
De hoteltarieven zullen komend jaar in de meeste regio’s stijgen en sneller dan eerder verwacht. Dat concludeert Advito, de consultancytak van BCD Travel in de december update van de Industry Forecast voor 2016. Vliegtickets blijven overwegend gelijk in prijs, of worden goedkoper.
De hoteltarieven zullen in vijf van de zeven wereldwijde regio’s sneller stijgen dan Advito in september voorzag. “Met een verhoging in acht Europese markten De stijging van de hotelprijzen is een belangrijke trend die in de laatste weken van 2015 naar voren is gekomen en die invloed kan hebben op de zakelijke boekingen,” aldus Advito.
De hoteltarieven in Europa zullen met 2 tot 4 procent omhoog gaan, die in het Verenigd Koninkrijk zelfs met 3 tot 6 procent. In Noord-Amerika is de verhoging over de hele linie 4 tot 6 procent.
Hotels, met name in de VS, brengen volgens de consultant ook steeds vaker diensten in rekening zoals vroeg inchecken, toegang tot internet en annuleringen. “Omdat de bezettingsgraad zo hoog ligt, aarzelen hotels niet om deze heffingen in rekening te brengen.” Advito adviseert inkopers goed te controleren of de hotels geen toeslagen in rekening brengen die deel uitmaken van de onderhandelde tarieven.
De prijzen van intercontinentale vliegtickets zullen wereldwijd dalen, voorspelt Advito, met uitzondering van Noord-Amerika en Europa. “Hier blijven de business class tarieven gelijk of is een lichte stijging merkbaar. Wereldwijd worden tarieven voor intercontinentale vluchten 1 procent goedkoper, die van regionale vluchten veranderen niet.”
Advito signaleert dat luchtvaartmaatschappijen de brandstoftoeslagen langzaam hebben verlaagd, of geschrapt. “Omwille van de lagere olieprijzen en onder druk van travelbuyers en industrie-experts. Zo brengt Air France-KLM bijvoorbeeld geen toeslagen meer in rekening voor middellange vluchten.” Ook wordt het gedeelte van de prijs waarop eventuele korting wordt toegepast, wordt volgens Advito groter. “We raden u aan om stijgingen van gepubliceerde tarieven in de gaten te houden. Ingrepen die de luchtvaartmaatschappijen helpen om de misgelopen brandstoftoeslagen te compenseren.”
