Home / Travel management / Bedrijven zijn tevreden met de naleving van het reisbeleid

Bedrijven zijn tevreden met de naleving van het reisbeleid

Bedrijven zijn tevreden met de naleving van het reisbeleid

De meeste travel managers zijn ervan overtuigd dat hun reisbeleid op dit moment goed werkt en zien hier voor de komende twee jaar geen verandering in komen. Dit blijkt uit onderzoek door AirPlus International in samenwerking met de Association of Corporate Travel Executives (ACTE), waarvan 305 leden werden geïnterviewd.

De conclusie van het onderzoek staat in schril contrast met de discussie over of het nog zin heeft om een reisbeleid op te stellen in een tijd van online reisportalen en smartphones. De verwachting is immers dat de jonge ‘tech-savvy’ medewerkers dankzij mobiele technologieën en sociale media steeds vaker het reisbeleid van hun bedrijf zullen negeren en zelf hun eigen reizen zullen boeken via websites en tools naar eigen keuze. Slechts 15 procent van de travel managers verwacht desondanks een negatieve invloed van sociale media op de naleving van het reisbeleid. 28 procent denkt dat de sociale media juist zullen helpen om reizigers het de regels te laten opvolgen. Op het reisbeleid zelf hebben de technologische ontwikkelingen weinig effect: slechts een klein deel van de deelnemers (8 procent) veronderstelt dat deze zullen leiden tot een versoepeling van het bestaande reisbeleid. Sterker nog, 32 procent denkt dat het aantal regels zal toenemen, terwijl 60 procent geen veranderingen verwacht.

De travel managers geven aan dat de naleving door werknemers eerder is verbeterd dan verslechterd in de afgelopen twee jaar: 53 procent constateert dat reizigers zich meer aan de richtlijnen houden, terwijl slechts 8 procent een minder strikte naleving heeft opgemerkt. De meeste inkopers denken dat deze situatie niet zal wijzigen: slechts 15 procent verwacht dat werknemers over twee jaar het reisbeleid minder zullen naleven. Bijna de helft (48 procent) gaat er juist vanuit dat de naleving zal blijven verbeteren.

De ondervraagde travel managers zien verder niet zoveel heil in het opleggen van een maximumbudget aan reizigers, waarbinnen ze flexibel mogen handelen. 43 procent denkt dat het de reiskosten opdrijft. Slechts 23 procent meent dat de reiskosten hierdoor zullen dalen, terwijl 34 procent van mening is dat het geen verschil zal maken.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: mondkapjes naar China

KLM: mondkapjes naar China

27/01/2020

KLM voorziet de crew op vluchten naar China sinds enkele dagen van mondkapjes, in verband met het daar heersende coronavirus. Dit zegt een woordvoerder tegen Zakenreis. Het dragen van de…

Eerste vlucht Boeing 777-9

Eerste vlucht Boeing 777-9

27/01/2020

Een Boeing 777-9 heeft zondag een eerste testvlucht afgelegd, nabij Seattle. De Amerikaanse fabrikant, die de vlucht van het nieuwe vliegtuig enkele malen uitstelde, zegt ‘tevreden’ te zijn over de…

Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…