Home / Travel management / BA en Iberia volgen Lufthansa met toeslag op GDS-boeking

BA en Iberia volgen Lufthansa met toeslag op GDS-boeking

BA en Iberia volgen Lufthansa met toeslag op GDS-boeking

British Airways en Iberia gaan in november een heffing van 9,50 euro opleggen voor boekingen via een GDS. Lufthansa voerde twee jaar geleden een soortgelijke toeslag in, van 16 euro, onder de naam Distribution Cost Charge.

In een brief aan reisagenten zeggen BA en Iberia dat de distributie van tickets vanaf eind dit jaar op een ‘verbeterde range aan opties voor partners’ zal zijn gericht. “Wij begrijpen dat dit een grote verandering voor u betekent en daarom voeren we de toeslag niet eerder in dan per 1 november, zodat u tijd heeft voor aanpassingen en een goed overzicht krijgt op alle opties,” aldus de airlines in hun missive.

De twee airlines zeggen dat de surcharge nodig is om de ‘aanzienlijk hogere kosten’ van GDS-tickets te compenseren. BA en Iberia hebben de hoogte van hun toeslag voorlopig bepaald op 9,50 euro (ook berekend als 10 dollar of 8 pond), maar voegen eraan toe aanpassingen niet uit te sluiten.

BA en Iberia maken deel uit van de International Airlines Group (IAG). De andere twee leden: het Ierse Aer Lingus en de Spaanse prijsvechter Vueling zullen geen GDS-toeslag doorvoeren.

BA en Iberia volgen met de toeslag de lijnen van de New Distribution Capability (NDC) een nieuwe manier voor de distributie van tickets, ontwikkeld door brancheorganisatie IATA. Met NDC proberen IATA en haar leden de rol van de grote GDS’en (Global Distribution Systems) terug te dringen. Direct boeken op de sites van de airlines, of het nu om corporate of particuliere tickets gaat, wordt zo aangemoedigd, terwijl op het boeken via een reisagent (waar altijd een GDS tussen zit) een ‘straf’ zit.

IATA lanceerde NDC al in 2012 met als doel een nieuwe benchmark te zetten voor data-uitwisseling in de luchtvaart. Volgens IATA, sprekend namens de airlines, voldeden de GDS’en als traditionele distributie­kanalen niet en waren de mogelijkheden te beperkt. De GDS’en lagen al langere tijd onder vuur van airlines, omdat ze een extra kostenpost vormen.

Lufthansa
De Lufthansa Group waagde het in 2015 als eerste om de strijd aan te gaan met de GDS-en door de invoering van wat zij zelf noemde een Distribution Cost Charge. Het bleef lange tijd stil rond deze DCC, waardoor de vraag rees of het een verstandige move was. Maar nu ook BA en Iberia een soortgelijke toeslag invoeren, lijkt het een kwestie van tijd dat andere airlines, waaronder KLM en Air France, zullen volgen.

Volgens Travelport, een van de drie grote GDS-en (Amadeus en Sabre zijn de andere twee), komt de toeslag neer op een ‘boete’ voor het boeken van tickets via een reisagent. “Travelport betreurt het dat British Airways en Iberia een heffing doorvoeren die veel weg heeft van een luchthaventaks. Klanten die keus, efficiency en waarde voor hun geld willen worden op deze manier beboet, zowel door de heffing zelf als door de minder efficiënte manier van opereren,” zegt Travelport in een verklaring.

Eerder dit jaar sloot Travelport wel een samenwerkingsverband met IATA voor NDC. Travelport is nu gecertificeerd op niveau 1 (aggregator) en niveau 2 (IT provider) door IATA in het NDC schema. Het was vooral een defensieve actie, bedoeld om airlines de wind uit de zeilen te nemen. Het heeft BA en Iberia er niet van weerhouden te komen met een toeslag op een GDS-boeking die zowel de GDS-en zelf als de reisagenten verder pijn zal doen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Schiphol: alles blijft in de tas

Schiphol: alles blijft in de tas

07/05/2021

Passagiers op Schiphol hoeven voortaan nergens meer vloeistoffen en elektronica uit hun handbagage te halen in het veiligheidsfilter. Alle controle vindt nu plaats via CT-scans. Op een deel van Schiphol…

Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…

Delta, BCD samen in biofuel

Delta, BCD samen in biofuel

06/05/2021

Delta Air Lines en BCD Travel hebben een deal gesloten over het gebruik van biobrandstof voor personeelsreizen. De twee bedrijven zeggen hiermee het belang van duurzaamheid in de luchtvaart te…

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

06/05/2021

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM….

ANVR: willekeur bij steun

ANVR: willekeur bij steun

06/05/2021

De ANVR zegt dat kleine reisagenten moeilijk toegang krijgen tot de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en constateert “grote verschillen” tussen gemeenten in het toepassen van criteria. De organisatie…