Home / Travel management / Bedrijven zijn tevreden met de naleving van het reisbeleid

Bedrijven zijn tevreden met de naleving van het reisbeleid

Bedrijven zijn tevreden met de naleving van het reisbeleid

De meeste travel managers zijn ervan overtuigd dat hun reisbeleid op dit moment goed werkt en zien hier voor de komende twee jaar geen verandering in komen. Dit blijkt uit onderzoek door AirPlus International in samenwerking met de Association of Corporate Travel Executives (ACTE), waarvan 305 leden werden geïnterviewd.

De conclusie van het onderzoek staat in schril contrast met de discussie over of het nog zin heeft om een reisbeleid op te stellen in een tijd van online reisportalen en smartphones. De verwachting is immers dat de jonge ‘tech-savvy’ medewerkers dankzij mobiele technologieën en sociale media steeds vaker het reisbeleid van hun bedrijf zullen negeren en zelf hun eigen reizen zullen boeken via websites en tools naar eigen keuze. Slechts 15 procent van de travel managers verwacht desondanks een negatieve invloed van sociale media op de naleving van het reisbeleid. 28 procent denkt dat de sociale media juist zullen helpen om reizigers het de regels te laten opvolgen. Op het reisbeleid zelf hebben de technologische ontwikkelingen weinig effect: slechts een klein deel van de deelnemers (8 procent) veronderstelt dat deze zullen leiden tot een versoepeling van het bestaande reisbeleid. Sterker nog, 32 procent denkt dat het aantal regels zal toenemen, terwijl 60 procent geen veranderingen verwacht.

De travel managers geven aan dat de naleving door werknemers eerder is verbeterd dan verslechterd in de afgelopen twee jaar: 53 procent constateert dat reizigers zich meer aan de richtlijnen houden, terwijl slechts 8 procent een minder strikte naleving heeft opgemerkt. De meeste inkopers denken dat deze situatie niet zal wijzigen: slechts 15 procent verwacht dat werknemers over twee jaar het reisbeleid minder zullen naleven. Bijna de helft (48 procent) gaat er juist vanuit dat de naleving zal blijven verbeteren.

De ondervraagde travel managers zien verder niet zoveel heil in het opleggen van een maximumbudget aan reizigers, waarbinnen ze flexibel mogen handelen. 43 procent denkt dat het de reiskosten opdrijft. Slechts 23 procent meent dat de reiskosten hierdoor zullen dalen, terwijl 34 procent van mening is dat het geen verschil zal maken.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…