Home / Travel management / Lufthansa heeft geen spijt van DCC

Lufthansa heeft geen spijt van DCC

Lufthansa heeft geen spijt van DCC

Lufthansa heeft het distributielandschap met haar distribution cost charge (DCC) bewust opgeschud en heeft daar dan ook geen spijt van. Dat zei Jens Bischof, de chief commercial officer (CCO) van Lufthansa tijdens een webinar van ACTE.

“Er bestaat niet zoiets als een perfecte timing. Als we het nieuws eerder naar buiten gebracht, hadden we niet minder kritiek gekregen. Bovendien konden we niet eerder naar buiten treden in verband met onze contracten met de GDS’en,” aldus Bischof.

De Lufthansa-topman ontkent dat de Lufthansa-groep marktaandeel heeft verloren als gevolg van de introductie van de DCC. Volgens hem heeft een GDS –die hij niet nader noemde- officieuze cijfers naar buiten gebracht. “Dat is niet professioneel van ze. Wij zien geen significante veranderingen in de boekingen. Wel hebben we begin september te maken gehad met een staking van de piloten.” Bischof voegde daaraan toe dat er binnenkort officiële cijfers naar buiten worden gebracht, maar dat de forecast stabiel is.

Hij herhaalde het Lufthansa-standpunt dat de DCC niet is bedoeld om klanten naar de eigen site van de airline te lokken, maar uitsluitend om het distributielandschap op te schudden. “De kosten van de distributie werden verdeeld, ongeacht welk kanaal er werd gebruikt. Wij hebben de kosten nu direct bij het kanaal gelegd. De klant hoeft die kosten niet te maken,” aldus Bischof.

Verder is de DCC volgens hem bedoeld als incentive voor de branche om gebruik te maken van direct connect. Lufthansa voert gesprekken met technologieleveranciers om die mogelijkheden uit te breiden en zegt binnenkort met nieuws daarover te komen. Ook is de airline continue in gesprek met stakeholders, ook TMC’s, om te zoeken naar andere alternatieven. Later dit jaar begint Lufthansa met een pilot binnen de nieuwe distributiestandaard van IATA, NDC. Bischof zei dat NDC een datastandaard is en daarmee geen oplossing voor wat zij willen bereiken, maar hij noemde de DCC en NDC wel ‘een great match’.

Op de vraag of Bischof denkt dat meer airlines het voorbeeld van Lufthansa zullen volgen, zei hij uiteraard dat hij daar niet op kan speculeren en voegde daar subtiel aan toe dat dit ook van de contracten van de airlines met de GDS’en afhangt. “Het gebeurt wel vaker dat meer kanalen worden ingezet. Ook de low-cost maatschappijen doen dat.”
Lufthansa is zich ervan bewust dat de DCC te ontwijken is door tickets te boeken via de codeshare-partners van de maatschappij, maar lijkt daar niet ondersteboven van. “Dat kan en het gebeurt, vooral in de VS.”

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….