Home / Travel management / Exclusief zakenreisonderzoek

Exclusief zakenreisonderzoek

Exclusief zakenreisonderzoek

In samenwerking met de NATM en CORTAS heeft Zakenreis een onderzoek uitgevoerd naar actuele ontwikkelingen op het gebied van zakelijk reizen. De Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) en de Corporate Travel Association (CORTAS) zijn dé vertegenwoordigers van het reizende bedrijfsleven in Nederland.

Het is de twintigste keer dat Zakenreis aan beslissers over zakelijke reisbudgetten vraagt hoe zij de zakenreizen binnen hun bedrijf organiseren en welke ontwikkelingen zij in de toekomst verwachten. Hoewel wij normaal gesproken ons jaarlijske zakenreisonderzoek alleen in Zakenreis magazine publiceren, maken wij in het kader van het 50-jarige jubileum van Zakenreis een uitzondering en delen wij de volledige survey online.

Een aantal conclusies
Ancillaries, ofwel extra diensten, zijn duidelijk ingeburgerd in de zakenreiswereld. Mocht vorig jaar 20 procent van de reizigers geen extra faciliteiten boeken, dit jaar geldt dat nog maar voor 5 procent. Een forse stijging is te zien bij het betalen voor ruim­bagage en betaalde stoelreservering (beide 18 procent). Bedrijven hebben er begrip voor dat hun medewerkers zich ergeren aan de wachtrijen op de luchthaven, want 33 procent mag kosten maken voor versnelde grenspassage, zoals Privium.

De druk op de kosten blijft hoog: bij 74 procent van de onder­vraagde travel managers is dit het belangrijkste aandachtspunt voor 2017. Driekwart denkt dit te kunnen realiseren door naleving van het reisbeleid te stimuleren. Zorgplicht (55 procent) en het ontzorgen van de reiziger (45 procent) staan als eerste punt op de agenda.
Duurzaamheid scoort opvallend laag. 61 Procent van de travel managers ligt hier niet wakker van. De kosten, het vlucht­schema, de contractpartners en het reizigerscomfort hebben prioriteit.

Is het verstandig om reizigers een reisbudget te geven om naar eigen inzicht te besteden? Hier lopen de meningen sterk uiteen. Ongeveer een kwart (26 procent) staat hier positief tegenover, terwijl 23 procent vreest daardoor niet langer grip te hebben op de reiskosten.

Meer dan de helft (54 procent) van de bedrijven heeft geen beleid voor het gebruik van en boeken via mobiele apparaten. Wellicht een aandachtspunt voor 2017, want het gebruik van reisapps stijgt. Inmiddels maakt 59 procent gebruik van apps van leveranciers, meer dan een verdubbeling vergeleken met het voorgaande jaar.

De volledige survey vindt u hier: ZR490-tm-survey

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…