
Recent onderzoek door de Association of Corporate Travel Executives (ACTE) toont aan dat bijna driekwart van de inkopers van zakenreizen aangeeft dat hun programma’s ‘slechts enigszins geïntegreerd’ zijn.
ACTE ondervroeg 276 zakenreisinkopers uit de hele wereld voor haar deze week verschenen rapport The Journey to Integrated Travel Management. Hun werd gevraagd hoe zij dachten over de (on)mogelijkheden om programma-integratie nog beter in hun reisbeleid te integreren. Het onderzoek werd in samenwerking met American Express Global Business Travel (GBT) uitgevoerd. Het rapport biedt advies over verandermanagement en het krijgen van de steun en buy-in van de belanghebbenden en partners die nodig zijn om meer geïntegreerde travel management-programma’s te implementeren.
Online bookingtools (OBT’s) zijn, niet verrassend, voor 92% van de respondenten het meest geïntegreerde onderdeel van hun programma’s, gevolgd door corporate creditcards (74%) en onkostenbeheerplatforms (60%). Als drijfveren voor integratie noemen travel managers inzichtelijkheid en beheersing van kosten, verbeterde gebruikerservaring en zorgplicht als hun top 3-prioriteiten.
Bijna een kwart (22%) van de travel managers heeft geen verdere plannen om te integreren. Respondenten identificeren een aantal obstakels voor vooruitgang, waaronder gebrek aan middelen. Maar het zijn de zakenreizigers die de grootste uitdaging voor integratie vormen, want meer dan een derde van de respondenten geeft aan dat reizigersacceptatie en onwil om te veranderen hun grootste belemmering vormt. Maar tegelijkertijd vinden zij dat zakenreizigers ook een van de belangrijkste drijfveren vormen voor end-to-end integratie.
De complexiteit van end-to-end integratie vereist niet alleen intern draagvlak, maar ondersteuning van alle partners in de reisworkflow. Travel managers zeggen dat leveranciers van technologieplatforms, TMC’s, betalingsproviders en leveranciers hen helpen bij het bereiken van integratie.
Leigh Bochicchio, Executive Director van ACTE: ‘Als je door een verzameling tools en technologie moet navigeren om een reis te plannen, kan dat de productiviteit van reizigers belemmeren. End-to-end travel management-programma’s lossen dit probleem op en uiteindelijk wint iedereen: de reiziger, de travel manager en de organisatie als geheel.’
