
Hotels proberen steeds vaker buiten de afgesproken prijzen om zakenreizigers te verleiden direct bij ze te boeken. Daarvoor waarschuwt Advito, de consultancytak van zakenreisagent BCD Travel.
De hotels zouden de zakelijke reiziger lagere prepaid-tarieven aanbieden die normaliter voor toeristen gelden. “Maar er zit een addertje onder het gras voor zakenreizigers; deze prepaid-tarieven zijn meestal non-refundable,” stelt hotelexpert Marwan Batrouni van Advito. “Sommige ketens experimenteren met verschillende manieren om zakenreizigers rechtstreeks te bereiken door ze voordelen te bieden die ze via andere boekingsmethoden mogelijk niet ontvangen,” aldus Batrouni.
De hotelexpert stelt dat zakenreizigers ook net mensen zijn en vatbaar zijn voor de verleiding van lagere prijzen. “Als ze weten dat er nadelen zijn, zoals non-refundable tarieven, annuleringskosten of dat boekingen buiten het beleid om een negatieve invloed hebben op afspraken met voorkeurshotels, dan houden ze zich vaker aan het programma.” Het is volgens hem aan de travel managers om de reiziger betrokken te houden. “Zodat ze hun gedrag kunnen beïnvloeden.”
Inkopers moeten duidelijkheid bieden over tarieven en meer informatie geven over de hotelprogramma’s. “Momenteel hebben de hoteleigenaren de touwtjes in handen. Ze begrijpen het gedrag van de reiziger en gebruiken die kennis om het aanbod en de beschikbaarheid van voorkeurstarieven te beheren.” Door reizigers van informatie te voorzien, kunnen zij ‘de strijd’ aangaan.
