Home / Travel management / Duurzaam: ja, duur: nee

Duurzaam: ja, duur: nee

Duurzaam: ja, duur: nee

Nederlanders willen graag duurzaam reizen, maar veel mensen hikken aan tegen het hogere prijsniveau. Dit blijkt uit onderzoek van reisplatform Getaway Travel. Ook geven reisorganisaties vaak niet goed aan waar de duurzaamheid van een boeking in schuilt en dit stoort de potentiële boeker.

Van de 4.600 ondervraagde Nederlandse reizigers geeft de helft aan de afgelopen twee jaar wel duurzamer en bewuster te zijn gaan reizen. Veel respondenten (44 procent) vindt evenwel dat het prijskaartje van duurzaam reizen te hoog is. De intenties zijn goed: bijna iedereen (96 procent) zegt in de toekomst meer te zullen letten op duurzaamheid tijdens de reis.

De hogere prijs is niet het enige probleem dat veel consumenten hebben met een ‘duurzame reis’, ook het gebrek aan transparantie ergert hen. Reisorganisaties zijn niet duidelijk over hoe “oprecht duurzaam de reis is en waar exact aan wordt bijgedragen”, zegt Getaway Travel in een toelichting op de survey. “Deze verwarring is precies de reden waarom veel reizigers (ruim 32 procent)  een duurzame reis niet overwegen.”

Getaway Travel formuleert zelf vier “duurzame pijlers” die bij een reis van belang zouden moeten zijn: 1. dierenwelzijn en natuurbehoud; 2. behoud van de lokale cultuur;  3. CO2-uitstoot en milieuvervuiling en 4. armoedebestrijding. Dit is ook de volgorde van prioriteiten voor de respondenten in het onderzoek. Dierenwelzijn en natuurbehoud is voor de meeste mensen (39 procent) dus het belangrijkste.

Reisplatform Getaway Travel zegt al jaren te werken aan het “bewustmaken van reizigers” op het gebied van duurzaamheid.  Vanaf vrijdag 22 april is Getaway een samenwerkingsverband aangegaan met milieuorganisatie Justdiggit.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…

Accor opent nieuwe hotels

Accor opent nieuwe hotels

21/01/2020

Accor opent dit en volgend jaar haar 2.999ste en 3.000ste hotel in Europa. De twee nieuwe vestigingen zijn beide in thuisland Frankrijk, van het merk Mondrian. Het designmerk Mondrian is…