Home / Travel management / BA: geen directe benadering van zakenreizigers

BA: geen directe benadering van zakenreizigers

BA: geen directe benadering van zakenreizigers

British Airways zal zich niet rechtstreeks wenden tot zakenreizigers en daarbij de bedrijven waarvoor ze werken of hun travel management company te passeren. Dit heeft Ian Luck van BA gezegd tijdens de Business Travel Show (BTS) in Londen.

‘Wij erkennen dat een corporate reiziger afkomstig is van een specifiek bedrijf,’ zei Luck, bij BA hoofd distributie. British Airways en zusterbedrijf Iberia voerden in november 2017 als onderdeel van de NDC (New Distribution Capability) een GDS-toeslag van acht pond per reissegment in en de vrees onder TMC’s bestond even dat de carriers daarmee ook meer directe kanalen naar zakenreizigers wilden aanboren.

Luck maakte op de BTS duidelijk dat zijn airline dat niet van plan is. Hij richtte zich direct tot de zakenwereld: ‘Wij kunnen via de inkoper van een bedrijf of een TMC voordelen regelen zoals toegang tot lounges en stoelvoorkeur. Maar we praten niet met uw reizigers zonder met u te praten.’

Ian Luck benadrukte dat NDC ‘goed nieuws’ is, ook voor de corporate wereld, met de kanttekening dat de nieuwe distributiekanalen nog tot rijping moeten komen. ‘Volgend jaar omstreeks deze tijd zijn we een stuk opgeschoten. Er is sprake van een grote betrokkenheid op het gebied van onder TMC’s, reisagenten en technologie providers.’

Ook Air France en KLM gaan per 1 april over op NDC en een toeslag voor GDS-boekingen (elf euro per reissegment). Lufthansa kent de heffing sinds 2015.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor opent nieuwe hotels

Accor opent nieuwe hotels

21/01/2020

Accor opent dit en volgend jaar haar 2.999ste en 3.000ste hotel in Europa. De twee nieuwe vestigingen zijn beide in thuisland Frankrijk, van het merk Mondrian. Het designmerk Mondrian is…

KLM koopt Jet Airways uit

KLM koopt Jet Airways uit

17/01/2020

Jet Airways wil haar activiteiten en bezittingen op Schiphol verkopen aan KLM. Het gaat onder meer om kantoorruimte, een Boeing 777-300ER en marketing van de failliete Indiase carrier. KLM aast…

APG bestaat vijftig jaar

APG bestaat vijftig jaar

16/01/2020

APG Air Agencies viert deze maand haar 50-jarig bestaan. APG is een mondiale organisatie van general sales agents voor airlines. Van de ongeveer duizend maatschappijen die er bestaan, zijn 170…