Home / Travel management / CORTAS bundelt krachten om stem te laten horen in Brussel

CORTAS bundelt krachten om stem te laten horen in Brussel

CORTAS bundelt krachten om stem te laten horen in Brussel

CORTAS (Corporate Travel Association), de belangenorganisatie van de ‘big travel spenders’ in Nederland, heeft de handen ineengeslagen met vier soortgelijke organisaties in Europa. Zij hebben op 23 februari jl. in Brussel het ENACT-network opgericht, dat staat voor European Network of Associations for Corporate Travel.

ENACT is in het leven geroepen om een actieve bijdrage te leveren aan het Europese debat op het gebied van onderwerpen – direct of indirect – gerelateerd aan het beheren en beheersen van zakelijke reizen en reiskosten voor bedrijven en de impact hiervan op de zakenreiziger.

De leden van CORTAS bestaan uit 25 in Nederland gevestigde multinationals, waaronder Unilever Heineken, ABN AMRO, Tommy Hilfiger en Nike. Behalve CORTAS zijn de volgende travel management verenigingen aangesloten bij ENACT:
ACTE EMEA – Association of Corporate Travel Executives (Europe, Middle East en Africa)
AEGVE – La Asociacion de los Decisores en Viajes de Empresa uit Spanje
AFTM – Association Françoise des Travel Managers uit Frankrijk
BATM – Belgian Association of Travel Management uit België

Het initiatief is het logische gevolg van de gezamenlijke actie die werd ondernomen door de vijf organisaties in september 2013, naar aanleiding van de aanpassing van EU-verordening 261/2004. Hierin is vastgelegd wat de rechten van de vliegtuigpassagier zijn bij overboeking, annulering en vertraging. De vijf travel management verenigingen hadden gezamenlijk een vraag neergelegd bij de Europese Commissie, die betrekking had op de impact van de regelgeving op het zakelijk reizen.

“Grote internationale bedrijven worden in toenemende mate door de Europese Commissie benaderd om hun standpunten  op het gebied van bepaalde travel management zaken te geven,” zegt Herman Mensink, voorzitter van CORTAS. “Dit samenwerkingsverband zorgt ervoor dat de individuele kennis op een professionele manier wordt gebundeld en dat er een duidelijke stem namens het internationale bedrijfsleven in Brussel zal doorklinken.”

ENACT heeft niet als doelstelling commerciële voordeel te behalen, door bijvoorbeeld het bundelen van inkoopkracht. Partijen zijn uitsluitend een partnership aangegaan om gezamenlijk de belangen van de leden te vertegenwoordigen op Europees niveau.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…