Home / Travel management / Meer grip op reisbeleid

Meer grip op reisbeleid

Meer grip op reisbeleid

Travel managers hebben meer controle over het reisbeleid dan een paar jaar geleden. Dit blijkt uit onderzoek van de Global Business Travel Association (GBTA) en Egencia onder 1.500 corporate zakenreismanagers in Europa, Noord-Amerika, Azië en Latijns-Amerika.

Zestig procent zegt meer controle te hebben. Dit komt door de impact van nieuwe technologieën, zoals smartphones, aldus Egencia. Gevraagd naar wat het betekent om controle over het reisbeleid te hebben, zegt 64 procent van de Europese travel managers dat het gaat om het realiseren van besparingen en het managen van kosten. 41 procent vindt dat controle betekent dat je het beleid en de procedures opstelt. 31 procent noemt het sturen op de naleving van de regels en 38 procent definieert controle als ‘ervoor zorgen dat reizigers de corporate tools gebruiken’. Dertig procent zorgt ervoor dat de reizigers bij de voorkeursleveranciers boeken en 32 procent motiveert de reiziger om zich aan de regels te houden in plaats van een mandaat. 26 procent vindt dat controle gelijkstaat aan het hebben van een reisstrategie. Negen procent betaalt reizigers niet als zij onkosten declareren die niet conform de regels zijn. Eveneens 9 procent maakt rapporten op bij overtredingen van het reisbeleid en 8 procent heeft de autoriteit om het reisbeleid te wijzigen.

Van de Europese zakenreismanagers vindt 76 procent dat zij vandaag de dag meer controle hebben over de data met betrekking tot de zakenreisuitgaven. 69 procent heeft meer controle over de rapportages en 73 procent over de zichtbaarheid binnen de organisatie. Als redenen voor de vergrote controle worden opgegeven: toegang tot reizigersprofielen en databeveiliging (69 procent), meer steun van het middenmanagement (65 procent) en een bredere rol binnen het bedrijf (63 procent).

In Europa gebruiken travel managers mobiele telefoons en sociale media om contact te houden met reizigers en de reizigerservaring te verbeteren. 62 procent zegt het contact te onderhouden om reizigers te laten weten dat ze er voor hen zijn.

Bij de zakenreizigers zelf gebruikt slechts 35 procent sociale media of apps tijdens hun reis om in contact te komen met andere frequente reizigers of snel informatie te vinden. Overigens ligt dit percentage in Noord-Amerika en Azië aanzienlijk hoger: respectievelijk 48 en 51 procent.

Technologie die wordt gebruikt voor het plannen en boeken van de reis en het verzamelen van data is van groot belang voor meer inzicht in de reisuitgaven en controle op het reisbeleid. 76 procent van de Europese travel managers vindt dat ze over meer data beschikken en verbeterde rapportage-tools vergeleken met een paar jaar geleden. De zo verkregen informatie helpt bij het vinden van gaten in de naleving van de reisregels en verbetert de onderhandelingspositie van het bedrijf. Online booking tools zijn heel belangrijk bij het verbeteren van de naleving van het reisbeleid. Volgens de ondervraagde Europese travel managers is de gemiddelde adoptieratio 71 procent. De helft verstrekt meer informatie via online booking tools om ervoor te zorgen dat de medewerkers het reisbeleid navolgen. Het aandeel zakenreizigers dat via goedgekeurde corporate kanalen boekt, is zelfs 80 procent in Europa.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…