Home / Travel management / ACTE: vage parameters storen beheer zakenreisprogramma

ACTE: vage parameters storen beheer zakenreisprogramma

ACTE: vage parameters storen beheer zakenreisprogramma

Reisinkopers streven altijd naar een betere ervaring voor hun organisatie en medewerkers. Uit onderzoek van ACTE en BCD Travel blijkt evenwel dat de belangrijkste parameters om het succes van zakenreisprogramma’s te meten vaak verkeerd worden begrepen.

Voor het rapport onder de titel Quality Management in Business Travel 2.0 deed ACTE onderzoek onder 221 zakenreisprofessionals. De respondenten waren aanwezig bij internationale evenementen georganiseerd door ACTE en BCD Travel in de Verenigde Staten, Canada en Brazilië.

Vertegenwoordigers van ACTE en BCD Travel hielden meerdere focusgroepsessies tijdens deze evenementen, die plaatsvonden tussen april en september 2019. De deelnemers bestonden uit medewerkers uit de zakenreisbranche, onder wie reisinkopers, leveranciers en andere professionals, met als doel sectorbrede consensus te bereiken over een standaard voor kwaliteitsmeting.

Focus
Uit het onderzoek blijkt dat reisinkopers vooral zijn gefocust op financiële gegevens en dat ze daarmee de basis hebben gelegd voor het meten van succes. Uitgaven en besparingen zijn de belangrijkste parameters: ruim negentig procent van de reisinkopers gebruiken deze gegevens om hun reisprogramma’s te verbeteren. Ook boekingsstatistieken zijn belangrijke parameters.

‘Maar die gegevens zorgen niet voor een totaalbeeld,’ zeggen ACTE en BCD. Reisinkopers willen meer data, onder meer over service en beleidsnaleving. ‘In tegenstelling tot traditionele financiële gegevens, vormen deze parameters een unieke uitdaging voor reisinkopers. Ze zijn namelijk volledig subjectief en er bestaat niet één enkele definitie voor. Daardoor zijn ze lastig te meten,’ aldus Miriam Moscovici, senior director research & innovation bij BCD Travel.

Transformatie
‘Dit onderzoek biedt de reissector een kans om de manier waarop we reisprogramma’s meten gezamenlijk te transformeren,’ reageert Leigh Bochicchio (op de foto bij dit artikel), de executive director bij ACTE. ‘Het creëren van een duidelijk kader voor het verzamelen van objectieve en subjectieve gegevens zal leiden tot een evenwichtiger beeld van de waarde en het succes van een zakenreisprogramma.’

Reisinkopers zien een gebrek aan betrouwbare data als een belangrijke belemmering voor betere kwaliteitsmetingen van zakenreizen, zo blijkt uit het onderzoek. Tweederde van de respondenten vindt dat veel belangrijke parameters moeilijk nauwkeurig te meten zijn.

Zo kunnen beschikbare gegevens gefragmenteerd en onbetrouwbaar zijn. Hierdoor moeten reisinkopers vaak conclusies trekken uit onvolledige data, wat resulteert in een grotere foutmarge bij het doorvoeren van programmawijzigingen.

Meetwaarden
Voor vagere (maar wellicht betere) meetwaarden, zoals het succes van een reis, vertrouwen reisinkopers momenteel op de feedback van reizigers. Ze vinden deze methode van gegevensverzameling vaak onbetrouwbaar.

In het algemeen toont het onderzoek aan dat travelmanagers toegewijd zijn om hun reisprogramma’s te verbeteren. Ze zijn het ook eens over wat ze willen bereiken, maar hebben nog hulp nodig om dat te realiseren. Samenwerking en consensusvorming zijn essentieel in het overwinnen van obstakels om te veranderen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…