
De helft van de Britse zakenreizigers vindt dat persoonlijk contact heel belangrijk is bij ontmoetingen met collega’s, klanten of andere zakenpartners. Dit blijkt uit onderzoek van Amadeus UK.
Opvallend genoeg stijgt dit percentage naar 64 procent bij generatie Y, de digitaal onderlegde leeftijdsgroep van 18 tot 34 jaar.
Verder blijkt dat bijna een vijfde van de ondervraagde frequente reizigers (18 procent) bereid is gebruik te maken van ‘gedeelde’ accommodatie (zoals via AirBNB) om zo de zakenreiskosten te verlagen. Bij de groep jonge medewerkers is dit zelfs 54 procent.
Zes op de tien zakenreizigers willen dat de boekingservaring wordt verrijkt met recensies en tips van anderen via het zakelijke boekingsplatform. Slechts 4 procent is geïnteresseerd in foto’s van bijvoorbeeld een hotel.
Amadeus UK vroeg de medewerkers ook welk aspect van de reis zij het liefst zelf zouden willen bepalen. De keuze van het hotel wint het nipt van de vlucht met 37 procent versus 34 procent.
Twee derde van de zakenreizigers zoekt en boekt hotels voor een privé-verblijf online. Deze trend zet door in hun professionele leven: 69 procent vergelijkt hotelprijzen buiten de online booking tool van het bedrijf om. Daarbij spendeert 12 procent gemiddeld meer dan 20 minuten aan de tariefvergelijking.
Toch is 86 procent van de zakenreizigers tevreden over het hotelaanbod via de corporate tool – zij zeggen dat ze meestal krijgen wat ze willen op dit platform. Ook vindt 44 procent dat onderhandelingen over speciale prijzen voor vluchten, hotelovernachtingen, et cetera de grootste toegevoegde waarde is van travel management companies (TMC’s). Verder blijkt dat slechts 28 procent van de corporate boekingsoplossingen het mogelijk maken om reizen te regelen via mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Slechts 5 procent is van plan deze mogelijkheid de komende twaalf maanden in te voeren.
