
Het zakelijk reizen zal in 2015 stijgen, in lijn met de verwachte mondiale economische groei van 3,1 procent volgend jaar. Dit zegt Advito in haar Industry Forecast 2015.
Advito denkt dat de toenemende vraag naar zakenreizen niet zal leiden tot hogere ticketprijzen. “In veel regio’s, vooral Azië en Europa, neemt de concurrentie ook toe, met name van low-cost carriers op korte afstanden en Golfcarriers op de intercontinentale markten. Zelfs als er geen verandering in het aanbod optreedt, zijn airlines bang om het consumenten- en zakenvertrouwen door tarieven te snel te verhogen. Dus zullen de vliegprijzen nauwelijks hoger worden dan de inflatie en in sommige markten blijven ze zelfs gelijk of worden ze lager.”
De grote uitzondering op deze voorspelling van Advito is de Amerikaanse markt. “Consolidatie heeft de concurrentie verminderd en duwt de vliegtarieven omhoog. In tegenstelling tot andere regio’s, lijden low-cost carriers onder de stijgende kosten in de VS, wat hen ervan weerhoudt prijzenoorlogen te starten. Zonder ontwrichtende partijen kunnen de ticketprijzen sterk stijgen de komende jaren. Echter, zelfs in de VS vrezen de luchtvaartmaatschappijen dat zij de vraag zullen beschadigen met excessieve prijsverhogingen, met als risico dat de huidige recordwinsten verdampen.”
Hotels
Hotels gaan in 2015 hun corporate tarieven verhogen met gemiddeld 6 tot 8 procent, denkt Advito. De vraag is of deze prijzen daadwerkelijk betaald zullen moeten worden door de corporate. In Noord-Amerika (en in mindere mate in Europa) zullen hotels de prijzen sterk verhogen voor klanten die niet in staat blijken te sturen op voorkeursleveranciers. “Maar zakenreisinkopers die wel aan de afgesproken targets voldoen kunnen de prijsstijgingen in de onderhandelingen ondervangen.”
In Azië gaan zoveel nieuwe hotels open, dat de onderhandelingspositie van de inkopers gunstig is. In Latijns-Amerika daarentegen, is de vraag groter dan het aanbod. Bovendien stijgt de inflatie daar, wat dus flink hogere hotelprijzen tot gevolg heeft.
Een klein aantal steden waar de vraag zeer hoog is, zoals New York, zullen veel hogere prijsstijgingen doorvoeren dan de rest van de wereld. Deze trend blijft voortduren in 2015.
“Al met al adviseren we zakenreisinkopers om niet de eerste de beste tarieven te accepteren die hotels hen aanbieden – mits hun hotelprogramma robuust genoeg is om op betere prijzen te wachten,” aldus Advito.
Meetings & events
De afgelopen jaren worden meetings & events steeds later geboekt. Advito wijst erop, dat dit tot problemen kan leiden qua beschikbaarheid en hoge prijzen. “Om een goede deal te sluiten, moeten inkopers langer van tevoren boeken, als dat mogelijk is. Kijk ook uit voor een prijsverhoging van de extra’s, zoals food & beverage, waarmee hotels de totale prijs van de meeting opkrikken.”
Autohuur
Autoverhuurders hebben jaren van prijsstagnatie achter de rug. Zij willen graag een tariefsverhoging doorvoeren. Volgens Advito is de huidige prijsstelling niet houdbaar en kan 2015 wel eens het jaar worden, waarin de autoverhuurders er eindelijk in slagen hun producten duurder te verkopen. Advito denkt echter dat de schade beperkt zal blijven tot 2 tot 4 procent.
