Home / Travel management / Brexit, Brexit, Brexit

Brexit, Brexit, Brexit

Brexit, Brexit, Brexit

Brexit, Brexit en nog eens Brexit. Op de Business Travel Show in Londen heeft iedereen het over de uittreding van de UK uit de EU, eind volgende maand. Wordt het chaos of blijft het business as usual?

Op een conferentie-sessie op de BTS, onder de titel Brexit and the Global Risk Outlook, overheerste vooral de frustratie over de manier waarop de Britse regering met Brexit is omgegaan. Drie jaar na het referendum, waarin een (kleine) meerderheid van de Britten vóór het verlaten van de Europese Unie stemde, is er nog altijd geen plan om alle bestaande regelingen voor handel en verkeer aan te passen. Met nog vijf weken te gaan voordat Brexit een feit is.

“Er bestaat grote frustratie over de ongeorganiseerde wijze waarop dit hele ding is aangepakt. Het  bedrijfsleven is op deze manier niet in staat geweest zich afdoende voor te bereiden,” aldus Philip Stewart van consultancy Tapis Intelligence.

Travel managers zeggen in het duister te tasten over wat ze moeten doen. “Alles is fluïde. Je wil rekening houden met iets wat komt, maar je weet niet wat,” zegt Rüdiger Bruss van Continental, de Duitse fabrikant van banden en andere auto-onderdelen.

Mijdt Britse luchtlavens
Bruss gaf alvast een voorproefje van wat er zal gebeuren, als er een harde Brexit komt, zonder nieuwe regelgeving. Continental zal de Britse luchthavens dan zoveel mogelijk mijden en adviseert anderen om dat ook te doen.

Maar wat er werkelijk gaat gebeuren vanaf 30 maart is anybody’s guess. In een peiling tijdens de drukbezochte Brexit-sessie op de BTS zei 40 procent van de aanwezigen te verwachten dat de hele Brexit niet doorgaat, niet in 2019 tenminste. Dat is wishful thinking: vrijwel iedereen in de reisindustrie is tegen Brexit en wil dat de UK lid blijft van de Europese Unie.

Geen deal
De politieke realiteit is dat de UK wel degelijk afkoerst op vertrek uit de EU, overeenkomstig de uitslag van het referendum. En dit zal, zoals het er nu voorstaat, een harde Brexit worden: zonder dat de deal die de Britse regering met de EU sloot van kracht wordt. In het Britse parlement is voor premier Mays deal namelijk geen meerderheid.

Betekent een ‘no-deal’ Brexit straks chaos? Sommige travel managers op de BTS denken van wel. Anderen gokken op een herhaling van de ‘millenniumbug,’ de onterechte vrees in 1999 dat de overgang naar 2000 alle computers zou ontregelen – er gebeurde helemaal niets.

Kye Blackett, marketing manager van Centauer Travel zit er tussen in. “Er zal wel iets gebeuren, dat moet wel. Maar voor de reisindustrie verandert er weinig denk ik. Wij zitten hier in 2020 gewoon weer met zijn allen op de Business Travel Show.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…