Home / Travel management / Luchtvaart verandert model van distributie zakenreizen

Luchtvaart verandert model van distributie zakenreizen

Luchtvaart verandert model van distributie zakenreizen

Ontwikkelingen in de luchtvaart zoals de distributiestoeslag en de groei van de lcc’s veranderen het model van zakelijke reizen en de TMC’s. Dit blijkt uit een analyse van ING Economisch Bureau.

Een toeslag voor het boeken buiten het eigen kanaal van de luchtvaartmaatschappij, zoals Lufthansa die heeft ingevoerd met de DCC (Distribution Cost Charge) en de opkomst van low cost maatschappijen in het zakelijke segment leiden ertoe dat het zakelijke reisbureau (travel management company – TMC) zich moet aanpassen, zegt ING.

“De beperkte winstgevendheid van gevestigde luchtvaartmaatschappijen zorgt voor druk om de distributiekosten te verlagen. Eerder werden al commissies aan TMC’s beperkt of geschrapt en werden credit card fees berekend,” schrijft de bank in zijn analyse. “De Lufthansa Group zette vorig jaar een volgende stap door een toeslag te heffen voor tickets geboekt buiten het eigen kanaal.”

ING zegt dat ook door de sterke groei van de prijsvechters in de luchtvaart, mede in het zakelijke segment, de winstgevendheid van de TMC’s verder in de knel is gekomen. “De gestegen druk op het huidige distributiemodel, waarin het merendeel van de vliegtickets via TMC’s wordt verkocht, noopt de TMC’s meer nadruk te gaan leggen op advies en gebruiksvriendelijke reistechnologie.”

In een toelichting op de analyse zegt Sasja Winters, sectormanager zakelijke dienstverlening van ING, dat focus op het eindproduct alleen niet meer voldoende is voor de TMC. “Om de reiservaring goed in te vullen, zal een TMC met technologische oplossingen moeten komen, naast persoonlijk contact, om de reiziger optimaal te bedienen. Dan is technologie niet de oplossing, maar wel het middel om de travel managers en uiteindelijke de reiziger optimaal in zijn of haar reis te bedienen,” aldus Winters.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…