
Travel management companies zijn zoveel tijd kwijt aan onderhandelingen met hotels over gunstige tarieven voor hun klanten dat ze niet meer aan andere zaken toekomen. Dit zegt ACTE op basis van een survey onder 300 TMC’s.
ACTE (Association of Corporate Travel Executives), een non-profit overkoepelende organisatie van stakeholders in de reisindustrie, heeft als doel gesteld de branche te vereenvoudigen, de efficiëntie voor (zaken-) reizigers te verbeteren en de kosten voor bedrijven te verminderen. Maar ACTE zegt dat de meerderheid van de TMC’s naar verhouding veel tijd kwijt is aan overleg met hotels. 35 procent van de reismanagers vindt dat hotels veel te langzaam reageren op gedane voorstellen, terwijl “sommige helemaal geen antwoord geven”, stelt ACTE.
Greeley Koch, de executive director van ACTE, zegt in een verklaring: “Het onderzoek toont aan dat TMC’s meer tijd dan redelijk is moeten investeren aan de kostenkant van het hotel.”
Uit de survey van ACTE komt ook naar voren dat de zakenreisindustrie nog veel te winnen heeft op het gebied van het monitoren van klanttevredenheid over sleutelprocessen zoals het boeken van de reis en het in kaart brengen van de kosten. Een minderheid van de TMC’s heeft hiervoor nu een goed werkend systeem.
Duty of care ten slotte is een ander belangrijk punt voor zakenreizigers, zo blijkt uit het onderzoek van ACTE en is iets waar de TMC’s meer aandacht aan zouden moeten besteden.
