
De aanslagen in Brussel onderstrepen de noodzaak voor het reizende bedrijfsleven om hun zorgplicht op orde te hebben. Dit zegt Odete Pimenta da Silva, managing director van de NATM (Nederlandse Associatie voor Travel Management).
“Het blijkt dat de Duty of Care bij veel bedrijven nog in de kinderschoenen staat,” zegt Pimenta da Silva. “Travel managers weten lang niet altijd waar hun reizende medewerkers zich bevinden en welke stappen zij moeten ondernemen om hen snel te bereiken in geval van calamiteiten. Terwijl dit wel een wettelijk verplichting is van het bedrijf. Dit was aanleiding voor onze vereniging om vorig jaar november een forum te organiseren waarbij duty of care centraal stond. Naar aanleiding van de recente gebeurtenissen, zullen wij in een van de komende bijeenkomsten verder doorgaan op de zorgplicht van bedrijven. Het is belangrijk om een procedure te hebben in geval van calamiteiten, waarbij alle betrokkenen weten wat ze moeten doen.”
Rol van TMC’s
Travel management companies (TMC’s) spelen ook vaak een belangrijke rol in het assisteren van het bedrijf als de veiligheid van medewerkers wellicht op het spel staat.
“Onze dedicated accountmanagers zijn vanaf vanmorgen vroeg direct in contact getreden met hun klanten,” zegt Arlette van Bezu, commercieel directeur Schiphol Travel International (STI). “Door middel van ons systeem live tracking weten wij precies waar onze reizigers zich bevinden. Klanten kunnen ook zelf inloggen op deze tool. Daarnaast krijgen we veel vragen van verontruste reizigers die bezorgd zijn of willen annuleren.”
Ed Berrevoets, directeur VCK Travel, zegt: “Het Emergency Response Team is druk bezig om listings te maken en contact te zoeken met klanten. Er waren reizigers dia via ons reisden op Brussels Airport en ook in de omgeving van het metrostation. Wij starten een communicatietraject op met onze klanten. We hebben begrepen dat onze klanten in staat zijn geweest om contact te leggen met hun reizigers, maar of dit in 100 procent van de gevallen gebeurd is, durf ik niet te zeggen.”
“Ons Business Contingency plan is direct in werking getreden, ook om onze eigen medewerkers in veiligheid te stellen,” zegt Jan Latenstein van Voorst, director sales, marketing & communications van Carlson Wagonlit Travel (CWT). “Ons kantoor bevindt zich in Brussel direct naast het getroffen metrostation en is nu hermetisch afgesloten. We beraden ons nu hoe we de medewerkers daar veilig weg gaan krijgen. Zo’n 600 reizigers reisden via ons vanaf Brussels Airport vanmorgen. We hebben met iedereen telefonisch contact gezocht. Ik kan geen mededelingen doen over in hoeveel gevallen dat is gelukt en ik kan ook niet zeggen dat iedereen in veiligheid is gebracht.”
