
Door het coronavirus ligt het zakelijk reisverkeer richting de Volksrepubliek nagenoeg stil. De economische schade voor de branche kan oplopen tot vele miljarden. Onder travel managers zijn de zorgen groot, meldt GBTA.
Een zakenreis is een functie van het handelsverkeer: als dat laatste ontwricht is, krijgt ook de zakenreis-sector een knauw en dat is nu het geval. Sinds deze week mijden buitenlandse airlines China als de pest. Behalve de stilstand in het personenverkeer is er ook nauwelijks vrachtvervoer meer, met alle gevolgen van dien, zowel voor de bedrijven en werkgelegenheid in China als voor de afnemers in andere delen van de wereld.
In China en omringende landen zijn tientallen beurzen en conferenties geannuleerd. De Singapore Air Show van volgende week (11 tot 16 februari) gaat wel door, maar op een kleinere schaal.
Peiling GBTA
De Global Business Travel Association heeft deze week een peiling gehouden onder travel managers en gevraagd wat zij van de situatie vinden. Tachtig procent van de ondervraagden gaf aan dat de reisplannen waarschijnlijk zullen worden gewijzigd als gevolg van corona. Let wel: het gaat hier om een subjectieve peiling, geen feitelijke.
Maar voor China is de uitkomst van de GBTA-poll logisch: er zijn simpelweg nauwelijks meer verbindingen naar het land. Het grootste gevaar voor de reisbranche – en de mondiale economie – heet angst. Als het virus zich ondanks alle nu genomen maatregelen toch verder verspreidt over de wereld kan er paniek ontstaan, onder de bevolking en op beurzen.
En het virus is nog lang niet onder controle, sterker nog: China meldt vrijdag dat het dodental door corona in één dag is gestegen met 73 naar 636. Niet alleen ouden van dagen of mensen met een zwakke gezondheid lopen gevaar.
Zo overleed donderdag de 34-jarige Li Wenliang, de arts die eind december als een van de eersten melding maakte van de uitbraak van het coronavirus. De Chinese autoriteiten poogden toen om hem het zwijgen op te leggen, omdat ze het virus niet wilden erkennen.
