Home / Travel management / CORTAS bundelt krachten om stem te laten horen in Brussel

CORTAS bundelt krachten om stem te laten horen in Brussel

CORTAS bundelt krachten om stem te laten horen in Brussel

CORTAS (Corporate Travel Association), de belangenorganisatie van de ‘big travel spenders’ in Nederland, heeft de handen ineengeslagen met vier soortgelijke organisaties in Europa. Zij hebben op 23 februari jl. in Brussel het ENACT-network opgericht, dat staat voor European Network of Associations for Corporate Travel.

ENACT is in het leven geroepen om een actieve bijdrage te leveren aan het Europese debat op het gebied van onderwerpen – direct of indirect – gerelateerd aan het beheren en beheersen van zakelijke reizen en reiskosten voor bedrijven en de impact hiervan op de zakenreiziger.

De leden van CORTAS bestaan uit 25 in Nederland gevestigde multinationals, waaronder Unilever Heineken, ABN AMRO, Tommy Hilfiger en Nike. Behalve CORTAS zijn de volgende travel management verenigingen aangesloten bij ENACT:
ACTE EMEA – Association of Corporate Travel Executives (Europe, Middle East en Africa)
AEGVE – La Asociacion de los Decisores en Viajes de Empresa uit Spanje
AFTM – Association Françoise des Travel Managers uit Frankrijk
BATM – Belgian Association of Travel Management uit België

Het initiatief is het logische gevolg van de gezamenlijke actie die werd ondernomen door de vijf organisaties in september 2013, naar aanleiding van de aanpassing van EU-verordening 261/2004. Hierin is vastgelegd wat de rechten van de vliegtuigpassagier zijn bij overboeking, annulering en vertraging. De vijf travel management verenigingen hadden gezamenlijk een vraag neergelegd bij de Europese Commissie, die betrekking had op de impact van de regelgeving op het zakelijk reizen.

“Grote internationale bedrijven worden in toenemende mate door de Europese Commissie benaderd om hun standpunten  op het gebied van bepaalde travel management zaken te geven,” zegt Herman Mensink, voorzitter van CORTAS. “Dit samenwerkingsverband zorgt ervoor dat de individuele kennis op een professionele manier wordt gebundeld en dat er een duidelijke stem namens het internationale bedrijfsleven in Brussel zal doorklinken.”

ENACT heeft niet als doelstelling commerciële voordeel te behalen, door bijvoorbeeld het bundelen van inkoopkracht. Partijen zijn uitsluitend een partnership aangegaan om gezamenlijk de belangen van de leden te vertegenwoordigen op Europees niveau.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…

Air France wordt plasticvrij

Air France wordt plasticvrij

09/06/2019

Air France vervangt alle wegwerp-plastic aan boord door duurzaam materiaal. De airline zegt na een aantal geslaagde proeven adieu tegen plastic borden, bestek en roerstaafjes. Ze wil eind dit jaar…