Home / Travel management / ‘Aardbeving’ onder TMC’s

‘Aardbeving’ onder TMC’s

‘Aardbeving’ onder TMC’s

TMC’s draaien momenteel een omzet van maximaal 10 procent in vergelijking met de tijd vóór corona. Dit blijkt uit een rapport van Amadeus, waarin wordt gesproken over ‘een aardbeving’ in de branche.

The Future of Business Travel is een white paper, gebaseerd op wereldwijd onderzoek door Amadeus, een Spaanse GDS. Ook de Business Travel Association (BTA) in het Verenigd Koninkrijk was bij de samenstelling betrokken.

“Voorheen opereerden TMC’s op basis van een transaction fee model. Tijdens de coronacrisis is de omzet gedaald tot 10 procent of minder van het niveau vóór de pandemie. Er was sprake van veel  refunds en complexe onderhandelingen, zonder fees. Het aantal personeelsleden bij veel TMC’s is ingekrompen tot een minimaal niveau,” aldus Amadeus.

Een “aardbeving” was het gevolg onder de TMC’s, met faillissementen en fusies. “Veel kleinere bedrijven hebben het niet overleefd of zijn samengegaan met voormalige rivalen,” schrijven de samenstellers. “Dit proces zal naar verwachting doorgaan tot in 2022, terwijl het virus geleidelijk aan onder controle komt en de effecten van vaccinaties beginnen door te werken,” zo staat in het rapport.

Herstel duurt lang
Amadeus verwacht dat herstel van de reissector en daarmee van de TMC’s nog vele jaren kan duren. De GDS heeft onder grote bedrijven gepeild wanneer zijzelf verwachten dat hun executives weer op zakenreis zullen gaan. 37 procent mikt op 2022, 46 procent denkt aan 2023. De brancheorganisatie van airlines, IATA, gaat ervan uit dat in 2024 de markt terug zal zijn op het niveau van 2024.

Het Amadeus-rapport is veel voorzichtiger en wijst op veranderingen die door de corona-crisis in gang zijn gezet, zoals duurzaamheid. “Voorafgaande aan de pandemie was milieubewustzijn een snel stijgende factor op de prioriteitenlijst van zakenreizigers. Dit is door corona in een versnelling gekomen. Men is zich ervan bewust dat de lucht schoner is geworden door minder uitstoot en ziet ook in dat zakendoen met virtuele middelen ook kan. Mindfulness is onvermijdelijk bij de terugkeer naar reizen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Naam D-reizen ontvreemd

Naam D-reizen ontvreemd

17/04/2021

De merknaam D-reizen is onlangs, korte tijd vóór moederbedrijf D-rt Groep failliet ging, door de twee directeuren ‘ontvreemd,’ waardoor de boedel minder waard is. Voor consumenten met reisvouchers maakt het…

Schiphol verder met BAM

Schiphol verder met BAM

16/04/2021

Schiphol heeft de samenwerking met BAM, Heijmans en VolkerWessels voortijdig verlengd, omdat de bouwers zich tijdens de coronacrisis “flexibel” hebben opgesteld, zegt de luchthaven. De firma’s onderhouden de bestaande infrastructuur…

Staatssteun voor Air Canada

Staatssteun voor Air Canada

16/04/2021

Air Canada ontvangt alsnog een steunpakket van de staat ter waarde van 5,9 miljard Canadese dollar (3,95 miljard euro). De regering in Ottawa lag de afgelopen tijd onder vuur omdat…

Verkeer Schiphol blijft laag

Verkeer Schiphol blijft laag

15/04/2021

Vorige maand reisden 660.000 mensen via Schiphol, een handjevol mensen in vergelijking met de 5,6 miljoen van maart 2019. Het vrachtvervoer steeg wel, met een hoger volume. Het aantal vluchten…

Staatssteun EU toegestaan

Staatssteun EU toegestaan

15/04/2021

Het Hof van Justitie van de EU heeft bepaald dat staatssteun aan airlines toegestaan blijft. Ryanair had de zaak opnieuw aanhangig gemaakt, maar de rechter verwierp de bezwaren. De Ierse…

Uitstel conventie van GBTA

Uitstel conventie van GBTA

14/04/2021

De jaarlijkse conventie van GBTA is verplaatst van juli naar november, door de aanhoudende pandemie. Intussen rommelt het opnieuw in de zakenreisorganisatie: ‘president’ Bhart Sarin is abrupt opgestapt. De jaarlijkse…