Home / Travel management / Aon: crisis nog niet voorbij

Aon: crisis nog niet voorbij

Aon: crisis nog niet voorbij

De moeilijke tijden voor zakenreizen zijn nog lang niet voorbij en toch moeten bedrijven nu werken aan een programma van terugkeer, aldus Michel Teunisse van de zakelijke dienstverlener Aon, tijdens een online sessie van de NATM.

Teunisse, (foto rechtsonder) manager business development bij Aon en zijn collega Arno Rietveld, senior client consultant, werken in de ‘international people mobility business’ waarbij ze bedrijven adviseren. “Pandemieën stonden bij Aon Global Risk consulting vóór de coronacrisis op plek 63, nu op 1. We zitten sinds vorig jaar in roerige tijden,” zegt Teunisse met veel gevoel voor understatement.

Business critical only
Hoe reageerden travel managers en de zakenreiswereld in zijn algemeenheid op corona? Teunisse: “Sommige bedrijven schaften tijdens de crisis hun zakelijke reizen helemaal af en deden de deur op slot. Bij de meeste was het strikt business critical only. Nu zien we dat ondernemingen weer aan het voorsorteren zijn om straks weer te gaan reizen. De prioriteit ligt bij ‘iedereen weer naar kantoor krijgen’, op wat voor manier dan ook. Veel bedrijven hanteren nog steeds bijzondere richtlijnen op het gebied van zakenreizen, met allemaal verschillende protocollen. Bij een van onze klanten, met 30.000 werknemers, moeten alle reisaanvragen langs de CEO. Onze algemene indruk is dat er ook na de crisis drastisch minder zal worden gereisd.”

Digitaal werkt goed
Een deelnemer aan de NATM-sessie zegt: “Na vijftien maanden thuiswerken constateren wij dat er digitaal heel veel kan. De fysieke internationale reizen die we voorheen maakten, zoals board meetings, gaan we halveren. Het zijn voor ons bedrijf principiële keuzes, waarbij ook kostenreductie en de nadruk op duurzaamheid een rol spelen.”

Arno Rietveld (links) heeft daar begrip voor: “Die vier keer per jaar internationaal samenkomen zal een andere lading krijgen, omdat digitaal inderdaad heel goed werkt. Maar linksom of rechtsom zullen er altijd wel activiteiten blijven die reizen noodzakelijk maken. Neem de grote pensioenfondsen: zij willen ter plekke toch een goede inschatting maken van hun beleggingsrisico’s.”

Door grote verschillen in regelgeving is het momenteel lastig te bepalen waar wel heen kan worden gereisd en waar niet. Wat is wijsheid? Michel Teunisse: “Het is nu voorzichtigheid troef. Wat vandaag geldt, is morgen alweer anders. Ik denk niet dat de situatie stabiel blijft, het zijn turbulente tijden en dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven.”

Inschatten van risico’s
Aon bereidt bedrijven niettemin voor op terugkeer naar international business travel. Arno Rietveld somt de overwegingen op waar travel managers en de directies van ondernemingen voor staan: “Wie laten we wel en wie niet reizen en waar naartoe? Hoe doen we dat, waar willen we aan voldoen? Is er voldoende aandacht voor de well-being van de werknemer, met een duty & culture of care?”

Rietveld zegt dat pre-assessment van de zakenreis ‘van groot belang’ is. “Het juist inschatten van de risico’s, daar gaat het om, niet alleen rond corona, er zijn ook andere risico’s, zoals ‘gewone’ veiligheid. Op incident management moet veel meer nadruk komen te liggen: wat zijn de instructies op het moment dat iemand in het buitenland vastloopt? En wat als iemand daar in een verplichte quarantaine moet gaan? Er zijn nog steeds bedrijven die zich laten verrassen door een incident en dan plannen die ze hiervoor in de la hadden liggen eerst moeten afstoffen. We leven in een zeer dynamische wereld, dus flexibiliteit en incident management is cruciaal.”

 

Verzekering tegen corona-kosten
Volgens Aon gaan zakenreizen vaak mis in het niet-zakelijke deel. Rietveld (foto links): “We constateren dat het vaak fout gaat en er veel schade ontstaat bij privé activiteiten. Hoe dat komt, kunnen we nog niet heel goed duiden, maar het lijkt vooral te maken te hebben met houding en gedrag van de zakenreiziger. We willen daar meer inzicht op krijgen en uitvinden welke privé-activiteiten wel en welke beter niet kunnen.”

Een regelmatig terugkerende vraag over zakenreizen gaat over de verzekering tegen ‘corona-kosten.’ Bij private reizen naar landen met een oranje of rode kleur (hoog-risicogebieden) bestaat daar meestal geen dekking voor. Michel Teunisse stelt gerust: “De internationale verzekeraars waarmee wij samenwerken kennen voor zakenreizen geen uitsluitingen. Wat wij wel adviseren is dat bedrijven voorafgaande altijd eerst hun verzekeringspolissen checken op medische kosten gerelateerd aan corona. Wat we ook graag willen zien is aandacht voor de zakenreiziger na terugkeer. Wat is de totale impact van de reis geweest?”

Foto’s © Aon

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…