
AirPlus en Mastercard zijn een gezamenlijke campagne begonnen onder de naam Virtual Cards: Accepted, bedoeld om ‘bewustzijn te creëren’ bij zakenreizigers en dienstverleners over het bestaan en het gebruik van virtuele creditcards.
‘Veel zakenreizigers weten niet dat virtuele creditcards een goed alternatief zijn voor traditionele creditcards,’ zeggen de twee partners in een verklaring. Bij een virtuele creditkaart gaat het niet om ‘plastic’ – de gebruiker krijgt een nummer, naam en csv-code, waarmee kan worden betaald.
De virtuele kaart is vooral geschikt bij online betalingen, zoals het boeken van vliegtickets, accommodatie of autohuur. Wie ter plekke wil afrekenen, bij voorbeeld in een restaurant, heeft wel een plastic variant nodig. Maar AirPlus en Mastercard willen dat de kaart ook aan balies wordt geaccepteerd.
Kennisgebrek
Hoewel virtuele betalingen onder zakenreizigers al langere tijd in zwang zijn, ‘ontbreekt het soms aan kennis hierover en acceptatie door service providers zoals hotels en reisagenten,’ zeggen AirPlus en Mastercard. ‘Velen van hen weten simpelweg niet dat de virtuele kaart dezelfde functie heeft als de traditionele kaart, maar dan zonder plastic.’
Het doel van de campagne is voorts om vragen over virtuele kaarten zo goed mogelijk te beantwoorden, ‘reizigers bewust te maken en duidelijkheid te scheppen over de mogelijkheden die virtuele cards bieden,’ zeggen AirPlus (een dochtermaatschappij van Lufthansa) en Mastercard.
