Home / Travel management / Dean Forbes: RE-Invent Business Travel

Dean Forbes: RE-Invent Business Travel

Dean Forbes: RE-Invent Business Travel

Tijdens de zakenreisconferentie ‘RE’, die plaatsvindt op 21 september 2017 in B-Buildings te Amsterdam (het voormalige IBM-gebouw), is Dean Forbes een van de keynote-sprekers. Deze voormalige CEO van technologie­bedrijf KDS zal de deelnemers uit­dagen om traditionele denkpatronen los te laten en de zakenreisindustrie opnieuw uit te vinden.

Na de verkoop van KDS aan American Express Global Business Travel (GBT) in 2016, wilde Forbes niet langer onderdeel zijn van de nieuwe set-up. “Ik heb bij KDS zeven mooie jaren gehad, maar het was tijd voor iets anders,” zegt de voormalige KDS-topman. Nu is Forbes CEO van CoreHR, dat online diensten biedt op het gebied van personeelszaken en -betalingen. Maar business travel was en blijft zijn passie en hij geeft nog regelmatig advies aan partijen uit de branche. Forbes is dan ook verheugd om te spreken op het zakenreisevenement dat de travel management vereniging NATM organiseert, met Zakenreis als exclusieve mediapartner.

Vergeet gisteren
Het motto van KDS was ‘nieuwe oplossingen voor oude problemen’. Dat zal ook Forbes’ leidraad zijn op de zakenreisconferentie ‘RE’. “Als je met travel managers over de zakenreisindustrie praat, gaat het gesprek al snel over de complexiteit ervan – de vele tariefklassen, ancillaries, technologie, enzovoort,” zegt Forbes. “Maar als je in plaats daarvan vraagt hoe de zakenreisbranche er idealiter uit zou moeten zien, dan krijg je een heel ander gesprek. Dus zeg ik: vergeet gisteren en kijk met onbevangen blik naar de toekomst.”

Het ‘buiten het kader denken’ is Forbes op het lijf geschre­­ven. Niemand hield het voor mogelijk dat tech­nologie start-up KDS buiten de traditionele Global Distri­bu­tion Systems (GDS’en) om een door-to-door tool kon ontwikkelen. Toch is dat KDS met de succesvolle online booking tool NEO gelukt. Het advies van Frobes aan travel managers: “Kijk niet alleen naar wat er is, maar ga desnoods op zoek naar iemand die de nieuwe tool kan bouwen die je bedrijf nodig heeft. Er is veel meer mogelijk dan je denkt. Om tot vernieuwingen te komen, moet je de reisindustrie blijven uitdagen.”

Een soort Uber voor lange afstanden
Gelukkig komen er nog steeds initiatieven tot bloei op de (zakelijke) reismarkt. Forbes noemt de Franse carpoolwebsite BlaBlaCar, een soort Uber voor langere afstanden. “Wil je bijvoorbeeld van Nice naar Parijs, dan voer je dat in via de app en krijg je een aanbod van iemand met wie je zou kunnen meerijden. Als ik hierover met travel managers praat, komen ze met allerlei bezwaren: ‘je kunt de kwaliteit van de chauffeurs en de auto’s niet controleren’, of ‘de zorgplicht van het bedrijf komt dan in het geding’. Toch is deze Franse aanbieder inmiddels een miljoenenbedrijf.”

Je kunt de dingen ook anders benaderen, zegt Forbes. “Laat het bedrijf zijn medewerkers die van dit platform gebruik willen maken nu echt een groot risico lopen? Of kun je do’s & don’ts afspreken bij het gebruik van car sharing? Als je kijkt hoeveel uur per dag mensen gebruikmaken van hun mobiele telefoon, mag het geen probleem zijn om iedere vier uur een notificatie in te stellen waaruit blijkt dat de medewerker veilig is. Het allerbelangrijkste is dat mensen onderweg goed bereikbaar zijn. Dit soort afspraken zouden travel managers kunnen opnemen in het reisbeleid.”

Tijdens de zakenreisconferentie op 21 septem­ber wil Forbes de aanwezigen vooral wakker schudden en uitdagen. “Mijn boodschap tijdens de conferentie zal zijn: stop met praten over wat er gebeurt en richt je op wat er zou moeten gebeuren. Ik ben ervan overtuigd dat die invalshoek interessante discussies gaat opleveren.”

Meer informatie over ‘RE’, hét zakenreisevenement van het jaar, op natm.nl en zakenreis.nl

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Batterijen groeiend gevaar

Batterijen groeiend gevaar

11/12/2019

Lithium-batterijen die spontaan in brand kunnen vliegen vormen een groeiende bedreiging voor de veiligheid van de luchtvaart. Dit heeft Nick Careen van IATA gezegd tijdens de media-dagen van de organisatie…

Biofuel KLM vanaf Schiphol

Biofuel KLM vanaf Schiphol

10/12/2019

KLM heeft voor het eerst biofuel ingekocht voor vluchten vanaf Schiphol. De brandstof wordt geproduceerd door het Finse bedrijf Neste, dat zich tevens heeft aangesloten bij het programma voor duurzame…