
De omzet van Zoom is in het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar 2020/21 gestegen met 355 procent naar 663 miljoen dollar. Het bedrijf in videocommunicatie profiteert, net als branchegenoten, in hoge mate van de corona-crisis.
De winst in het kwartaal was 186 miljoen dollar. Het beursgenoteerde Amerikaanse bedrijf deed het in Q1 (februari, maart, april) van 2020 ook al goed, met een omzetstijging van 169 procent en Q2 (mei, juni, juli) was helemaal een klapper – Zoom kent een ongebruikelijk gebroken boekjaar dat loopt van 1 februari tot en met 31 januari.
De oprichter en huidige CEO van Zoom, Eric S. Yuan (foto), heeft de ramingen voor 2020/21 naar boven toe bijgesteld en verwacht nu uit te komen op een omzet rond de 2,37 miljard dollar, een jaar-op-jaar stijging van 281 procent. Het aandeel Zoom ging maandag door het dak, met een stijging nabeurs van 23 procent. Het aandeel begon dit jaar op een koers van 68 dollar en staat nu boven de 400 dollar.
Zoom en branchegenoten zoals Microsoft Teams, Apple Facetime en Google Meet, profiteren sterk van de coronacrisis. Veel vergaderingen van bedrijven zijn sinds begin dit jaar virtueel. Het verdienmodel van de bedrijven in videocommunicatie stoelt vooral om veilige verbindingen, waar deelnemende bedrijven voor moeten betalen.