Home / Travel management / Exclusief zakenreisonderzoek

Exclusief zakenreisonderzoek

Exclusief zakenreisonderzoek

In samenwerking met de NATM en CORTAS heeft Zakenreis een onderzoek uitgevoerd naar actuele ontwikkelingen op het gebied van zakelijk reizen. De Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) en de Corporate Travel Association (CORTAS) zijn dé vertegenwoordigers van het reizende bedrijfsleven in Nederland.

Het is de twintigste keer dat Zakenreis aan beslissers over zakelijke reisbudgetten vraagt hoe zij de zakenreizen binnen hun bedrijf organiseren en welke ontwikkelingen zij in de toekomst verwachten. Hoewel wij normaal gesproken ons jaarlijske zakenreisonderzoek alleen in Zakenreis magazine publiceren, maken wij in het kader van het 50-jarige jubileum van Zakenreis een uitzondering en delen wij de volledige survey online.

Een aantal conclusies
Ancillaries, ofwel extra diensten, zijn duidelijk ingeburgerd in de zakenreiswereld. Mocht vorig jaar 20 procent van de reizigers geen extra faciliteiten boeken, dit jaar geldt dat nog maar voor 5 procent. Een forse stijging is te zien bij het betalen voor ruim­bagage en betaalde stoelreservering (beide 18 procent). Bedrijven hebben er begrip voor dat hun medewerkers zich ergeren aan de wachtrijen op de luchthaven, want 33 procent mag kosten maken voor versnelde grenspassage, zoals Privium.

De druk op de kosten blijft hoog: bij 74 procent van de onder­vraagde travel managers is dit het belangrijkste aandachtspunt voor 2017. Driekwart denkt dit te kunnen realiseren door naleving van het reisbeleid te stimuleren. Zorgplicht (55 procent) en het ontzorgen van de reiziger (45 procent) staan als eerste punt op de agenda.
Duurzaamheid scoort opvallend laag. 61 Procent van de travel managers ligt hier niet wakker van. De kosten, het vlucht­schema, de contractpartners en het reizigerscomfort hebben prioriteit.

Is het verstandig om reizigers een reisbudget te geven om naar eigen inzicht te besteden? Hier lopen de meningen sterk uiteen. Ongeveer een kwart (26 procent) staat hier positief tegenover, terwijl 23 procent vreest daardoor niet langer grip te hebben op de reiskosten.

Meer dan de helft (54 procent) van de bedrijven heeft geen beleid voor het gebruik van en boeken via mobiele apparaten. Wellicht een aandachtspunt voor 2017, want het gebruik van reisapps stijgt. Inmiddels maakt 59 procent gebruik van apps van leveranciers, meer dan een verdubbeling vergeleken met het voorgaande jaar.

De volledige survey vindt u hier: ZR490-tm-survey

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…