Home / Travel management / Amex GBT omzeilt GDS-toeslag BA en Iberia

Amex GBT omzeilt GDS-toeslag BA en Iberia

Amex GBT omzeilt GDS-toeslag BA en Iberia

American Express Global Business Travel (Amex GBT) heeft een overeenkomst gesloten met British Airways (BA) en Iberia waardoor bedrijven en reizigers geen toeslag hoeven te betalen als zij vluchten via een GDS’s (Global Distribution System) boeken. Vooralsnog heeft één GDS daartoe een overeenkomst met BA en Iberia ondertekend.

De twee luchtvaartmaatschappijen kondigden in mei aan dat zij vanaf 1 november een toeslag van 8 pond zouden heffen op de tarieven voor vluchten die via indirecte kanalen worden geboekt. Onder deze indirecte kanalen vallen ook de GDS’en en online booking tools die worden gebruikt door zakenreisbureaus en hun klanten.

Lufthansa voerde in 2015 een soortgelijke toeslag in, van 16 euro, onder de naam Distribution Cost Charge (DCC). Het bleef lange tijd stil rond deze DCC, waardoor de vraag rees of het een verstandige move was. Maar nu ook BA en Iberia een soortgelijke toeslag invoeren, lijkt het een kwestie van tijd dat andere airlines, waaronder KLM en Air France, zullen volgen. Direct boeken op de sites van de airlines, of het nu om corporate of particuliere tickets gaat, wordt zo aangemoedigd, terwijl op het boeken via een reisagent (waar bijna altijd een GDS tussen zit) een ‘straf’ zit.

Klanten van Amex GBT blijven echter toegang krijgen tot de content van British Airways en Iberia zonder het extra bedrag te hoeven betalen. Hiertoe heeft Amex GBT een meerjarige overeenkomst gesloten met BA en Iberia om samen te werken aan toekomstige GDS-distributie. Deze overeenkomst geldt voor alle GDS-boekingen, laat Amex weten in een verklaring, maar voegt eraan toe dat ‘elke GDS afzonderlijk verplicht is de nieuwe regeling met de luchtvaartmaatschappijen te accepteren’. Tot nu toe heeft één GDS dit gedaan.

Daarnaast gaan Amex GBT, British Airways, Iberia en de GDS’en samenwerken om te bepalen hoe NDC (New Distribution Capability) – een datastandaard ontwikkeld door IATA – kan worden ingezet bij zakenreisprogramma’s van bedrijven.

IATA lanceerde NDC al in 2012 met als doel een nieuwe benchmark te zetten voor data-uitwisseling in de luchtvaart. Volgens IATA, sprekend namens de airlines, voldeden de GDS’en als traditionele distributie­kanalen niet en waren de mogelijkheden te beperkt. De GDS’en liggen al langere tijd onder vuur van airlines, omdat ze een te grote kostenpost vormen, vinden de airlines.

Michael Qualantone, Executive Vice President, Global Supplier Relations van American Express GBT: “We geloven nog steeds dat het GDS-kanaal het beste biedt aan onze klanten en reizigers, omdat het de meest uitgebreide toegang tot leverancierscontent, de beste prijs- en winkelomgeving, en het kosteneffectiefste boekingsproces biedt. Echter, als er waardevolle producten zijn die de GDS’en momenteel niet beschikbaar kunnen maken, is het belangrijk om alternatieve technologische mogelijkheden te onderzoeken.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Record winstdeling KLM

Record winstdeling KLM

20/02/2018

KLM heeft vandaag het bedrag bekend gemaakt dat de 30.000 werknemers onder elkaar kunnen verdelen als aandeel in de winst. Het gaat om 170 miljoen euro, een record voor de…

Pizza aan de gate op Schiphol

Pizza aan de gate op Schiphol

20/02/2018

Passagiers die vóór het boarden op Schiphol nog eten of drinken willen bestellen kunnen dat vanaf nu doen bij HMSHost International. Maaltijdbezorger Deliveroo brengt het bij de gate. Het is…

Eurostar van start

Eurostar van start

20/02/2018

De eerste Eurostar vanuit Londen is vanmiddag gearriveerd op Amsterdam Centraal. Eurostar en partner NS spreken over ‘een inwijdingsreis’. In april gaat de trein regulier tijden, twee keer per dag….

Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

20/02/2018

De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim. Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij…