Home / Travel management / Exclusief zakenreisonderzoek

Exclusief zakenreisonderzoek

Exclusief zakenreisonderzoek

In samenwerking met de NATM en CORTAS heeft Zakenreis een onderzoek uitgevoerd naar actuele ontwikkelingen op het gebied van zakelijk reizen. De Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) en de Corporate Travel Association (CORTAS) zijn dé vertegenwoordigers van het reizende bedrijfsleven in Nederland.

Het is de twintigste keer dat Zakenreis aan beslissers over zakelijke reisbudgetten vraagt hoe zij de zakenreizen binnen hun bedrijf organiseren en welke ontwikkelingen zij in de toekomst verwachten. Hoewel wij normaal gesproken ons jaarlijske zakenreisonderzoek alleen in Zakenreis magazine publiceren, maken wij in het kader van het 50-jarige jubileum van Zakenreis een uitzondering en delen wij de volledige survey online.

Een aantal conclusies
Ancillaries, ofwel extra diensten, zijn duidelijk ingeburgerd in de zakenreiswereld. Mocht vorig jaar 20 procent van de reizigers geen extra faciliteiten boeken, dit jaar geldt dat nog maar voor 5 procent. Een forse stijging is te zien bij het betalen voor ruim­bagage en betaalde stoelreservering (beide 18 procent). Bedrijven hebben er begrip voor dat hun medewerkers zich ergeren aan de wachtrijen op de luchthaven, want 33 procent mag kosten maken voor versnelde grenspassage, zoals Privium.

De druk op de kosten blijft hoog: bij 74 procent van de onder­vraagde travel managers is dit het belangrijkste aandachtspunt voor 2017. Driekwart denkt dit te kunnen realiseren door naleving van het reisbeleid te stimuleren. Zorgplicht (55 procent) en het ontzorgen van de reiziger (45 procent) staan als eerste punt op de agenda.
Duurzaamheid scoort opvallend laag. 61 Procent van de travel managers ligt hier niet wakker van. De kosten, het vlucht­schema, de contractpartners en het reizigerscomfort hebben prioriteit.

Is het verstandig om reizigers een reisbudget te geven om naar eigen inzicht te besteden? Hier lopen de meningen sterk uiteen. Ongeveer een kwart (26 procent) staat hier positief tegenover, terwijl 23 procent vreest daardoor niet langer grip te hebben op de reiskosten.

Meer dan de helft (54 procent) van de bedrijven heeft geen beleid voor het gebruik van en boeken via mobiele apparaten. Wellicht een aandachtspunt voor 2017, want het gebruik van reisapps stijgt. Inmiddels maakt 59 procent gebruik van apps van leveranciers, meer dan een verdubbeling vergeleken met het voorgaande jaar.

De volledige survey vindt u hier: ZR490-tm-survey

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….

Kleine groei BCD Travel

Kleine groei BCD Travel

20/02/2020

Zakenreisorganisatie BCD Travel is in 2019 licht gegroeid, met een omzetstijging van één procent naar 27,5 miljard dollar, waarvan 10,9 miljard uit de omzet van partners. BCD Travel is onderdeel…

Air France-KLM: winst daalt

Air France-KLM: winst daalt

20/02/2020

Air France-KLM heeft over 2019 aanzienlijk minder winst gemaakt dan een jaar eerder. Zowel bij Air France als KLM daalden de resultaten. Voor de groep kromp de operationele winst met…