Home / Travel management / NATM Actueel: Blockchain grote disruptor in reisbranche

NATM Actueel: Blockchain grote disruptor in reisbranche

NATM Actueel: Blockchain grote disruptor in reisbranche

Blockchain zou weleens de disruptor kunnen worden die de manier waarop partijen zakendoen volledig verandert, ook in de reisindustrie. Dat zegt technologiebedrijf Amadeus, dat er een ‘white paper’ aan heeft gewijd onder de naam ‘Blockchain: harnessing its potential in travel’.

Het is niet makkelijk uit te leggen hoe blockchain werkt, erkent Amadeus, het is een beetje als de Rubiks kubus oplossen. Dat komt doordat zoveel verschillende dimen­sies een rol spelen, waaronder technische, zakelijke, economische en zelfs sociale aspecten.

Transacties zonder tussenpersoon
Met blockchaintechnologie kun je platformen opzetten die transacties afhandelen zonder dat daar een centrale partij (een beheerder) voor nodig is. Je kunt het vergelijken met internet: iedereen met een internet­toegang kan websites bezoeken. Terwijl internet met name gericht is op het uitwisselen van informatie, gaat het bij blockchain om het digitaal uitwisselen van ‘waarde’. Bedrijven, overheden en individuen kunnen rechtstreeks, dus zonder een tussenpersoon zoals een bank, digitaal (financiële) transacties met elkaar hebben. Er hoeft niemand te worden aangewezen voor het beheer en de beveiliging, want dat is afgedekt door cryptografie en de IT-architectuur van blockchain. Tot nu toe wordt de ‘uitgewisselde waarde’ verrekend in bitcoins, maar Amadeus laat in haar rapport zien dat blockchaintechnologie ook kan worden gebruikt om informatie te delen die het reisproces verbetert en betrouwbaarder en kostenefficiënter maakt.

Minder rompslomp
Amadeus identificeert vier gebieden waarbij blockchain voordeel kan opleveren in de reisbranche: gebruiksvriendelijker loyaliteitsprogramma’s; verbeterde bagage tracking; vereenvoudigde betalingen tussen reis­bureaus en luchtvaartmaatschappijen; en simpeler en veiliger passagiersidentificatie.

‘Hoe prettig zou het zijn als je slechts één loyaliteitskaart nodig hebt om punten van je favoriete hotel, luchtvaartmaatschappij en autoverhuurder te sparen?’ geeft Amadeus als voorbeeld. Nu is het voor reizigers vaak een moeizaam proces om punten in te wisselen, waarbij je lang van tevoren moet aangeven wanneer je ze voor wat wilt gebruiken. Ook om als leverancier partner in een loyaliteitsprogramma te zijn, moet je veel administratieve handelingen doen. De start-up Loyyal uit San Francisco wil dat met behulp van blockchaintechnologie makkelijker maken voor alle partijen. En ook sneller. ‘Reizigers zouden na een lange vlucht de punten die ze daarmee hebben gespaard meteen moeten kunnen verzilveren voor een taxirit vanaf de luchthaven.’

Op de tweede plaats zal het volgen van ruimbagage makkelijker worden met blockchain. Zoekgeraakte bagage kost de luchtvaartindustrie miljarden euro’s per jaar. Bagageafhandeling is geen eenvoudig proces, niet in de laatste plaats omdat er zoveel partijen bij betrokken zijn: de airline(s), de luchthaven(s) en afhandelaar(s). Een gemeenschappelijk ‘grootboek’ met gegevens van de eigenaar op een blockchain zou het volgen van diens bagage vele malen makke­lijker en efficiënter maken.

Minder afhankelijk van tussenpersonen
In de reisbranche zijn veel afspraken tussen partijen gebaseerd op vergoedingen voor distributie. In de hotellerie bijvoorbeeld is de distributie grotendeels in handen van online reisagenten (OTA’s) als Booking.com en Expedia. De hotels zouden graag minder afhankelijk zijn van derde partijen. Blockchain kan deze wens een nieuwe impuls geven.

Op de vierde plaats, ten slotte, kan blockchain helpen met persoonsidentificatie en daardoor de reiservaring verbeteren. ‘Stel je voor dat een veilige app ervoor zorgt dat bij grenspassage op de luchthaven jouw vingerafdruk automatisch wordt gekoppeld aan jouw paspoort­­gegevens’, stelt Amadeus. Maar ook op andere momenten is er voordeel te behalen. ‘Reizigersidentificatie is vereist op het moment van boeken, bij wijziging van een boeking, bij het instappen, tijdens het duty free-winkelen en bij aankomst in het hotel. Hoe prettig zou het zijn als je niet op al deze momenten je paspoort hoeft te laten zien’, aldus Amadeus.

Blockchain staat nu nog in de kinder­schoenen, maar de toepassingen zijn legio. Het heeft de potentie om de grote disruptor van de komende jaren te worden.

Om het rapport van Amadeus over blockchain te downloaden, klik hier. Amadeus heeft ook een filmpje gemaakt waarin Blockchain duidelijk wordt uitgelgd: klik hier

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Airbus A321neo voor easyJet

Airbus A321neo voor easyJet

18/07/2018

EasyJet heeft vandaag op de Farnborough Airshow haar eerste Airbus A321neo geïntroduceerd. Topman Johan Lundgren bevestigt aan boord tegen Zakenreis dat het toestel ook zal worden ingezet op vluchten van…

Singapore op 1 in 2018

Singapore op 1 in 2018

17/07/2018

Singapore Airlines heeft op de lijst van beste airlines van Skytrax de eerste plaats ‘heroverd’ op Qatar Airways. Garuda schoof een plek op, naar negen. KLM klom drie plaatsen en…

Goede zaken op Farnborough

Goede zaken op Farnborough

17/07/2018

Op de Farnborough Airshow bij Londen, die gisteren is begonnen, zijn tot nu toe goede zaken gedaan. Vliegtuigfabrikanten konden de eerste twee dagen voor 95,5 miljard dollar aan orders bijschrijven….

Schrapt KLM de dutyfree?

Schrapt KLM de dutyfree?

17/07/2018

KLM overweegt in navolging van Amerikaanse carriers de verkoop van dutyfree aan boord te stoppen, schrijft website TRBusiness. Om die reden zou de Boutique Magnifique, een event voor de cabin…

Chinese jv Air France-KLM

Chinese jv Air France-KLM

17/07/2018

Air France, KLM, China Southern Airlines en Xiamen Airlines smeden hun twee bestaande joint ventures om tot één jv. Air France-KLM zegt hiermee haar positie op de Chinese markt te…