De prijzen voor lokale vluchten in Europa blijven zo goed als stabiel. Dat komt vooral door de stijgende concurrentie nu ook low-cost maatschappijen en hybride maatschappijen zich op zakenreizigers richten. Dat zegt Advito, expert op het gebied van zakenreizen, in een nieuwe kwartaalupdate van de Industry Forecast.
Intra-Europese vluchten zullen dit jaar 1 procent duurder worden in de economy class. Business class-tickets blijven hetzelfde kosten. Intercontinentale vluchten vanuit Europa kosten 1 procent meer, aldus Advito.
Vliegen buiten Europa wordt goedkoper. Door de snelle en sterke uitbreiding van de Golfmaatschappijen dalen de prijzen voor vliegtickets in het Midden-Oosten met gemiddeld 2 procent, zowel op internationale als lokale vluchten. In Azië zorgt de combinatie van prijsbewuste klanten en groeiende capaciteit bij low-cost maatschappijen voor een prijsdaling van internationale (-2 procent) en lokale (-3 procent) vluchten. De sterke concurrentie tussen Virgin Australia en Qantas maakt vliegen ten zuidwesten van de Stille Oceaan eveneens goedkoper (internationaal -2 procent, lokaal -5 procent).
De vraag naar vergaderruimte groeit wereldwijd, in West-Europa soms zelfs met 10 procent. Doordat er weinig locaties bijkomen, is de markt omgeslagen in het voordeel van de verkoper en valt er minder te onderhandelen. Toch blijven de prijsstijgingen in Europa beperkt tot 3 à 5 procent.
