Home / Travel management / BCD: betere communicatie betekent beter reisbeleid

BCD: betere communicatie betekent beter reisbeleid

BCD: betere communicatie betekent beter reisbeleid

Technologieën als machine learning, blockchain en chatbots zijn ‘krachtige communicatietools’ voor zakelijke travelmanagers die de naleving van hun reisprogramma’s willen verbeteren. Dit zegt BCD Travel in een derde paper van een zesdelige serie onder de naam Inform.

In Communications, Emerging technology and Travel Management zegt de zakenreisorganisatie te onderzoeken hoe opkomende technologieën kunnen helpen om reizigers ‘op precies het juiste moment’ aan te zetten om het beleid na te leven, ‘via effectieve en gepersonaliseerde berichten.’

In de praktijk
BCD geeft ook praktische voorbeelden. Zoals: een chatbot kan tijdens het boeken van een reis een vraag van een reiziger beantwoorden en de beste reisopties voorstellen binnen het bedrijfsbeleid. Of een reiziger kan een reis boeken met behulp van een virtuele persoonlijke assistent.

‘Een slim contract dat is opgeslagen op blockchain kan een travelmanager een notificatie sturen wanneer een reiziger buiten het beleid boekt,’ zegt BCD Travel. ‘Met location-based technologie kunnen reizigers op het juiste moment reistips en waarschuwingen over storingen ontvangen. Na de reis kan de virtuele assistent reizigers een herinnering sturen om hun onkostendeclaratie in te dienen, grotendeels al ingevuld door een algoritme voor machine learning.’

Serie van zes papers
De Inform serie over ‘Emerging technology and travel management’ onderzoekt de gevolgen van nieuwe technologie voor de zes kernonderdelen van travelmanagement: inkoop, beleid, communicatie, zorgplicht, betalingen & onkosten en prestatiemanagement. De eerste drie onderwerpen zijn inmiddels behandeld in papers van BCD. Over de laatste drie verschijnen dit jaar papers.

‘Reisleveranciers worden steeds agressiever en geavanceerder in hun directe benadering van reizigers,’ zegt Natalia Tretyakevich, Senior Manager Research & intelligence bij BCD Travel, in een verklaring. ‘Het is voor travelmanagers dus belangrijk om het juiste tegenwicht te bieden. Anders lopen ze het risico dat reizigers niet meer boeken bij voorkeursleveranciers, waardoor de kosten van hun zakenreisprogramma stijgen. Met de juiste communicatie kunnen zakenreizigers effectief worden beïnvloed om binnen het programma te blijven. Nieuwe en opkomende technologieën helpen om met hen te communiceren en hun aandacht te krijgen.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Uitstel A-pier op Schiphol

Uitstel A-pier op Schiphol

19/04/2019

De opening van de nieuwe ‘A-pier’ op Schiphol is met een jaar vertraagd en staat nu gepland voor december 2020. De luchthaven noemt uitgelopen werkzaamheden als reden voor het uitstel….

Albert Plesman landde in zee

Albert Plesman landde in zee

15/04/2019

KLM wordt in oktober honderd jaar oud. Zakenreis blikt in een aantal episodes alvast terug, samen met Ron Wunderink, op een eeuw luchtvaart in Nederland. Deel 1: Albert Plesman. Het…

KLM stopt jv naar Mauritius

KLM stopt jv naar Mauritius

15/04/2019

KLM en Air Mauritius schorten na twee jaar hun joint venture voor vluchten tussen Mauritius en Amsterdam met ingang van het komend winterseizoen op. De route, tweemaal per week gevlogen…