Home / Travel management / GBTA: daling zakenreisuitgaven West-Europa

GBTA: daling zakenreisuitgaven West-Europa

GBTA: daling zakenreisuitgaven West-Europa

De Global Business Travel Association (GBTA) heeft een studie gepubliceerd naar de vooruitzichten van de West-Europese zakenreisbranche. Daarin analyseert de travelmanagementvereniging de ontwikkelingen op de vijf grootste zakenreismarkten van Europa: Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Spanje.

In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk nemen de zakenreisuitgaven in 2012 nauwelijks toe vergeleken met 2011. Het Verenigd Koninkrijk rekent op een plus van 0,7 procent, terwijl de groei in Duitsland en Frankrijk 0,6 procent zal zijn. Het Engelse bedrijfsleven geeft meer uit aan binnenlandse zakenreizen (plus 2,7 procent), maar voorziet een daling in de uitgaven aan buitenlandse trips (min 2,8 procent). Duitsland laat hetzelfde beeld zien: de binnenlandse uitgaven stijgen met 1,1 procent, terwijl de buitenlandse budgetten met 1,4 procent dalen. Franse bedrijven denken in 2012 0,7 procent meer uit te zullen geven aan binnenlandse zakentrips, terwijl de buitenlandse uitgaven met 2,7 procent zullen dalen.

Het goede nieuws is dat in 2013 de zakenreisuitgaven wel zullen stijgen: met 5,4 procent in Duitsland, 5,1 procent in Frankrijk en 4 procent in Engeland.

Spanje en Italië zullen te maken krijgen met nog scherpere dalingen van de zakenreisuitgaven door de economisch slechte situatie. In 2012 ziet Spanje een afname van 4,1 procent en Italië 5 procent.

Duitsland

In 2011 gaf het reizende bedrijfsleven in Duitsland in totaal 50 miljard dollar uit aan zakenreizen, een afname van 4,2 procent vergeleken met het piekjaar 2008. Duitsland heeft volgens de GBTA een relatief sterke en gevarieerde binnenlandse economie, zodat het land enigszins bestand is tegen de gevolgen van de Europese schuldencrisis. Van oudsher is de binnenlandse zakenreismarkt het belangrijkst in Duitsland: 79 procent van de uitgaven betreft binnenlandse trips, de rest buitenlands.

De verwachte groei van 0,6 procent dit jaar komt dus neer op totale zakenreisuitgaven van 50,3 miljard dollar. De gematigde groei is het gevolg van de problemen in de eurozone. In 2013 voorziet GBTA herstel van de eurocrisis en een groei van de zakenreisuitgaven van 5,4 procent naar 52,9 miljard dollar. 

Verenigd Koninkrijk

Het Verenigd Koninkrijk staat op de tweede plaats als Europese ‘big spender’ met uitgaven van 40,2 miljard dollar in 2011. Ook Engeland ontkomt niet aan de gevolgen van de eurocrisis, maar door de gedifferentieerde economie en het feit dat ze hun eigen munteenheid en dus monetair beleid hebben, zorgt voor een relatief gezonde omgeving voor zakenreizen. Is de stijging van de zakenreisuitgaven van 0,7 procent in 2012 nog bescheiden, in 2013 verwacht de GBTA een plus van 4 procent tot 42,1 miljard dollar. Deze groei is onderverdeeld in plus 5 procent voor binnenlandse reizen en plus 2 procent voor buitenlandse trips.

Frankrijk

In 2011 gaven Franse bedrijven 35,6 miljard dollar uit aan zakenreizen. Ook Frankrijk voelt de eurocrisis. De verwachting is dat dit jaar de totale uitgaven 36,3 miljard dollar zullen bedragen. Ook hier verwacht GBTA een herstel in 2013: van plus 3,3 procent tot 37,4 miljard dollar. De drijvende kracht zijn de binnenlandse zakenreizen, die in 2012 met 0,7 procent en in 2013 met 5,1 procent zullen groeien. Buitenlandse trips daarentegen nemen af met 2,7 procent dit jaar en laten in 2013 een voorzichtig herstel zien van 0,3 procent.

Italië

Vorig jaar bedroegen de totale Italiaanse zakenreisuitgaven 35,3 miljard dollar. Voor Italië geldt dat maar liefst 91 procent van de uitgaven binnenlandse zakenreizen betreffen. De Italiaanse economie heeft het zwaar en de verwachting van GBTA is dat dit jaar de uitgaven zullen dalen met 5 procent en in 2013 met nog eens 0,8 procent naar 33,3 miljard dollar. De uitgaven aan binnenlandse zakentrips zullen met 5,2 procent dalen in 2012, gevolgd door nog een afname van 0,6 procent in 2013. De internationale spend daalt met 3,2 procent in 2012 en 1,9 procent in 2013.

Spanje

Aan zakenreizen werd in Spanje vorig jaar 19,4 miljard dollar uitgegeven. Sinds het begin van deze eeuw is de Spaanse overheid bezig met het liberaliseren van de economie en dat heeft een gunstig effect gehad op het zakelijk reizen. De Spaanse economie verkeert nu echter in zwaar weer. Na de recessie in 2009 is de huizenmarkt geïmplodeerd en de werkloosheid is gestegen naar bijna 25 procent. Spanje heeft bovendien de hoogste inflatie van Europa. Geen wonder dus, dat GBTA een afname in de uitgaven aan zakenreizen verwacht dit jaar van 4,1 procent naar 18,6 miljard dollar. Zowel het aantal trips als wat daaraan wordt uitgegeven zullen dalen. De uitgaven aan binnenlandse zakenreizen nemen dit jaar af met 4,1 procent en stijgen in 2013 met 1,9 procent. De buitenlandse trips dalen dit jaar met 4,3 procent en nemen in 2013 eveneens af, met 1,1 procent.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….