
Technologieën als machine learning, blockchain en chatbots zijn ‘krachtige communicatietools’ voor zakelijke travelmanagers die de naleving van hun reisprogramma’s willen verbeteren. Dit zegt BCD Travel in een derde paper van een zesdelige serie onder de naam Inform.
In Communications, Emerging technology and Travel Management zegt de zakenreisorganisatie te onderzoeken hoe opkomende technologieën kunnen helpen om reizigers ‘op precies het juiste moment’ aan te zetten om het beleid na te leven, ‘via effectieve en gepersonaliseerde berichten.’
In de praktijk
BCD geeft ook praktische voorbeelden. Zoals: een chatbot kan tijdens het boeken van een reis een vraag van een reiziger beantwoorden en de beste reisopties voorstellen binnen het bedrijfsbeleid. Of een reiziger kan een reis boeken met behulp van een virtuele persoonlijke assistent.
‘Een slim contract dat is opgeslagen op blockchain kan een travelmanager een notificatie sturen wanneer een reiziger buiten het beleid boekt,’ zegt BCD Travel. ‘Met location-based technologie kunnen reizigers op het juiste moment reistips en waarschuwingen over storingen ontvangen. Na de reis kan de virtuele assistent reizigers een herinnering sturen om hun onkostendeclaratie in te dienen, grotendeels al ingevuld door een algoritme voor machine learning.’
Serie van zes papers
De Inform serie over ‘Emerging technology and travel management’ onderzoekt de gevolgen van nieuwe technologie voor de zes kernonderdelen van travelmanagement: inkoop, beleid, communicatie, zorgplicht, betalingen & onkosten en prestatiemanagement. De eerste drie onderwerpen zijn inmiddels behandeld in papers van BCD. Over de laatste drie verschijnen dit jaar papers.
‘Reisleveranciers worden steeds agressiever en geavanceerder in hun directe benadering van reizigers,’ zegt Natalia Tretyakevich, Senior Manager Research & intelligence bij BCD Travel, in een verklaring. ‘Het is voor travelmanagers dus belangrijk om het juiste tegenwicht te bieden. Anders lopen ze het risico dat reizigers niet meer boeken bij voorkeursleveranciers, waardoor de kosten van hun zakenreisprogramma stijgen. Met de juiste communicatie kunnen zakenreizigers effectief worden beïnvloed om binnen het programma te blijven. Nieuwe en opkomende technologieën helpen om met hen te communiceren en hun aandacht te krijgen.’
