Home / Travel management / Exclusief zakenreisonderzoek

Exclusief zakenreisonderzoek

Exclusief zakenreisonderzoek

In samenwerking met de NATM en CORTAS heeft Zakenreis een onderzoek uitgevoerd naar actuele ontwikkelingen op het gebied van zakelijk reizen. De Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) en de Corporate Travel Association (CORTAS) zijn dé vertegenwoordigers van het reizende bedrijfsleven in Nederland.

Het is de twintigste keer dat Zakenreis aan beslissers over zakelijke reisbudgetten vraagt hoe zij de zakenreizen binnen hun bedrijf organiseren en welke ontwikkelingen zij in de toekomst verwachten. Hoewel wij normaal gesproken ons jaarlijske zakenreisonderzoek alleen in Zakenreis magazine publiceren, maken wij in het kader van het 50-jarige jubileum van Zakenreis een uitzondering en delen wij de volledige survey online.

Een aantal conclusies
Ancillaries, ofwel extra diensten, zijn duidelijk ingeburgerd in de zakenreiswereld. Mocht vorig jaar 20 procent van de reizigers geen extra faciliteiten boeken, dit jaar geldt dat nog maar voor 5 procent. Een forse stijging is te zien bij het betalen voor ruim­bagage en betaalde stoelreservering (beide 18 procent). Bedrijven hebben er begrip voor dat hun medewerkers zich ergeren aan de wachtrijen op de luchthaven, want 33 procent mag kosten maken voor versnelde grenspassage, zoals Privium.

De druk op de kosten blijft hoog: bij 74 procent van de onder­vraagde travel managers is dit het belangrijkste aandachtspunt voor 2017. Driekwart denkt dit te kunnen realiseren door naleving van het reisbeleid te stimuleren. Zorgplicht (55 procent) en het ontzorgen van de reiziger (45 procent) staan als eerste punt op de agenda.
Duurzaamheid scoort opvallend laag. 61 Procent van de travel managers ligt hier niet wakker van. De kosten, het vlucht­schema, de contractpartners en het reizigerscomfort hebben prioriteit.

Is het verstandig om reizigers een reisbudget te geven om naar eigen inzicht te besteden? Hier lopen de meningen sterk uiteen. Ongeveer een kwart (26 procent) staat hier positief tegenover, terwijl 23 procent vreest daardoor niet langer grip te hebben op de reiskosten.

Meer dan de helft (54 procent) van de bedrijven heeft geen beleid voor het gebruik van en boeken via mobiele apparaten. Wellicht een aandachtspunt voor 2017, want het gebruik van reisapps stijgt. Inmiddels maakt 59 procent gebruik van apps van leveranciers, meer dan een verdubbeling vergeleken met het voorgaande jaar.

De volledige survey vindt u hier: ZR490-tm-survey

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…

Air France wordt plasticvrij

Air France wordt plasticvrij

09/06/2019

Air France vervangt alle wegwerp-plastic aan boord door duurzaam materiaal. De airline zegt na een aantal geslaagde proeven adieu tegen plastic borden, bestek en roerstaafjes. Ze wil eind dit jaar…