British Airways zal zich niet rechtstreeks wenden tot zakenreizigers en daarbij de bedrijven waarvoor ze werken of hun travel management company te passeren. Dit heeft Ian Luck van BA gezegd tijdens de Business Travel Show (BTS) in Londen.
‘Wij erkennen dat een corporate reiziger afkomstig is van een specifiek bedrijf,’ zei Luck, bij BA hoofd distributie. British Airways en zusterbedrijf Iberia voerden in november 2017 als onderdeel van de NDC (New Distribution Capability) een GDS-toeslag van acht pond per reissegment in en de vrees onder TMC’s bestond even dat de carriers daarmee ook meer directe kanalen naar zakenreizigers wilden aanboren.
Luck maakte op de BTS duidelijk dat zijn airline dat niet van plan is. Hij richtte zich direct tot de zakenwereld: ‘Wij kunnen via de inkoper van een bedrijf of een TMC voordelen regelen zoals toegang tot lounges en stoelvoorkeur. Maar we praten niet met uw reizigers zonder met u te praten.’
Ian Luck benadrukte dat NDC ‘goed nieuws’ is, ook voor de corporate wereld, met de kanttekening dat de nieuwe distributiekanalen nog tot rijping moeten komen. ‘Volgend jaar omstreeks deze tijd zijn we een stuk opgeschoten. Er is sprake van een grote betrokkenheid op het gebied van onder TMC’s, reisagenten en technologie providers.’
Ook Air France en KLM gaan per 1 april over op NDC en een toeslag voor GDS-boekingen (elf euro per reissegment). Lufthansa kent de heffing sinds 2015.
