Home / Technologie / Zijn mobieltjes toch gevaarlijk aan boord van vliegtuigen?

Zijn mobieltjes toch gevaarlijk aan boord van vliegtuigen?

Zijn mobieltjes toch gevaarlijk aan boord van vliegtuigen?

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft passagiers aan boord van vliegtuigen gemaand mobiele telefoons van het type Samsung Galaxy Note 7 niet aan te zetten of op te laden, wegens explosiegevaar.

Het toestel, de nieuwste versie van de Galaxy-lijn die de Zuid-Koreaanse fabrikant vorige maand op de markt bracht, kan ontploffen tijdens het opladen of vlak daarna en dan brand veroorzaken. De FAA raadt passagiers daarom aan de Galaxy Note 7 ook niet in de ruimbagage te plaatsen. Samsung heeft de fouten met de Galaxy Note 7 inmiddels toegegeven en is bezig met een wereldwijde terugroepactie van dit type gsm. Vermoedelijk zijn de batterijen in het toestel de boosdoener.

Het is niet de eerste keer dat er twijfel bestaat over de batterijen van mobiele telefoons – die vrijwel altijd als een kleine accu in de gsm’s zitten. Met name batterijen van het type lithium-ion zouden licht ontvlambaar zijn.

Rookontwikkeling
Vorige maand maakten de Australische autoriteiten een rapport bekend naar aanleiding van een rookincident aan boord van een A380 van Qantas, in mei. De oorzaak was een mobiele telefoon – het merk en type is niet bekendgemaakt – die een passagier was kwijtgeraakt en die vast was komen te zitten tussen twee stoelen. Er ontstond een broeikas-effect, waarbij de batterijen warmte genereerden, die had kunnen leiden tot brand.

De cabin crew van Qantas had de situatie snel onder controle en de vlucht tussen Sydney naar Dallas kon normaal doorgang vinden. Maar de alarmbellen over gsm’s aan boord zijn bij luchtvaartautoriteiten wereldwijd gaan rinkelen.

Tot voor enkele jaren werd gedacht dat het gevaar van het gebruik van  gsm’s en andere mobiele apparatuur aan boord van vliegtuigen voortkwam uit het mogelijke verstoren van het radioverkeer tussen de cockpit en de grond. Dat idee is inmiddels achterhaald. Zo trok in september 2014 de European Aviation Safety Agency (EASA) haar verbod op het gebruik van mobieltjes aan boord in.

Veel maatschappijen hebben nu internet aan boord, geschikt voor gsm’s, laptops en tablets. Er bestaat wel terughoudendheid in het toestaan van gewone gesprekken met mobieltjes, uit het oogpunt van eventuele overlast voor andere reizigers.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Single European Sky in zicht?

Single European Sky in zicht?

22/09/2020

De Europese Commissie heeft dinsdag een ‘upgrade’ voorgesteld van de Single European Sky. Volgens Brussel dwingt de “scherpe terugval van het luchtverkeer” als gevolg van corona tot een grotere “elasticiteit”…

Lufthansa snijdt nog dieper

Lufthansa snijdt nog dieper

21/09/2020

Lufthansa heeft maandag een veel diepere ingreep in de eigen organisatie aangekondigd, met nóg minder personeel en verdere verkleining van de vloot. De Duitse airline spreekt over een “significante verslechtering”…

Airbus: vliegen op waterstof

Airbus: vliegen op waterstof

21/09/2020

Airbus heeft maandag drie ontwerpen gelanceerd voor zero-emission vliegtuigen met waterstof (H) als energiebron. De fabrikant denkt een manier te kunnen vinden om bestaande technische bezwaren op te lossen. In…

APG is GSA Kenya Airways

APG is GSA Kenya Airways

18/09/2020

APG is de nieuwe GSA voor Kenya Airways in Europa. Dit hebben de twee partijen vrijdag bekendgemaakt. De Keniaanse carrier hervatte onlangs de vluchten naar Amsterdam, maar door corona is…