Home / Travel management / ‘Aardbeving’ onder TMC’s

‘Aardbeving’ onder TMC’s

‘Aardbeving’ onder TMC’s

TMC’s draaien momenteel een omzet van maximaal 10 procent in vergelijking met de tijd vóór corona. Dit blijkt uit een rapport van Amadeus, waarin wordt gesproken over ‘een aardbeving’ in de branche.

The Future of Business Travel is een white paper, gebaseerd op wereldwijd onderzoek door Amadeus, een Spaanse GDS. Ook de Business Travel Association (BTA) in het Verenigd Koninkrijk was bij de samenstelling betrokken.

“Voorheen opereerden TMC’s op basis van een transaction fee model. Tijdens de coronacrisis is de omzet gedaald tot 10 procent of minder van het niveau vóór de pandemie. Er was sprake van veel  refunds en complexe onderhandelingen, zonder fees. Het aantal personeelsleden bij veel TMC’s is ingekrompen tot een minimaal niveau,” aldus Amadeus.

Een “aardbeving” was het gevolg onder de TMC’s, met faillissementen en fusies. “Veel kleinere bedrijven hebben het niet overleefd of zijn samengegaan met voormalige rivalen,” schrijven de samenstellers. “Dit proces zal naar verwachting doorgaan tot in 2022, terwijl het virus geleidelijk aan onder controle komt en de effecten van vaccinaties beginnen door te werken,” zo staat in het rapport.

Herstel duurt lang
Amadeus verwacht dat herstel van de reissector en daarmee van de TMC’s nog vele jaren kan duren. De GDS heeft onder grote bedrijven gepeild wanneer zijzelf verwachten dat hun executives weer op zakenreis zullen gaan. 37 procent mikt op 2022, 46 procent denkt aan 2023. De brancheorganisatie van airlines, IATA, gaat ervan uit dat in 2024 de markt terug zal zijn op het niveau van 2024.

Het Amadeus-rapport is veel voorzichtiger en wijst op veranderingen die door de corona-crisis in gang zijn gezet, zoals duurzaamheid. “Voorafgaande aan de pandemie was milieubewustzijn een snel stijgende factor op de prioriteitenlijst van zakenreizigers. Dit is door corona in een versnelling gekomen. Men is zich ervan bewust dat de lucht schoner is geworden door minder uitstoot en ziet ook in dat zakendoen met virtuele middelen ook kan. Mindfulness is onvermijdelijk bij de terugkeer naar reizen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…