Home / Travel management / Stress bij zakenreiziger

Stress bij zakenreiziger

Stress bij zakenreiziger

Onderzoek van Booking.com toont aan dat negen op de tien zakenreizigers last heeft van reisstress. De reissite vroeg 4.500 zakenreizigers uit acht landen naar hun ervaringen tijdens een zakenreis. Logistieke aspecten leiden bij velen tot stress, zo blijkt.

Het plannen van de reis, boeken van accommodatie, regelen van vervoer, managen van uitgaven en facturen, de weg weten te vinden op de plaats van bestemming en gebrek aan slaap, zijn factoren die stress veroorzaken bij 93 procent van de ondervraagden. Menige zakenreiziger is bang om een vlucht of trein te missen.

Luchthavens zijn vaak een bron van ongemak: 47 procent van de respondenten geeft aan dat vertraagde en geannuleerde vluchten behoren tot de grootste ergernissen. Jetlag (35 procent) en wachttijden bij de douane (34 procent) scoren ook hoog. Dit geldt voor zakenreizigers uit alle landen, maar uit de cijfers blijkt dat Duitse zakenreizigers de meeste hekel hebben aan lange wachtrijen (42 procent). Chinese zakenreizigers kunnen hier meer begrip voor opbrengen, want slechts 20 procent beschouwt het als één van de minst aangename aspecten van het reizen voor zaken.

Taalbarrière
Ook de aankomst op een buitenlandse bestemming kan voor zakenreizigers stress opleveren. Uit het onderzoek komt naar voren dat één op de vier respondenten zich na aankomst zorgen maakt over de taalbarrière. Eén op de vijf zakenreizigers wordt onzeker door de onbekende omgeving en culturele verschillen. Zakenreizigers uit Japan zijn het meest bezorgd over de taalbarrière. Bijna de helft van de Japanners geeft aan dat het een oorzaak is van stress.

Zakenreizigers kunnen ook heimwee hebben: 34 procent van de respondenten geeft aan familie, vrienden of thuis missen. Eén op de drie zou de accommodatie met een collega willen delen, als ze daarmee bevriend zouden zijn, om de eenzaamheid te verdrijven. Chinese zakenreizigers staan daar het meest open voor, terwijl 8 procent van de Chinezen dit per se niet wil. De meeste weerstand tegen een kamer delen bestaat bij Japanse zakenreizigers, van wie 57 procent dit idee niet aanstaat.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….