
Ontwikkelingen in de luchtvaart zoals de distributiestoeslag en de groei van de lcc’s veranderen het model van zakelijke reizen en de TMC’s. Dit blijkt uit een analyse van ING Economisch Bureau.
Een toeslag voor het boeken buiten het eigen kanaal van de luchtvaartmaatschappij, zoals Lufthansa die heeft ingevoerd met de DCC (Distribution Cost Charge) en de opkomst van low cost maatschappijen in het zakelijke segment leiden ertoe dat het zakelijke reisbureau (travel management company – TMC) zich moet aanpassen, zegt ING.
“De beperkte winstgevendheid van gevestigde luchtvaartmaatschappijen zorgt voor druk om de distributiekosten te verlagen. Eerder werden al commissies aan TMC’s beperkt of geschrapt en werden credit card fees berekend,” schrijft de bank in zijn analyse. “De Lufthansa Group zette vorig jaar een volgende stap door een toeslag te heffen voor tickets geboekt buiten het eigen kanaal.”
ING zegt dat ook door de sterke groei van de prijsvechters in de luchtvaart, mede in het zakelijke segment, de winstgevendheid van de TMC’s verder in de knel is gekomen. “De gestegen druk op het huidige distributiemodel, waarin het merendeel van de vliegtickets via TMC’s wordt verkocht, noopt de TMC’s meer nadruk te gaan leggen op advies en gebruiksvriendelijke reistechnologie.”
In een toelichting op de analyse zegt Sasja Winters, sectormanager zakelijke dienstverlening van ING, dat focus op het eindproduct alleen niet meer voldoende is voor de TMC. “Om de reiservaring goed in te vullen, zal een TMC met technologische oplossingen moeten komen, naast persoonlijk contact, om de reiziger optimaal te bedienen. Dan is technologie niet de oplossing, maar wel het middel om de travel managers en uiteindelijke de reiziger optimaal in zijn of haar reis te bedienen,” aldus Winters.
