Home / Travel management / Stress bij zakenreiziger

Stress bij zakenreiziger

Stress bij zakenreiziger

Onderzoek van Booking.com toont aan dat negen op de tien zakenreizigers last heeft van reisstress. De reissite vroeg 4.500 zakenreizigers uit acht landen naar hun ervaringen tijdens een zakenreis. Logistieke aspecten leiden bij velen tot stress, zo blijkt.

Het plannen van de reis, boeken van accommodatie, regelen van vervoer, managen van uitgaven en facturen, de weg weten te vinden op de plaats van bestemming en gebrek aan slaap, zijn factoren die stress veroorzaken bij 93 procent van de ondervraagden. Menige zakenreiziger is bang om een vlucht of trein te missen.

Luchthavens zijn vaak een bron van ongemak: 47 procent van de respondenten geeft aan dat vertraagde en geannuleerde vluchten behoren tot de grootste ergernissen. Jetlag (35 procent) en wachttijden bij de douane (34 procent) scoren ook hoog. Dit geldt voor zakenreizigers uit alle landen, maar uit de cijfers blijkt dat Duitse zakenreizigers de meeste hekel hebben aan lange wachtrijen (42 procent). Chinese zakenreizigers kunnen hier meer begrip voor opbrengen, want slechts 20 procent beschouwt het als één van de minst aangename aspecten van het reizen voor zaken.

Taalbarrière
Ook de aankomst op een buitenlandse bestemming kan voor zakenreizigers stress opleveren. Uit het onderzoek komt naar voren dat één op de vier respondenten zich na aankomst zorgen maakt over de taalbarrière. Eén op de vijf zakenreizigers wordt onzeker door de onbekende omgeving en culturele verschillen. Zakenreizigers uit Japan zijn het meest bezorgd over de taalbarrière. Bijna de helft van de Japanners geeft aan dat het een oorzaak is van stress.

Zakenreizigers kunnen ook heimwee hebben: 34 procent van de respondenten geeft aan familie, vrienden of thuis missen. Eén op de drie zou de accommodatie met een collega willen delen, als ze daarmee bevriend zouden zijn, om de eenzaamheid te verdrijven. Chinese zakenreizigers staan daar het meest open voor, terwijl 8 procent van de Chinezen dit per se niet wil. De meeste weerstand tegen een kamer delen bestaat bij Japanse zakenreizigers, van wie 57 procent dit idee niet aanstaat.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta investeert in milieu

Delta investeert in milieu

17/02/2020

Delta Air Lines investeert tot 2030 honderd miljoen euro per jaar om de eigen uitstoot van CO2 te verminderen. De Amerikaanse carrier zegt hiermee onder meer ‘clean-air technologieën’ te willen…

‘Prima’ cijfers Schiphol

‘Prima’ cijfers Schiphol

14/02/2020

Schiphol heeft volgens financieel directeur Jabine van der Meijs een ‘prima’ jaar achter de rug. Het aantal passagiers groeide slechts licht, maar de financiële resultaten waren ‘solide, met een stijging…

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

14/02/2020

2020 wordt volgens president-directeur Dick Benschop ‘een cruciaal jaar.’ Hij noemde vrijdag de situatie rond Lelystad, de ontwikkeling op ‘de middellange termijn’ en de ‘contouren van de luchtvaart richting 2050’…

Deal Corendon en KLM

Deal Corendon en KLM

13/02/2020

KLM heeft donderdag een overeenkomst gesloten met vakantiebedrijf Corendon over vluchten naar Curaçao. Vanaf het winterseizoen 2020/2021 neemt Corendon gedurende een periode van drie jaar een kwart miljoen stoelen af…