Home / Travel management / Stress bij zakenreiziger

Stress bij zakenreiziger

Stress bij zakenreiziger

Onderzoek van Booking.com toont aan dat negen op de tien zakenreizigers last heeft van reisstress. De reissite vroeg 4.500 zakenreizigers uit acht landen naar hun ervaringen tijdens een zakenreis. Logistieke aspecten leiden bij velen tot stress, zo blijkt.

Het plannen van de reis, boeken van accommodatie, regelen van vervoer, managen van uitgaven en facturen, de weg weten te vinden op de plaats van bestemming en gebrek aan slaap, zijn factoren die stress veroorzaken bij 93 procent van de ondervraagden. Menige zakenreiziger is bang om een vlucht of trein te missen.

Luchthavens zijn vaak een bron van ongemak: 47 procent van de respondenten geeft aan dat vertraagde en geannuleerde vluchten behoren tot de grootste ergernissen. Jetlag (35 procent) en wachttijden bij de douane (34 procent) scoren ook hoog. Dit geldt voor zakenreizigers uit alle landen, maar uit de cijfers blijkt dat Duitse zakenreizigers de meeste hekel hebben aan lange wachtrijen (42 procent). Chinese zakenreizigers kunnen hier meer begrip voor opbrengen, want slechts 20 procent beschouwt het als één van de minst aangename aspecten van het reizen voor zaken.

Taalbarrière
Ook de aankomst op een buitenlandse bestemming kan voor zakenreizigers stress opleveren. Uit het onderzoek komt naar voren dat één op de vier respondenten zich na aankomst zorgen maakt over de taalbarrière. Eén op de vijf zakenreizigers wordt onzeker door de onbekende omgeving en culturele verschillen. Zakenreizigers uit Japan zijn het meest bezorgd over de taalbarrière. Bijna de helft van de Japanners geeft aan dat het een oorzaak is van stress.

Zakenreizigers kunnen ook heimwee hebben: 34 procent van de respondenten geeft aan familie, vrienden of thuis missen. Eén op de drie zou de accommodatie met een collega willen delen, als ze daarmee bevriend zouden zijn, om de eenzaamheid te verdrijven. Chinese zakenreizigers staan daar het meest open voor, terwijl 8 procent van de Chinezen dit per se niet wil. De meeste weerstand tegen een kamer delen bestaat bij Japanse zakenreizigers, van wie 57 procent dit idee niet aanstaat.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
APG is GSA Kenya Airways

APG is GSA Kenya Airways

18/09/2020

APG is de nieuwe GSA voor Kenya Airways in Europa. Dit hebben de twee partijen vrijdag bekendgemaakt. De Keniaanse carrier hervatte onlangs de vluchten naar Amsterdam, maar door corona is…

Obligaties Delta: 9 mld dollar

Obligaties Delta: 9 mld dollar

18/09/2020

Delta Air Lines heeft deze week negen miljard dollar (7,5 miljard euro) opgehaald door obligaties uit te schrijven, met het eigen frequent flyer programma als onderpand. De partner van Air…

Reisbranche wil testprotocol

Reisbranche wil testprotocol

18/09/2020

25 brancheorganisaties uit de reiswereld, zowel voor lucht-, spoor-, en wegverkeer, hebben vrijdag de Europese Commissie gevraagd om een gezamenlijk testprotocol in de EU en het opheffen van de quarantaineplicht….

KLM strenger met mondkapje

KLM strenger met mondkapje

17/09/2020

KLM voert vanaf 21 september de corona-regels aan boord op. Wie dan om medische redenen zonder mondkapje wil boarden moet een doktersverklaring én een recente negatieve test laten zien. Ook…

BA in ‘onmogelijke situatie’

BA in ‘onmogelijke situatie’

16/09/2020

British Airways bevindt zich momenteel in een ‘onmogelijke situatie,’ heeft CEO Alex Cruz woensdag gezegd tijdens een video-sessie met het Britse parlement. Hij verwacht een krimp van het personeelsbestand bij…