Home / Travel management / CORTAS bundelt krachten om stem te laten horen in Brussel

CORTAS bundelt krachten om stem te laten horen in Brussel

CORTAS bundelt krachten om stem te laten horen in Brussel

CORTAS (Corporate Travel Association), de belangenorganisatie van de ‘big travel spenders’ in Nederland, heeft de handen ineengeslagen met vier soortgelijke organisaties in Europa. Zij hebben op 23 februari jl. in Brussel het ENACT-network opgericht, dat staat voor European Network of Associations for Corporate Travel.

ENACT is in het leven geroepen om een actieve bijdrage te leveren aan het Europese debat op het gebied van onderwerpen – direct of indirect – gerelateerd aan het beheren en beheersen van zakelijke reizen en reiskosten voor bedrijven en de impact hiervan op de zakenreiziger.

De leden van CORTAS bestaan uit 25 in Nederland gevestigde multinationals, waaronder Unilever Heineken, ABN AMRO, Tommy Hilfiger en Nike. Behalve CORTAS zijn de volgende travel management verenigingen aangesloten bij ENACT:
ACTE EMEA – Association of Corporate Travel Executives (Europe, Middle East en Africa)
AEGVE – La Asociacion de los Decisores en Viajes de Empresa uit Spanje
AFTM – Association Françoise des Travel Managers uit Frankrijk
BATM – Belgian Association of Travel Management uit België

Het initiatief is het logische gevolg van de gezamenlijke actie die werd ondernomen door de vijf organisaties in september 2013, naar aanleiding van de aanpassing van EU-verordening 261/2004. Hierin is vastgelegd wat de rechten van de vliegtuigpassagier zijn bij overboeking, annulering en vertraging. De vijf travel management verenigingen hadden gezamenlijk een vraag neergelegd bij de Europese Commissie, die betrekking had op de impact van de regelgeving op het zakelijk reizen.

“Grote internationale bedrijven worden in toenemende mate door de Europese Commissie benaderd om hun standpunten  op het gebied van bepaalde travel management zaken te geven,” zegt Herman Mensink, voorzitter van CORTAS. “Dit samenwerkingsverband zorgt ervoor dat de individuele kennis op een professionele manier wordt gebundeld en dat er een duidelijke stem namens het internationale bedrijfsleven in Brussel zal doorklinken.”

ENACT heeft niet als doelstelling commerciële voordeel te behalen, door bijvoorbeeld het bundelen van inkoopkracht. Partijen zijn uitsluitend een partnership aangegaan om gezamenlijk de belangen van de leden te vertegenwoordigen op Europees niveau.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…