangeven wanneer je ze voor wat wilt gebruiken. Ook om als leverancier partner in een loyaliteitsprogramma te zijn, moet je veel administratieve handelingen doen. De start-up Loyyal uit San Francisco wil dat met behulp van blockchaintechnologie makkelijker maken voor alle partijen. En ook sneller. ‘Reizigers zouden na een lange vlucht de punten die ze daarmee hebben gespaard meteen moeten kunnen verzilveren voor een taxirit vanaf de luchthaven.’

Op de tweede plaats zal het volgen van ruimbagage makkelijker worden met blockchain. Zoekgeraakte bagage kost de luchtvaartindustrie miljarden euro’s per jaar. Bagageafhandeling is geen eenvoudig proces, niet in de laatste plaats omdat er zoveel partijen bij betrokken zijn: de airline(s), de luchthaven(s) en afhandelaar(s). Een gemeenschappelijk ‘grootboek’ met gegevens van de eigenaar op een blockchain zou het volgen van diens bagage vele malen makke­lijker en efficiënter maken.

Minder afhankelijk van tussenpersonen
In de reisbranche zijn veel afspraken tussen partijen gebaseerd op vergoedingen voor distributie. In de hotellerie bijvoorbeeld is de distributie grotendeels in handen van online reisagenten (OTA’s) als Booking.com en Expedia. De hotels zouden graag minder afhankelijk zijn van derde partijen. Blockchain kan deze wens een nieuwe impuls geven.

Op de vierde plaats, ten slotte, kan blockchain helpen met persoonsidentificatie en daardoor de reiservaring verbeteren. ‘Stel je voor dat een veilige app ervoor zorgt dat bij grenspassage op de luchthaven jouw vingerafdruk automatisch wordt gekoppeld aan jouw paspoort­­gegevens’, stelt Amadeus. Maar ook op andere momenten is er voordeel te behalen. ‘Reizigersidentificatie is vereist op het moment van boeken, bij wijziging van een boeking, bij het instappen, tijdens het duty free-winkelen en bij aankomst in het hotel. Hoe prettig zou het zijn als je niet op al deze momenten je paspoort hoeft te laten zien’, aldus Amadeus.

Blockchain staat nu nog in de kinder­schoenen, maar de toepassingen zijn legio. Het heeft de potentie om de grote disruptor van de komende jaren te worden.

Om het rapport van Amadeus over blockchain te downloaden, klik hier. Amadeus heeft ook een filmpje gemaakt waarin Blockchain duidelijk wordt uitgelgd: klik hier

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Mailbox Transavia gehackt

Mailbox Transavia gehackt

24/02/2020

De mailbox van Transavia is in 2015 gehackt, waardoor de gegevens van 80.000 passagiers in handen van vreemden zijn gekomen. De airline zegt maandag dat de hack pas kort geleden…

Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….

Kleine groei BCD Travel

Kleine groei BCD Travel

20/02/2020

Zakenreisorganisatie BCD Travel is in 2019 licht gegroeid, met een omzetstijging van één procent naar 27,5 miljard dollar, waarvan 10,9 miljard uit de omzet van partners. BCD Travel is onderdeel…

Air France-KLM: winst daalt

Air France-KLM: winst daalt

20/02/2020

Air France-KLM heeft over 2019 aanzienlijk minder winst gemaakt dan een jaar eerder. Zowel bij Air France als KLM daalden de resultaten. Voor de groep kromp de operationele winst met…