Home / Travel management / Stress bij zakenreiziger

Stress bij zakenreiziger

Stress bij zakenreiziger

Onderzoek van Booking.com toont aan dat negen op de tien zakenreizigers last heeft van reisstress. De reissite vroeg 4.500 zakenreizigers uit acht landen naar hun ervaringen tijdens een zakenreis. Logistieke aspecten leiden bij velen tot stress, zo blijkt.

Het plannen van de reis, boeken van accommodatie, regelen van vervoer, managen van uitgaven en facturen, de weg weten te vinden op de plaats van bestemming en gebrek aan slaap, zijn factoren die stress veroorzaken bij 93 procent van de ondervraagden. Menige zakenreiziger is bang om een vlucht of trein te missen.

Luchthavens zijn vaak een bron van ongemak: 47 procent van de respondenten geeft aan dat vertraagde en geannuleerde vluchten behoren tot de grootste ergernissen. Jetlag (35 procent) en wachttijden bij de douane (34 procent) scoren ook hoog. Dit geldt voor zakenreizigers uit alle landen, maar uit de cijfers blijkt dat Duitse zakenreizigers de meeste hekel hebben aan lange wachtrijen (42 procent). Chinese zakenreizigers kunnen hier meer begrip voor opbrengen, want slechts 20 procent beschouwt het als één van de minst aangename aspecten van het reizen voor zaken.

Taalbarrière
Ook de aankomst op een buitenlandse bestemming kan voor zakenreizigers stress opleveren. Uit het onderzoek komt naar voren dat één op de vier respondenten zich na aankomst zorgen maakt over de taalbarrière. Eén op de vijf zakenreizigers wordt onzeker door de onbekende omgeving en culturele verschillen. Zakenreizigers uit Japan zijn het meest bezorgd over de taalbarrière. Bijna de helft van de Japanners geeft aan dat het een oorzaak is van stress.

Zakenreizigers kunnen ook heimwee hebben: 34 procent van de respondenten geeft aan familie, vrienden of thuis missen. Eén op de drie zou de accommodatie met een collega willen delen, als ze daarmee bevriend zouden zijn, om de eenzaamheid te verdrijven. Chinese zakenreizigers staan daar het meest open voor, terwijl 8 procent van de Chinezen dit per se niet wil. De meeste weerstand tegen een kamer delen bestaat bij Japanse zakenreizigers, van wie 57 procent dit idee niet aanstaat.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren volgens de GGD ten minste 15 mensen besmet met corona, een aantal dat kan oplopen naar 85, omdat nog niet…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…